• Anonym (*I behov av objektivitet*)

    Hjälp, ÄR det jag som har fel??

    Hej! Jag har aldrig skrivit här förut men  nu känner jag att jag behöver objektiva kommentarer på ett problem som vi har här hemma. Självklart ska jag försöka vara så objektiv som möjligt också så att ni får en rättvis bild. (Hoppas nån orkar läsa)

    Så här:

    Jag och min man har varit tillsammans i 8 år och har ett barn tillsammans som är 3 år. de senaste 5 åren har jag studerat = haft mycket hemmatid och lite pengar, medan han har jobbat heltid hela tiden och förståeligt nog tjänat ganska mycket mer än mig. Därför har det fallit sig naturligt att han också har betalat mycket mer än mig hemma, medan jag har tagit ett större ansvar för hemmet. Och jag ska vara helt ärlig - jag har inte alltid gjort ett så bra jobb med det. Det går ju i perioder med ork och humör, och ibland var det mycket i skolan eller med annat som kom i vägen. Sen barnet kom så har det verkligen varit orken som varit det stora problemet.

    Till saken hör också att jag har ett fritidsintresse som kostar ganska mycket pengar samt som kräver mycket av min tid, ibland mer och ibland mindre, och som inte är möjligt att utöva på sena kvällar. Detta intresse la jag på hyllan under 2 år när jag var gravid + att barnet var litet. Han har ett intresse som gör honom ganska bunden när han väl utövar det, men det går att utöva hemma och ungefär när som helst.

    När jag fortfarande pluggade så tog jag barnet till och från dagis (eftersom jag inte ville ha så lång dagistid) ungefär 85% av gångerna, samt att jag då såklart hade barnet själv både på morgonen samt innan maken kom hem. Innan jag återupptog min hobby så försökte vi dela på nattningarna rätt lika och senare så tog jag nattningarna de flesta gånger som jag var hemma, vilket var de flesta kvällarna i veckan.

    Så klart var det tjafs om pengar och hushållsarbete även då, vem har inte det?

    MEN. Nu har jag pluggat färdigt och fått ett heltidsjobb fram till sommaren som kräver ganska mycket av mig. både mentalt och av min tid. Så den naturliga följden blir ju att det blir lite mindre tid hemma eftersom hobbyn fortfarande tar lika mycket tid. Dock ska det tilläggas att jag nu har avstått från hobbyn 2 dagar i veckan, ibland oftare vid behov.

    Jobbet innebär att jag åker hemifrån antingen kl 6.30 eller 7.10, och kommer hem ungefär 16.30. Eftersom min man åker hemifrån ca 7.30 så är det han som lämnar på dagis varje dag, men de dagar jag börjar sent (vilket är valfritt, men det blir ca 3-4 dagar i veckan) så väcker jag och klär på barnet samt ibland förbereder frukost.

    Det är jag som hämtar på dagis för det mesta, men ibland händer det att jag åker direkt till hobbyn och kommer hem senare på kvällen (ca 1 dag i veckan, ibland mer). Annars är jag hemma med barnet till ca 18.15 då jag för det mesta lagat mat och plockat lite hemma, och efter det lämnar jag nattningen till maken och åker. Detta sker max 3 dagar/vecka (vardagar) eftersom jag är hoppyledig 2 vardagar/vecka.

    Tilläggas bör att jag tjänar ca 8-10.000:- mindre i månaden än mannen, och denna månad var första gången på länge som vi delade lika på alla gemensamma räkningar. (Har dock bara jobbet fram till mitten av juni)

    Jag är ganska stressad p.g.a. allt som det innebär med att vara ovan vid arbetslivet + nytt jobb + att jobbet i sig är rätt stressigt. Jag sitter ofta till sent och jobbar nu och ett tag framöver. Min man å andra sidan är också stressad p.g.a. krävande (8-17) jobb.

    På helgerna så får vi varsin sovmorgon till kl. 11. Om det systemet skiter sig så är det oftast mitt fel pga någon aktivitet så att jag måste "offra" min sovmorgon, men då är det ju som sagt jag som inte får sova och rör inte honom så mycket.

    Till själva problemet nu då.

    Idag (onsdag) så hade jag en extra hobbyledig dag p.g.a. att jag kände att jag behövde vara hemma eftersom det är sååå stökigt och maken tagit nattningarna både måndag och tisdag (p.g.a. mitt extrajobb i.o.f.) och ska ta den även imorgon.

