• Else

    Lämplig månadspeng för 14 åring?

    Hur mycket pengar får era tonåringar i månaden, och vad tycker ni att de ska räcka till?

  • Svar på tråden Lämplig månadspeng för 14 åring?
  • Fembarnsmorsan

    Min 14 åring har just nu 400 kr i månaden o det ska räcka till nöjen,underkläder/strumpor o kontantkort till mobilen.

    Har funderingar på att ge honom mer om han börjar sköta sig lite bättre o ta hand om sina grejor o hjälpa till o tvätta lite o så .OM vi gör så längra fram så har jag funderingar på att vi ska komma överens om en summa som ska täcka nöjen,underkläder/strumpor,kontantkort och vanliga kläder(tröjor,byxor,t-shirts o shorts) så köper vi jackor o skor od.Kom gärna med tips!!

  • Linda1976

    anne h: Det beror ju på vad det ska räcka till.... Men 100:- idag är verkligen inte mycket pengar. Ett biobesök och ett tuggummi sen är den månadspengen slut. Och ja, personligen så tycker jag 200:- är snålt om det inte är så att det ska räcka till tidningar/godis och onödig shopping.


    // Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • anne h

    Linda1976-
    biobesök? haha Undrar när vi var på bio sist.. Tror vi lever i lite olika världar..

  • guldklimp

    om det är snålt eller inte har väl att göra med föräldrarnass inkomst också! Mins ni i bibeln där man sku skänka pengar till något, å hon som gav minst gav mest! För hon gav allt vad hon hade. Tål att tänkas på tycker jag... Så vad är snålt?

  • Linda1976

    anne h: Ja, det kan hända. Men faktum kvarstår, med dagens penningvärde är inte 100:- så mycket, oavsett vad man har för inkomst. En rik person får inte mer för 100:- än vad en låginkomsttagare får, eller tvärtom.

    Helt OT, så kan jag tycka att det är sorligt att det finns 14åringar som har 100:- i månadspeng.


    // Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • anne h

    Linda1976-
    ok, du tycker det är "sorligt" att det finns 14-åringar som har 100 kr i månadspeng, jag är glad som faktiskt kan avvara 200 till min 14-åring, 150 till min 13 åring och 100 åt min 11-åring. 6-åringen får inga pengar.

    Så "roligt" att höra att man är snål.. och att det är sorgligt att man inte kan ge barnen mer..

  • Linda1976
    Ja, jag tycker det är sorligt. Det står jag för... Just därför skaffar jag bara ett barn, eftersom jag vill kunna ge henne det bästa av det bästa. Det är ingen kritik mot någon annan, bara för att klargöra! Detta är som jag känner det.Att bli missförstådd är annars det vanliga här på FL.

    Alla vill väl sina barn det bästa, och jag säger inte att du personligen är snål. Men har man ekonomisk möjlighet att ge sina barn mer än 100:- så ska man det tycker jag. Dock så finns det många som är snåla mot sina egna barn, och det kan jag inte förstå. Man kan lära sig pengars värde ändå, även om man är sk "bortskämd". Eller nej, bortskämd för mig är att inte vara tacksam över det man har.

    Jag menar lära sig pengars värde, även om man får mycket saker, hög månadspeng osv.
    // Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • BellaH

    Sorgligt att "bara" få 200kr i månaden kan jag inte hålla med om - men att många kan uppfatta det som "snålt" i betydelsen lite (och inte i betydelsen taskigt) förstår jag... Däremot är det ju otroligt olika vad pengarna ska räcka till och hur mycket de faktiskt räcker till beroende på var man bor och vilka konsumtionsvanor man har... det är ju faktiskt en stor skillnad på att växa upp i en liten ort på landet där man inte shoppar som nöje och bion ger en film i veckan som kostar 50kr - och att växa upp i storstan där precis allt som tonåringar pysslar med kostar pengar....

    kan ha fel - har ju ingen tonåring själv - men sett till min egen uppväxt så....

  • anne h

    BellaH-
    Då mina ungar oftast har kvar en hel del av sina pengar när det är dags för ny månadspeng förmodar jag att de inte tycker det är för lite.
    -det kan ju som sagt bero på var man bor, här har vi 4 km till närmaste affär, som då är en konsumbutik.. 2 mil till större butiker, dit hinner barnen knappt aldrig åka pga att de har så mkt fritidsaktiviteter..
    de köper inga tidningar, finns gott om böcker på bibblan de lånar, de tre stora. Bio vet jag inte när de var på sist.. Inget som man kan ta sig till ändå med buss och de har inte körkort ännu på många år, nån av dem.
    Mina ungar _hinner_ inte gå på bio eller shoppa, de har sina hästar, idrott, dans, kompisar, sång, scouter mm..

Svar på tråden Lämplig månadspeng för 14 åring?