• Anonym (Brud)

    Oxascand mot nervositet

    Hej!

    Jag ska gifta mig snart och är en person som väldigt lätt blir extremt nervös, så nervös att jag är rädd att jag får panikångest och helt enkelt inte ska klara av att genomföra vigseln.

    Jag har fått Oxascand 5mg (av en i familjen), hur mycket ska jag ta? Hjälper det?
    Det här är alltså bara en engångsföreteelse, det vore så skönt att bara kunna ta udden av det värsta så jag inte svimmar där framför alla....

    Hur är det sedan med att dricka alkohol, vilket jag tänkt göra under kvällen?
    Blir man trött? För det vill jag ju inte bli.

    Hjälp snälla!

  • Svar på tråden Oxascand mot nervositet
  • En blå giraff

    Oxascand 5 mg är ju inte någon hög dos. Så farligt är det inte att ta. Drick dock ingen alkohol sedan på festen om du tagit medicin innan, det är ingen bra kombination. 

    Men varför väljer ni att ha ett bröllop som gör dig så nervös att du mår dåligt? 

  • Anonym (Brud)

    Ja...det låter ju kanske lite konstigt...
    Men faktum är att jag faktiskt samtidigt ser otroligt mkt fram emot det ändå och till viss del är det nog så att jag vill "utmana" mig själv att klara av situationer som gör mig otroligt nervös.
    Nu känner jag dock när det närmar sig att jag nog tog mig lite vatten över huvudet den här gången.

  • Anonym (Tilde)

    Jag har Sobril som är samma som Oxascand och det är världens bästa medicin mot oro tycker jag.

    Jag tar den vid behov, max 4 tabletter i månaden och när man tagit den så mår man så himla bra. Men då har jag de på 15 mg.
    5 mg är väldigt lite så du måste nog ta två om du ska bli lugn.

  • Anonym (nån)

    Alla reagerar olika när det kommer till lugnande medicin (bensodiazepiner). De olika medicinerna är också olika "starka" och ger effekt olika länge.
    Sobril är en av de svagare varianterna dock.

    Vissa behöver mindre doser, andra större doser för att få effekt. Jag skulle rekomendera att du provar innan vigseln, så du inte tar den i onödan eller att du blir jättetrött eller allämnt efterbliven. 

    Att blanda lugnande medicin och alkohol kan för övrigt sluta med att du typ vaknar dagen efter och har ställt till med helt jävla galna saker som du aldrig kan stå för och typ vilja fly landet. Självklart med en minneslucka. 

    Av alla tillfällen att blanda benzo och alkohol så är nog sitt giftemål det sämsta tillfället (förutsatt att det går åt skogen). Även om 5mg sobril e jävligt lite, och alkohol inte konsumeras fören efter ett gäng timmar, så bör du iaf känna till risken att det kan gå åt helvete.

    mvh

  • Petrol

    5mg är en liten dos, och det är ju vad du behöver. jag tror det kan göra jobbet fint, om du  inte är van vid lugnande sen tidigare så lär placebo göra ett litet jobb också för att underlätta det hela.

    Ang alkohol så är det generellt en dålig ide att blanda, men det här är en väldigt liten dos det handlar om, och jag misstänker att du inte direkt är ute efter att dricka kopiösa mängder i vilket fall, men avstå från sista glaset om du känner att du vill vara på den säkra sidan.

    Det är iallafall mina tankar om saken, men då har jag ätit väldigt mkt starkare lugnande i perioder tillsammans med alkohol med varierande resultat s mitt perspektiv passar nödvändigtvis inte in på din situation.

  • Houdini

    Bärtre att ta ett eller två glas champange medan du gör dig iordninn, alltså medan du klär dig och sminkar dig.

    Om man aldrig använt sig av lugnande är det helt fel tillfälle att börja vid sitt bröllop.

    Och definitivt inte använda det ihop med alkohol. Det är bara helt hjärndött.

  • Madmoiselle

    Eftersom alla reagerar olika så skulle jag ta en tablett vid ett helt annat tillfälle först för att se hur jag reagerade. Vill du dricka alkohol så testa att göra det då du testprovar tabletten.

  • Anonym (Hmm)

    Ska du dricka alkohol, så ta inte benso. Och givetvis måste du prova att ta tabletten någon annan dag, innan den stora dagen. En del reagerar med stor trötthet även på en liten dos och du vill ju knappast sova dig igenom festen..

  • KCL

    Liten dos eller inte... Jag har varit med om folk som blivit helt väck på 5 mg. Så jag hade ju inte tagit det vid vigseln. Då tycker jag tipset om ett eller två glas champagne innan är smartare.

  • Anonym (Brud)

    Tack för alla svar!
    Jag provade att ta en tablett några dagar innan och det gick bra, jag kände mig lugnare.
    Men på den stora dagen valde jag trots allt att avstå då jag inte ville riskera något. Galet nervös var jag men det gick!

Svar på tråden Oxascand mot nervositet