• Anonym (Pappa)

    Hur mycket kan jag förvänta mig av min mammalediga fru?

    Jag och min fru har en baby på snart tre månader. Min fru är idag mamma ledig medan jag jobbar 9-17 varje dag och är borta hemifrån ungefär kl 8-18 då det tar en stund att ta sig till och från jobbet.

    Jag har i grund och botten inget problem med att dela på alla sysslor hemma, men nu har jag börjat bli lite frustrerad då jag känner att inget alls händer hemma när jag är på jobbet en hel dag. Babyn helammas (om nätterna ca 1-2 ggr) och jag förstår verkligen att det tär på krafterna - men är det verkligen rimligt att man som mammaledig inte hinner göra något alls under en hel dag? Självklart har det förekommit några besvärliga dagar när barnen inte har kunnat tröstas hur mycket min fru än har försökt - och då förstår jag att man inte hinner så mycket annat. Min fråga rör alltså helt vanliga dagar då babyn är förhållandevis pigg och glad.

    Jag behöver verkligen hjälp av er mammor... Hur mycket är rimligt att förvänta sig? Jag är med och roddar med storstädningar och tvätt - vilket jag tycker är helt i sin ordning. Det jag undrar främst är om det är rimligt att förvänta sig att det plockas iordning lite hemma (10-20minuter) och lagas middag. Är det att vänta sig för mycket eller är det sånt som man bör hinna med med en 3 månaders helammande bebis?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur mycket kan jag förvänta mig av min mammalediga fru?
  • Fiona M

    Jag blir nyfiken, om det är så enkelt att hon "borde" hinna/orka, varför hinner/orkar du inte ens dela på sysslorna?

  • carrobarro84

    Jag gjorde det mesta när jag var föräldraledig. Plockade undan efter oss som varit hemma, handlade, lagade middag, dammsugningen tog jag för det mesta men det hände att jag lämnade till mannen. Storstädning delade vi på o trädgårdsarbete. Men tvätten tog jag allt, visst hjälpte mannen till att hänga den eller plocka in i lådorna men för det mesta fixade jag sånt när bebis sov. Vissa dagar hann jag såklart inte med, när bebisen inte ville ligga själv eller jag var iväg på mammaträffar. Gjorde även det mesta när jag var ledig med andra barnet o behövde passa förskoletider.

    Jag tycker den som är hemma kan göra mer än den andra. Många bebisar sover mkt och det går rätt fort att plocka. Jag vill ju att det ser snyggt ut när jag kommer hem o mannen varit hemma med barnen.

  • Anonym (Emmy)

    Innan jag fick barn själv och var mammaledig hade jag tänkt likadant själv. När jag var mammaledig var jag impad om jag hann ta på mig rena kläder och stoppade tillbaka bröstet efter amning ;) Nej men allvarligt, det tar sån sjukt lång tid bara att ta sig utanför dörren. Och så den förlamande trötthet man har över att aldrig få sova en hel natt i sträck. Jag förstår alltså att du undrar men jag hann inte med mer heller.

  • Rosa Fluff

    Det beror ju helt på bebisen och hur mycket uppmärksamhet den kräver. Att vara föräldraledig innebär att man tar hand om sitt barn, inte husjållssysslor.

    Jag kunde inte göra ett dugg när min va liten då han krävde konstant uppmärksamhet och aldrig kunde läggas ner. Laga mat fanns inte på världskartan och var jag tvungen att städa fick jag göra med ungen i sele. Inte optimalt för kroppen..

    Men jag har bekanta som hinner en hel del. Så det är jätte olika från barn till barn och förälder till förälder.

  • nymedlem

    Det är rimligt att hon gör ALLT i hemmet under föräldraledigheten!

    Ska du vara hemma med liten så byter ni då. Hur länge ska hon amma?

  • Anonym (självklart)

    Det är väl självklart att man gör det man hinner i hemmet under dagen så att man får mysig familjetid när den andre slutar jobbet? Jag förstår mig inte på de som inte ens hinner hänga en tvätt, plocka, köra dammsugaren eller brassa igång middagen faktiskt.

  • Anonym (självklart)
    Rosa Fluff skrev 2015-05-11 19:17:29 följande:

    Det beror ju helt på bebisen och hur mycket uppmärksamhet den kräver. Att vara föräldraledig innebär att man tar hand om sitt barn, inte husjållssysslor.

    Jag kunde inte göra ett dugg när min va liten då han krävde konstant uppmärksamhet och aldrig kunde läggas ner. Laga mat fanns inte på världskartan och var jag tvungen att städa fick jag göra med ungen i sele. Inte optimalt för kroppen..

    Men jag har bekanta som hinner en hel del. Så det är jätte olika från barn till barn och förälder till förälder.


    Ingår inte matlagning, tvätt och att plocka undan efter sig själv och bebisen då? Eller ska den andra föräldern först jobba och komma hem 11 timmar senare för att fixa allt? När ska då den föräldern hinna vara med sitt barn?
  • Volt
    nymedlem skrev 2015-05-11 19:18:06 följande:

    Det är rimligt att hon gör ALLT i hemmet under föräldraledigheten!

    Ska du vara hemma med liten så byter ni då. Hur länge ska hon amma?


    Inte ett dugg rimligt.
  • Grus grus

    Ge det lite tid. Första tiden var allt ren kaos. Först efter 5 mån ca börjar man komma in i det och få någon sorts struktur. Då kanske du kan ta upp det lite mer och ni kan tillsammans bestämma bra rutiner för vad hon kan göra och vad du kan göra när du kommer hem.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
Svar på tråden Hur mycket kan jag förvänta mig av min mammalediga fru?