• Anonym (J)

    Vänta så länge på abort att det inte går att göra medicinsk???

    Jag ringde in i vecka 7 för att få tid till abort. Mår mycket psykiskt dåligt och kräks mycket. Har självmordstankar. klarar inte av att arbeta längre, klarar inte av enkla vardagssysslor längre. Bara gråter.

    Väntetiden är dock över 4 veckor, (skåne) och då ska jag vara i vecka 11. Hon på KK sa att det "ska gå bra" att göra abort medicinskt i vecka 11. jag tycker inte det låter sant? Jag har gjort en abort i vecka 9 för många år sedan, den misslyckades för att moderkakan inte ville lossna, slutade med en kraftig blödning och skrapning.

    Tänk om jag dessutom räknat fel på någon vecka? Då skulle jag kunna vara i vecka 12 då aborten väl sker??

    Detta kan inte vara rimligt!

  • Svar på tråden Vänta så länge på abort att det inte går att göra medicinsk???
  • Lilla JJ

    Det görs väldigt få skrapningar nu för tiden. Där jag jobbar görs bara medicinsk. Men att vänta fyra veckor på en tid det är ju sanslöst. Finns det inget annat sjukhus du kan åka till? Eller göra ett privat ultraljud och få aborten utförd på sjukhuset?


    Le-det kan smitta!
  • Anonym (J)

    Kan man göra så att man betalar en klinik för ultraljud och sedan bara gör själva aborten på sjukhuset? Hade ingen aning om detta.

    Andra sjukhus är svårt då Lund ex inte utför aborter, jag bor i Malmö. Finns en privatklinik jag känner till men har inte lyckats komma fram dit ännu.

     Jag har yngre barn och är ensam med dem, kan inte vara borta från dem kvällstid t.ex. och deras pappa är inte i livet. Pappan till detta barnet har helt släppt ansvar och har varit onykter sedan han fick reda på detta. Obegripligt och elakt tycker jag, men bättre att få veta att han är sån nu än att vi hade skaffat ett barn också :(

  • Lilla JJ

    Ring KK och hör hur de ställer sig till att du gör ultraljudet någon annanstans. Här fungerar det alldeles utmärkt att göra så, men det är säkert olika för olika landsting. Tyvärr bor du tre timmar härifrån.

    Ansvarsfullt av dig att ta beslutet om abort. Det är inget lätt beslut. Men det du skriver låter ju inte som en optimal situation att skaffa barn.

    Hoppas att det löser sig för dig på bästa sätt.


    Le-det kan smitta!
  • VanjaSofie

    Jag gjorde en medicinsk abort i torsdags i v.11 och det funkade smidigt och bra allting så v.11 är absolut inte försent!

  • Anonym (J)
    VanjaSofie skrev 2015-05-23 20:59:15 följande:

    Jag gjorde en medicinsk abort i torsdags i v.11 och det funkade smidigt och bra allting så v.11 är absolut inte försent!


    Även jag har gjort min nu. tyckte du inte att det var hemskt?
    Jag tyckte det var fruktansvärt jobbigt.
  • Anonym (J)
    Lilla JJ skrev 2015-05-07 10:28:52 följande:

    Ring KK och hör hur de ställer sig till att du gör ultraljudet någon annanstans. Här fungerar det alldeles utmärkt att göra så, men det är säkert olika för olika landsting. Tyvärr bor du tre timmar härifrån.

    Ansvarsfullt av dig att ta beslutet om abort. Det är inget lätt beslut. Men det du skriver låter ju inte som en optimal situation att skaffa barn.

    Hoppas att det löser sig för dig på bästa sätt.


