• Hannah8401

    omskärning av pojke

    Hej.

    Jag är en svensk kvinna som är gift med en muslimsk man. Vi har en son på ett år. Min man vill att vi ska omskära pojken, men jag känner att detta inte är något jag vill.

    Jag har ringt till sjukhus för att höra hur det går till och jag har också sökt en del på nätet.

    Det verkar inte vara så stora risker med detta ingrepp, men det är ingenting som är nödvändigt för min sons hälsa.

    Jag tycker han kan få välja detta själv när han har något att säga till om.

    Jag skulle gärna vilja diskutera detta med personer som är, eller har varit i samma situation. Vilket beslut tog ni? Och hur reagerade er muslimska (eller den som ville omskära) partner till er som motsatte er detta?

    Jag är intresserad av åsikter till personer som inte varit i denna situation.

    Ni som bestämde er för att motsätta er omskärning, ni får gärna ge mig mer argument varför.

    Jag är också intresserad av att höra hur ni som ville omskära er son reagerade på att er partner inte ville.

    Jag har alltså inte sagt till min man ännu att jag inte vill detta då ämnet bara vart på tal snabbt två gånger och jag inte hunnit tänka över det då.

  • Svar på tråden omskärning av pojke
  • SecretMe

    Även om du inte är intresserad av min åsikt så får du den ändå.

    Jag tycker att omskärelse av barn är att likställa med misshandel.
    Misshandlar man sina barn så borde man inte ha barn.

    Varför ska man skära i en frisk liten människa?

  • j a d e d

    Omskärelse heter det. Och är ett för jävla övergrepp på en människa som inte ens kan värja sig. Varför i hela HELVETE har du inte framfört din inställning i frågan INNAN du skaffade barn med en sådan man?

  • Nayaa

    Jag är gift med en muslimsk man och vår son är självklart inte omskuren. Vill han göra det när han är äldre så välkomnar jag det absolut men han får välja själv.

    Argument? Låt barnet bestämma över sin egen kropp. Det finns för övrigt risker med omskärelse, det är verkligen inte komplikationsfritt.

  • Almina

    Komplikationsfritt är det inte. Det finns alltid risk för infektion (hur "bra" ingreppet än görs). Efter att ha pratat med en barnkirurg, som sett allt för många komplikationer (de ser ju förstås bara när det går fel, men för mig räcker det att risken finns!) blev jag bara ännu säkrare i min övertygelse att en kommande son inte skulle omskäras. Min man är inte troende muslim, men från ett muslimskt land. För honom hade det varit helt naturligt att omskära sin son. Men vi diskuterade igenom det innan jag blev gravid, och kom fram till att sonen själv får bestämma hur han vill göra när han är myndig. Det går ju inte göra ogjort, men det går ju faktiskt göra senare om man absolut skulle vilja. Så när sonen föddes var vi redan överens!

    Vad har din man för argument mot att sonen ska få välja själv?

  • Nenne666
    Hannah8401 skrev 2015-05-09 14:12:57 följande:

    Hej.

    Jag är en svensk kvinna som är gift med en muslimsk man. Vi har en son på ett år. Min man vill att vi ska omskära pojken, men jag känner att detta inte är något jag vill.

    Jag har ringt till sjukhus för att höra hur det går till och jag har också sökt en del på nätet.

    Det verkar inte vara så stora risker med detta ingrepp, men det är ingenting som är nödvändigt för min sons hälsa.

    Jag tycker han kan få välja detta själv när han har något att säga till om.

    Jag skulle gärna vilja diskutera detta med personer som är, eller har varit i samma situation. Vilket beslut tog ni? Och hur reagerade er muslimska (eller den som ville omskära) partner till er som motsatte er detta?

    Jag är intresserad av åsikter till personer som inte varit i denna situation.

    Ni som bestämde er för att motsätta er omskärning, ni får gärna ge mig mer argument varför.

    Jag är också intresserad av att höra hur ni som ville omskära er son reagerade på att er partner inte ville.

    Jag har alltså inte sagt till min man ännu att jag inte vill detta då ämnet bara vart på tal snabbt två gånger och jag inte hunnit tänka över det då.


    Det är väl inte eventuella risker med själva ingreppet jag är emot eller så. Det är känselbortfallet på ollonet man riskerar, vilket inte är helt snällt att utsätta sin son för (för att inte säga elakt). Och vad har en omskuren sen bäbis att jämföra med? Klart dom inte kan uttala sig om ifall det är ett känselbortfall eller ej.
  • Snällspiken

    Men vilket konstigt inlägg!! Trolltråd?

    "Svensk kvinna / muslimsk man", för det första. Som om en muslimsk man inte kan vara svensk. Eller, som om en svensk kvinna inte kan vara muslim. 

    Läs på. Lär dig mer om "det nya Sverige". Du verkar ha en oerhört snäv bild av svenskhet och muslimska män. Skrämmande för någon som (om det inte är en trolltråd, vilket jag tror) faktiskt står i färd att gifta sig med en muslim. 

    Sedan, som någon annan påpekade, heter det "omskärelse". Inte "omskärning". Om du hade ägnat två sekunder åt att googla fenomenet hade du lärt dig det. 

    Innan du går in och ber om åsikter från kreti och pleti ? LÄS PÅ!! Då lär du sannolikt få reda på alla eventuella medicinska för- och nackdelar. 

    Duh!

  • j a d e d
    Snällspiken skrev 2015-05-09 17:13:36 följande:

    Men vilket konstigt inlägg!! Trolltråd?

    "Svensk kvinna / muslimsk man", för det första. Som om en muslimsk man inte kan vara svensk. Eller, som om en svensk kvinna inte kan vara muslim. 

    Läs på. Lär dig mer om "det nya Sverige". Du verkar ha en oerhört snäv bild av svenskhet och muslimska män. Skrämmande för någon som (om det inte är en trolltråd, vilket jag tror) faktiskt står i färd att gifta sig med en muslim. 

    Sedan, som någon annan påpekade, heter det "omskärelse". Inte "omskärning". Om du hade ägnat två sekunder åt att googla fenomenet hade du lärt dig det. 

    Innan du går in och ber om åsikter från kreti och pleti ? LÄS PÅ!! Då lär du sannolikt få reda på alla eventuella medicinska för- och nackdelar. 

    Duh!


    Ditt inlägg är det enda konstiga här. Självklart är detta ingen trolltråd, det här är något som förekommer precis hela **** tiden.

  • Sarakechi

    Ytterligare en anledning till att hata religion, det är efterblivet att omskära sina barn, som redan någon skrivit, gör man sånt ska man fan inte ha barn..

  • Hannah8401

    Vad tråkigt att det var så många oseriösa människor här. Som sagt så var jag inte intresserad av åsikter till personer som inte varit I samma situation. Jag har redan bestämt mig att aldrig gå med på det så jag behöver inte höra mer hur fel det är. Jag delar redan den åsikten.

    Jag har mer lust att veta hur den muslimska partner reagerade på att ni motsatte er detta. Och hur ni fick han/hon att förstå er? Och ni som ev ville omskära men mötte motstånd av er partner, förstod ni er partners åsikt tillslut? Min man blev som förväntat skitsur och sa att jag skapar problem.

    Jag är lite rädd att han gör det ändå? Kan han det utan min tillåtelse?

    Jag hade aldrig ens tänkt tanken att han skulle vilja göra något sånt när vi väntade vår son. Och helt ärligt så har jag nog inte trott att man ens kan göra det i denna delen av världen om inte pga medicinska skäl.

Svar på tråden omskärning av pojke