• Kalle3333

    Hur fan tänkte ni när väntade till 40+ med barn.

    Ja, berätta hur ni tänkte. Ni som försökte göra första barnet i sen ålder. Solig

  • Svar på tråden Hur fan tänkte ni när väntade till 40+ med barn.
  • En PantherTant

    Är inte själv 40+ men känner flera som fått sitt första barn vid den åldern. Gemensamt för dem alla är att de hittat sin partner sent i livet och då upptäckt att de pga pco eller endometrios har svårt att bli gravida. Sen går ju en tid innan man söker vård och inte alltid lyckas det så snabbt sen heller.

    Tycker ändå deras val varit vettigt, att inte skaffa barn med första bästa i unga år, utan vänta tills de hittat den de vill leva med resten av livet, och bilda familj med.

  • Anonym (Wtf)

    Hur fan tänkte du när du skrev den trådstarten?

  • Pimpinellan

    Alla väntar inte frivilligt vet du! Inte vi heller för nåt ons eller danmarkinsemination var inte aktuellt för min del. Sen när vi började gick det inte. Vems problem är det då? Jo,just det-inte ditt!!

  • nevermind

    OM jag har skaffat barn om tio år så kan jag komma tillbaka och svara ungefär "jag ville inte ha barn, men så sa det *pang* en dag och barnlängtan kom/men så råkade jag bli gravid och vi behöll trots allt".

  • Anonym (????)
    Kalle3333 skrev 2015-05-11 21:09:12 följande:

    Ja, berätta hur ni tänkte. Ni som försökte göra första barnet i sen ålder. Solig


    Jag har oerhört svårt att förstå VARFÖR du skriver denna fråga här och formulerar den på det sätt som du gör. Jag har fått höra det där en hel del, trots att jag knappast var att betrakta som överårig när jag började försöka. Sen är ju det lilla problemet att tiden går medan man försöker och inte lyckas (det går alltså INTE - och jag vill förtydliga detta - att stoppa/pausa tiden - hur crazy det än låter).

    Senast detta kom upp i en diskussion så var det en medelålders man som i sten hävdade att om kvinnor borde började försöka skaffa barn när de var 18 och att detta är det enda "naturliga" alternativet. Det finns en massa saker som är "naturliga" men som vi helst undviker - ormbett, bakteriella lunginflammationer och syfilis är alla sjukt naturliga för att ta några exempel. Jag hör dessutom sällan någon som frågar varför män väntar så sent, trots att forskningen allt mer verkar peka på att mannens ålder är mer betydelsefull än vad man tidigare trott för att få en lyckosam graviditet - men jag kanske läser in något här som du inte menade. Du kanske riktade denna fråga även till alla män på 30+ också?

    Oavsett så vill jag bara slutligen förklara mitt huvudargument till varför jag invänder mot att du formulerar dig som du gör i detta forum: Det är rent och skärt oempatiskt av dig. Punkt. 
  • Anonym (Vi var 35+ när vi började, 40+ med andra)

     TS: "Hur fan tänkte ni när väntade till 40+ med barn."
    Svar: Med hjärnan istället för fittan och kuken. Ungefär som vettiga, ansvarstagande vuxna gör och inte småungar som ynglar av sig urskiljningslöst bara för att de är för unga för att köpa p-medel, är kåta för tillfället och vill ha en ny leksak eller rädda förhållandet eller binda killen till sig eller slippa arbeta eller slippa studera eller annan valfri korkad orsak.

    Ha det gott vännen.


     
  • Anonym (....)

    Ja, jag är bara 36, och som jag känner nu vill jag inte ha barn alls. Om jag ändrar mig kommer jag givetvis att försöka, så länge jag är fertil. Och ja, jag är medveten om att det innebär att det kanske inte blir några barn. Det känns som ett bättre alternativ än att skaffa barn nu "för säkerhets skull", när jag inte känner att jag vill ha barn, alls.

  • Let it Rain
    Anonym (????) skrev 2015-05-12 11:05:34 följande:
    Jag har oerhört svårt att förstå VARFÖR du skriver denna fråga här och formulerar den på det sätt som du gör. Jag har fått höra det där en hel del, trots att jag knappast var att betrakta som överårig när jag började försöka. Sen är ju det lilla problemet att tiden går medan man försöker och inte lyckas (det går alltså INTE - och jag vill förtydliga detta - att stoppa/pausa tiden - hur crazy det än låter).

    Senast detta kom upp i en diskussion så var det en medelålders man som i sten hävdade att om kvinnor borde började försöka skaffa barn när de var 18 och att detta är det enda "naturliga" alternativet. Det finns en massa saker som är "naturliga" men som vi helst undviker - ormbett, bakteriella lunginflammationer och syfilis är alla sjukt naturliga för att ta några exempel. Jag hör dessutom sällan någon som frågar varför män väntar så sent, trots att forskningen allt mer verkar peka på att mannens ålder är mer betydelsefull än vad man tidigare trott för att få en lyckosam graviditet - men jag kanske läser in något här som du inte menade. Du kanske riktade denna fråga även till alla män på 30+ också?