    Medan jag lagade mat och stökade runt så kom jag att tänka på att det här med "ansvarsområden" kanske kunde vara nått att ha hemma också! Jag tänkte att det blir lättare att fokusera på en mindre del av hushållsarbetet då.
    Det mottogs ju inte med det bästa humöret.

    - Jaha?! Vad hade du tänkt då?! *suckar och himlande med ögonen*

    Det jag föreslog var att han skulle ansvara för köket inklusive disk (vi har diskmaskin) och sopor. Jag skulle ta vardagsrum + badrum inklusive tvätt. Jag antydde väl att även hallen kunde tillhöra mig, men sa inget bestämt. Sovrummen nämnde vi inte ens.

    Han menar att han är ju trött efter jobbet och att han ju tar barnet mer och därför inte har tid med hemmet om han ska ha någon fritid alls. För nattningarna är ibland svåra och tar ca 30 min-22 timmar, det varierar, så det är svårt att veta när han kan börja sin fritid.

    Mina argument är att jag inte menar att han ska städa hela kvällarna, utan att han kan plocka lite när han kommer hem, INNAN barnet somnar. Eller NÅGON GÅNG (det har aldrig hänt frivilligt vad jag kan minnas) att han städar en stund efter att barnet somnat istället för att sätta sig med sitt. Jag sitter sällan när jag är hemma med barnet, jag plockar nästan alltid med något, eller är med barnet.

    Men nej det var inte ok.

    Jag har ju minsann tid för mitt intresse jättemycket, och han anpassar sig jämt när jag måste iväg och ibland följer han också med. Och jag VET att han inte tycker att det är så kul och jag försöker visa att jag uppskattar det. Men visst, jag köper att han kanske känner sig tagen för givet ibland. Nu ikväll när han drog upp det så sa jag att jag uppskattar det och försöker säga tack, men det handlade inte om det tydligen utan om att han offrar tid. Men (det är bland annat här vi går mest isär) så följer han ofta med för att det då går snabbare så att jag kan natta när vi kommer hem. Win-Win tycker jag, men det är tydligen ett problem fast han säger ju inget just då.

    Vid det här laget var vi jätteosams. Jag försökte säga igen att jag inte menar att han ska städa jämt, men det funkar inte. Då blir jag förbannad och säger att jag ju har gett upp mitt intresse MINST två dagar i veckan, då kan väl han för f*n städa 2 dagar i veckan?! Han skulle kunna sätta sig med sitt intresse efter städningen runt 10 (om han nu promt ska städa så länge). Jag KAN inte åka till mitt intresse så sent.

    Han stormar ut och när han kommer in igen så säger han  att fine, om jag nu vill ha exakt lika så ska jag få exakt lika. Han vill ha "barnansvar" varannan vecka och "hemansvar" varannan.

    Det skulle innebära jättelånga dagar för barnet på dagis, med tidiga morgon på en annan avdelning vid mina barnveckor. Han var så förbannad att han tom  sa att han skulle börja jobba kl 7 om det skulle krävas eftersom barn ju inte får gå på dagis då en förälder fortfarande är hemma. Så IDIOTISK är han så att han vill att det ska gå ut över vårt barn BARA för att "ge igen" och "straffa" mig!

    "Du får lösa det hur f*n du vill" fick jag slängt i ansiktet när jag ifrågasatte att han satte barnet i kläm.

    Då blev jag så ledsen och förbannad att jag började gråta, sa "F*ck you, jag vet inte ens vem du är just nu" och pekade finger. Inte mitt mognaste ögonblick men  jag blev så besviken på honom. Trodde aldrig att han skulle "offra" barnet för att hämnas.

    Så... nu är vi här. Jag vet inte om det ÄR jag som är dum i huvudet, eller om det är han som har fel.

    Hur tänker ni?? (Om nån orkat läsa)

  • Svar på tråden Hjälp, ÄR det jag som har fel??
  • Anonym (oj!)

    Att låta fritidsintressen gå före familjen känns för mig helt uppåt väggarna! Fritidsintressen har man i mån av tid när man har barn. Vissa har inte tid alls för det. Ni två verkar sätta era jobb först, fritidsintressen sen och först därefter kommer barn och hem. Felprioriterat. Ni är en familj. Ni har valt att skaffa barn. Sätt barnet först. Sen er relation, jobb och sist fritidsintressen. Nu vet jag inte vilka intressen ni har, men att prioritera dem så mycket som ni gör så blir ju självklart annat lidande.

    Tänk om och tänk rätt.

    Jag kan bara läsa in det du skriver här ovan. Och väldigt mycket handlar det om fritidsintressen. Och det är inte bara han som använder barnet som vapen, det gör du med. Fel fel fel.

