• lolski

    Gravid trots hormonspiral?

    Hej!


    Jag har hormonspiral sedan en månad tillbaka, jag och min partner har sedan jag fick spiralen insatt bara använt den som skydd. Vad jag har hört så kan man bli gravid ändå?


    Så nu till min fråga;


    Det ömmar över bröstvårtorna och jag upplever att framförallt mina vårtgårdar har svullnat upp lite, jag har haft kraftig mensvärk till och från i snart två veckor, något jag inte brukar ha. Mensen har inte kommit. Dock väldigt få småblödningar.
    Märkte igår att jag reagerade på och mådde illa av dofter jag stötte på.


    Tog dock ett gravtest igår som var negativt. Men vad tror ni? Ska jag vänta och ta fler?


    Det skulle kunna vara biverkningar på spiralen också, men jag har ätit p-piller u fem år precis innan spiralen så jag borde inte reagera på den. Och som sagt, någon mens har jag inte fått..


    Tyvärr har jag extremt dålig koll på när jag har ägglossning och när min mens bör komma. Men det känns som om den skulle ha kommit för i alla fall en vecka sedan..


     


     

  • Svar på tråden Gravid trots hormonspiral?
  • Lowika

    Det är vanligt att inte ha någon mens alls med hormonspiral. Man har ju så att säga aldrig "sockerpillervecka"

    Är graviditetstestet negativt så är det troligtvis ändå bara biverkningar, men kolla igen om någon vecka eller två.

    Man kan, som med alla preventivmedel, bli gravid ändå. Men risken med hormonspiral är väldigt liten om den sitter rätt. Det finns ju ingen risk att glömma ta ett piller och den påverkas inte av t.ex. magsjuka eller andra mediciner.

Svar på tråden Gravid trots hormonspiral?