• Maho81

    Hur märker jag om min 8 månaders är allergisk för katt/hund?

    Hej!

    Någon som har bebisar (under 1 år) som är allergisk mot katter/hundar?
    Hur märkte ni det?

    Min 8 månaders tjej håller på och kliar sig väldigt mycket i ögon och näsa och har gjort det länge, börjar fundera på om hon kanske är allergisk mot våra katter eller hund?

    Hoppas någon kan hjälpa mig! ????

  • Svar på tråden Hur märker jag om min 8 månaders är allergisk för katt/hund?
  • Mamma till V

    Våran son var ca 8 mån när vi genom ett blodprov fick konstaterat att han hade stor risk att bli allergisk mot katt. Så då fick vi tyvärr sälja katterna för att inte riskera att det skulle bli värre. Så vänd dig till Bvc/VC så ordnar de så ni får ta blodprov.

  • Maho81
    Mamma till V skrev 2015-05-10 22:38:05 följande:

    Våran son var ca 8 mån när vi genom ett blodprov fick konstaterat att han hade stor risk att bli allergisk mot katt. Så då fick vi tyvärr sälja katterna för att inte riskera att det skulle bli värre. Så vänd dig till Bvc/VC så ordnar de så ni får ta blodprov.


    Tack!

    Av vilken anledning tog ni blodprov? Märkte ni något på er son?

    Det var inte meningen att det skulle bli flera ???, det skulle vara en smiley haha.
  • Mamma till V

    Provet togs för vi misstänkte äggallergi, så då testade de förr ägg, katt och mjölk. Vi märkte dock aldrig nån kattallergi på sonen, däremot äggallergi men den växte bort när han var 2 år

  • Maho81
    Mamma till V skrev 2015-05-10 22:47:48 följande:

    Provet togs för vi misstänkte äggallergi, så då testade de förr ägg, katt och mjölk. Vi märkte dock aldrig nån kattallergi på sonen, däremot äggallergi men den växte bort när han var 2 år


    Okej =)

    Ringde vårdcentralen, de skulle ringa tillbaka så vi får väl se vad de säger..
  • cosinus
    Maho81 skrev 2015-05-11 10:37:29 följande:
    Okej =)

    Ringde vårdcentralen, de skulle ringa tillbaka så vi får väl se vad de säger..
    Åtminstone när det gäller födoämnesallergi är det vanligt att provet visar fel när de är så små.

    Så ta resultetet med en nya salt, även om ni får att hon inte är allergisk kan hon nog mycket väl vara det. Enklast är väl om ni reser bort ett tag (mormor/farmor eller nåt utan pälsdjur) och ser om det blir skillnad.
  • Maho81

    Doktorn sa på en gång att hon har mjölkallergi, att hon hade klassiska tecken som utslag/röda kinder, gucka och sprickor bakom öronen, prickar på magen osv.

    Nu är en remiss till barn skickad i alla fall.

Svar på tråden Hur märker jag om min 8 månaders är allergisk för katt/hund?