  • Anonym (Vår)

    Om ni båda jobbar heltid kanske en av er eller båda gå ner i arbetstid? Har ni någon som kan hjälpa er med hämtning eller lämning någon dag i veckan? Det låter som om ni har en jobbig situation.

  • Anonym (Tumme)
    Anonym (oj!) skrev 2015-05-06 21:20:05 följande:

    Att låta fritidsintressen gå före familjen känns för mig helt uppåt väggarna! Fritidsintressen har man i mån av tid när man har barn. Vissa har inte tid alls för det. Ni två verkar sätta era jobb först, fritidsintressen sen och först därefter kommer barn och hem. Felprioriterat. Ni är en familj. Ni har valt att skaffa barn. Sätt barnet först. Sen er relation, jobb och sist fritidsintressen. Nu vet jag inte vilka intressen ni har, men att prioritera dem så mycket som ni gör så blir ju självklart annat lidande.

    Tänk om och tänk rätt.

    Jag kan bara läsa in det du skriver här ovan. Och väldigt mycket handlar det om fritidsintressen. Och det är inte bara han som använder barnet som vapen, det gör du med. Fel fel fel.


  • Anonym (*I behov av objektivitet*)
    Anonym (oj!) skrev 2015-05-06 21:20:05 följande:

    Att låta fritidsintressen gå före familjen känns för mig helt uppåt väggarna! Fritidsintressen har man i mån av tid när man har barn. Vissa har inte tid alls för det. Ni två verkar sätta era jobb först, fritidsintressen sen och först därefter kommer barn och hem. Felprioriterat. Ni är en familj. Ni har valt att skaffa barn. Sätt barnet först. Sen er relation, jobb och sist fritidsintressen. Nu vet jag inte vilka intressen ni har, men att prioritera dem så mycket som ni gör så blir ju självklart annat lidande.

    Tänk om och tänk rätt.

    Jag kan bara läsa in det du skriver här ovan. Och väldigt mycket handlar det om fritidsintressen. Och det är inte bara han som använder barnet som vapen, det gör du med. Fel fel fel.


    Jag förstår att du uppfattar det som att våra intressen kommer först utifrån att du endast har texten att gå på, jag ser själv att det ser ut så nu när jag läser igen. Men jag kan försäkra att så inte är fallet, för någon av oss.

    Jag är av åsikten att man varken är en bra mamma/pappa eller partner om man aldrig får tid för sig själv och sina intressen. Självklart varierar ju intressena och mitt råkar vara mer av en livsstil, som jag dock har valt bort 2 vardagar/vecka.

    MEN jag vill ju ha objektiviteten, se hur många som tycker att det är "konstigt/fel" att jag inte är hemma vid nattning 2-3 dagar i veckan mot att jag oftast tar nattningarna de dagar jag är hemma medan min man gör annat. För jag tycker i alla fall att det är onödigt att båda sitter med vid nattningarna? Då kan ju lika gärna den andra göra nått annat. Så tack för din åsikt.

    Om man nu ska bryta ner det och generalisera extremt mycket: ÄR det så jävla ojämnt och orättvist att han tar 95%av mornarna, jag 95% av hämtningarna, han tar kanske 60% av nattningarna och jag tar 85% av hushållet?
  • Anonym (*I behov av objektivitet*)
    Anonym (Vår) skrev 2015-05-06 21:21:34 följande:

    Om ni båda jobbar heltid kanske en av er eller båda gå ner i arbetstid? Har ni någon som kan hjälpa er med hämtning eller lämning någon dag i veckan? Det låter som om ni har en jobbig situation.


    Jag har tänkt det, men nyutbildad med bara ett tillfälligt vik fram till sommaren känns inte som bästa förutsättningen för att börja ställa krav om jag vill ha möjligheten att få jobba kvar i höst :/
  • Anonym (tumme2)
    Anonym (oj!) skrev 2015-05-06 21:20:05 följande:

    Att låta fritidsintressen gå före familjen känns för mig helt uppåt väggarna! Fritidsintressen har man i mån av tid när man har barn. Vissa har inte tid alls för det. Ni två verkar sätta era jobb först, fritidsintressen sen och först därefter kommer barn och hem. Felprioriterat. Ni är en familj. Ni har valt att skaffa barn. Sätt barnet först. Sen er relation, jobb och sist fritidsintressen. Nu vet jag inte vilka intressen ni har, men att prioritera dem så mycket som ni gör så blir ju självklart annat lidande.

    Tänk om och tänk rätt.