    Nej, blev ändå sen abort pga väntetider. Det jobbigaste var att fostret inte dog av mifegyne och de skrev det i journalen att hjärtat fortfarande slog strax innan cytotec. Undrar när det dog, när det kom ut? Kände även när vattnet gick, var inte beredd på detta alls! Inte att det skulle vara så stort heller då barnmorskan veckan innan sa att det var 1.5 cm? Hon måste sagt fel eller jag hörde fel. tror det var 5-6 cm.Tycker det är så hemskt. Vill aldrig aldrig göra abort igen.
  • Lilla JJ

    Vad jobbigt för dig. Det är inte ok att de skriver i journalen att hjärtat fortfarande slår eller att ens tala om det. När värkarna sätter igång så dör fostret oftast, väldigt få lever tills de kommer ut. Ja du måste hört fel. Fostret som kom ut stämmer med veckan du var i. Hoppas du slipper göra detta igen. Om du har mycket känslor och tankar kan det vara bra att höra av sig till kuratorn.


    Le-det kan smitta!
  • Anonym (J)
    Lilla JJ skrev 2015-05-27 18:46:58 följande:

    Vad jobbigt för dig. Det är inte ok att de skriver i journalen att hjärtat fortfarande slår eller att ens tala om det. När värkarna sätter igång så dör fostret oftast, väldigt få lever tills de kommer ut. Ja du måste hört fel. Fostret som kom ut stämmer med veckan du var i. Hoppas du slipper göra detta igen. Om du har mycket känslor och tankar kan det vara bra att höra av sig till kuratorn.


    Jag hade nog inte fortsatt aborten om de hade sagt det högt :(
    Trodde fostret dog av mifegyne, men det gör det alltså inte? Inte mitt.

    Jo, tror också jag behöver prata med någon, för var inte alls beredd på detta. Kanske jag som förträngt faktum, hur det skulle bli osv, hur stora de egentligen är. Önskar det aldrig hade behövt hända. Jag ångrar det, även om det inte är någon mening, och även om alternativet inte heller var bra.
  • VanjaSofie
    Anonym (J) skrev 2015-05-26 15:27:56 följande:
    Även jag har gjort min nu. tyckte du inte att det var hemskt?
    Jag tyckte det var fruktansvärt jobbigt.

    Visst gjorde det ont men jag fick ordentligt med morfin och andra smärtlindrande så det funkade. Sedan fick jag inte se när fostret stöttes ut heller, tror det hade blivit ordentligt jobbigt annars.


     


     

  • Lilla JJ

    Det är inte alla som dör utav Mifegyne tyvärr. Väldigt oetiskt av dem att ens ta reda på att det fortfarande levde. Och dessutom att skriva in det i journalen. Så gör man bara inte. Förstår att du blir upprörd och ledsen över det.

    Du har ju tagit ett väldigt ansvarsfullt och moget beslut och jag tycker att du ska vara stolt över dig själv att vara oegoistisk i ett sånt läge. Sen är det jobbigt med en abort. Eftersom du redan mår psykiskt dåligt innan aborten så gör ju det att du ältar och mår ännu sämre efteråt. Kontakta som sagt kuratorn så att du får hjälp med att bearbeta detta. Sen kommer det nog aldrig att försvinna helt, men det kanske i alla fall kan kännas lite lättare.


    Le-det kan smitta!
  • Anonym (J)
    Lilla JJ skrev 2015-05-28 11:28:46 följande:

    Det är inte alla som dör utav Mifegyne tyvärr. Väldigt oetiskt av dem att ens ta reda på att det fortfarande levde. Och dessutom att skriva in det i journalen. Så gör man bara inte. Förstår att du blir upprörd och ledsen över det.

    Du har ju tagit ett väldigt ansvarsfullt och moget beslut och jag tycker att du ska vara stolt över dig själv att vara oegoistisk i ett sånt läge. Sen är det jobbigt med en abort. Eftersom du redan mår psykiskt dåligt innan aborten så gör ju det att du ältar och mår ännu sämre efteråt. Kontakta som sagt kuratorn så att du får hjälp med att bearbeta detta. Sen kommer det nog aldrig att försvinna helt, men det kanske i alla fall kan kännas lite lättare.


    De gjorde ul för att jag tidigare haft stora blödningar och fick återigen blödning. Men de hade ju inte behövt skriva något om det, nej. Inte just det med hjärtaktivitet.

    Tack för svar.
Svar på tråden Vänta så länge på abort att det inte går att göra medicinsk???