    Jag kan bara läsa in det du skriver här ovan. Och väldigt mycket handlar det om fritidsintressen. Och det är inte bara han som använder barnet som vapen, det gör du med. Fel fel fel.


    Precis vad jag tänkte skriva.

    Vi har också ett barn, och jag är hemma med honom om dagarna. Men ändå finns det inte sådär mycket tid för våra intressen. Hobbys utövar man i mån av tid, ens barn, relation och hem ska ju inte behöva komma i kläm. Visst, det är jätteviktigt att ha SIN grej men känns det ärligt talat ens roligt att syssla med detta när allt annat blir skit runt om?
  • MammAmma
    Anonym (oj!) skrev 2015-05-06 21:20:05 följande:

    Att låta fritidsintressen gå före familjen känns för mig helt uppåt väggarna! Fritidsintressen har man i mån av tid när man har barn. Vissa har inte tid alls för det. Ni två verkar sätta era jobb först, fritidsintressen sen och först därefter kommer barn och hem. Felprioriterat. Ni är en familj. Ni har valt att skaffa barn. Sätt barnet först. Sen er relation, jobb och sist fritidsintressen. Nu vet jag inte vilka intressen ni har, men att prioritera dem så mycket som ni gör så blir ju självklart annat lidande.

    Tänk om och tänk rätt.

    Jag kan bara läsa in det du skriver här ovan. Och väldigt mycket handlar det om fritidsintressen. Och det är inte bara han som använder barnet som vapen, det gör du med. Fel fel fel.


  • Anonym (man)

    Håller med Oj!, ni verkar prioritera helt åt helvete fel båda två, ert barn verkar komma sist i prioriteringsordningen vilket är helt fel. Den dagen ert barn föddes borde ni båda två ha fattat att from nu så är barnet prio nr 1, det gjorde ni tydligen inte. Ni verkar mest fajtas om vem som ska få spendera minst tid med ert barn och vem som ska få mest fritid.

    Då frågar jag mig, om eran fritidsintressen eller jobb var så viktiga varför skaffade ni barn öht?

  • Kasperina

    Jag tycker att du tänker fel.
    Han har gjort allt han kan för att du ska kunna få fortsätta med ditt dyra och tidskrävande fritidsintresse, och som tack ber du honom ta lite till.
    Att dela upp ansvarsområden är en jättebra idé. liksom att dela upp barnansvaret, men man behöver inte göra det per vecka utan det är bättre att dela upp det så att det passar. Ett fritidsintresse som måste göras på bästa familjetid får vänta tills familjen klarar av det.

  • Anonym (oj!)

    Inget är orättvist så länge ni är överens om hur det skall skötas. Om du jobbar heltid, tar 100% av hushållet och 7 nattningar i veckan, så är det inte orättvist om du själv valt att ha det så och trivs med det. Nu handlar det om att du inte trivs med som det är. Och tydligen inte han heller.

    "Aldrig få ha tid för sig själv?". Hade inte jag. Ensam med två småbarn utan hjälp från fadern. Funkade det med. Bättre t o m. Eftersom jag visste förutsättningarna. Du och din man verkar inte fått förutsättningarna klart för er eftersom ni är missnöjda.

    Det är svårt med millimeterrättvisa. Men kontentan är: om familjelivet blir lidande så är det inte värt att bråka om rättvisa. Då gör man vad som behövs. Är ni överhuvudtaget hemma gemensamt? Eller bor ni bara ihop och råkar ha barn tillsammans? Varför jag frågar är att om man bryr sig om varandra så vill man också avlasta varandra.

    Det handlar inte om att ha rätt. Om du har rätt eller han har rätt. Det handlar om att ni ska hitta en fungerande vardag ihop. Om nu inte vardagen fungerar pga att vissa intressen tar för mycket tid (och pengar kanske) så får man dra ner på det.

    Inför rutiner: Vi fixar disken efter middagen ihop. Vi kör städning ihop på helgerna i 1,5 timme - tillsammans! Allt blir roligare om man gör det ihop. Vissa passar helt enkelt inte att gå med dammsugaren utan hellre sorterar strumpor. Sätt er ner och diskutera när ni är på bra humör. Då blir det inte infekterat. Och lägger ner diskussionen omedelbart om nån blir på riktigt dåligt humör. Då är det inte fruktsamt utan ni kommer bara anklaga varandra.

    Annars får ni söka hjälp. Ni har en liten unge som märker väldigt tydligt att ni inte mår bra tillsammans.

Svar på tråden Hjälp, ÄR det jag som har fel??