    Oavsett så vill jag bara slutligen förklara mitt huvudargument till varför jag invänder mot att du formulerar dig som du gör i detta forum: Det är rent och skärt oempatiskt av dig. Punkt. 
  • grind
    Anonym (....) skrev 2015-05-21 01:49:18 följande:

    Ja, jag är bara 36, och som jag känner nu vill jag inte ha barn alls. Om jag ändrar mig kommer jag givetvis att försöka, så länge jag är fertil. Och ja, jag är medveten om att det innebär att det kanske inte blir några barn. Det känns som ett bättre alternativ än att skaffa barn nu "för säkerhets skull", när jag inte känner att jag vill ha barn, alls.


    ha ha ha

    Surt sa räven....
  • grind
    Anonym (Vi var 35+ när vi började, 40+ med andra) skrev 2015-05-12 11:15:36 följande:

     TS: "Hur fan tänkte ni när väntade till 40+ med barn."
    Svar: Med hjärnan istället för fittan och kuken. Ungefär som vettiga, ansvarstagande vuxna gör och inte småungar som ynglar av sig urskiljningslöst bara för att de är för unga för att köpa p-medel, är kåta för tillfället och vill ha en ny leksak eller rädda förhållandet eller binda killen till sig eller slippa arbeta eller slippa studera eller annan valfri korkad orsak.

    Ha det gott vännen.


     
    Om man tänker med hjärnan skaffar man barn innan man fyllt 40. Bara för att man inte skaffar barn efter 40 betyder inte det att man gjorde grannflickan på smällen och flydde i 16-års åldern.
  • grind
    grind skrev 2015-05-21 01:59:25 följande:
    Om man tänker med hjärnan skaffar man barn innan man fyllt 40. Bara för att man inte skaffar barn efter 40 betyder inte det att man gjorde grannflickan på smällen och flydde i 16-års åldern.
    Dock så är det givetvis mycket bättre att skaffa barn efter 40 än att inte skaffa barn alls.
  • Anonym (....)
    grind skrev 2015-05-21 01:57:36 följande:
    ha ha ha

    Surt sa räven....
    Vad menar du? Jag kan bara tolka det som att du tror att jag inte "kan" få barn eller inte har någon man att skaffa barn med, och försöker rättfärdiga det genom att låtsas att jag inte vill ha barn. Men så är det inte, och det vore onekligen ganska märkligt av dig att dra såna slutsatser av mitt inlägg, så det är möjligt att jag har missförstått dig. Berätta gärna.
  • grind
    Anonym (....) skrev 2015-05-21 02:23:24 följande:

    Vad menar du? Jag kan bara tolka det som att du tror att jag inte "kan" få barn eller inte har någon man att skaffa barn med, och försöker rättfärdiga det genom att låtsas att jag inte vill ha barn. Men så är det inte, och det vore onekligen ganska märkligt av dig att dra såna slutsatser av mitt inlägg, så det är möjligt att jag har missförstått dig. Berätta gärna.


    Jag menar att något fel ja. Att skaffa barn är en naturlig instinkt.
  • Anonym (....)
    grind skrev 2015-05-21 02:38:17 följande:
    Jag menar att något fel ja. Att skaffa barn är en naturlig instinkt.
    Okej, det gick verkligen inte fram av att bara skriva "surt sa räven". Det är ju tråkigt att du anser att det måste vara något fel bara för att man inte vill ha barn. Som tur är behöver man inte göra allt som är "naturligt". Det är knappast naturligt att bo i hus, men det motsätter du dig inte att jag gör i alla fall?
  • grind
    Anonym (....) skrev 2015-05-21 02:48:05 följande:

    Okej, det gick verkligen inte fram av att bara skriva "surt sa räven". Det är ju tråkigt att du anser att det måste vara något fel bara för att man inte vill ha barn. Som tur är behöver man inte göra allt som är "naturligt". Det är knappast naturligt att bo i hus, men det motsätter du dig inte att jag gör i alla fall?


    Jo, det är naturligt att skaffa sig ett trevligt boende.

    Jag kan egentligen bara råda dig att skaffa barn. Det finns många destruktiva tankar i dagens samhälle. Och tyvärr har vissa av dem tagit fäste. Annars skulle jag tro att det beror på tidigare dåliga upplevelser med barn men det går inte att jämföra andras barn med egna.

    Vilken är fin teori till varför du vill avstå det största som händer i livet.
  • Anonym (....)
    grind skrev 2015-05-21 02:55:08 följande:
    Jo, det är naturligt att skaffa sig ett trevligt boende.

    Jag kan egentligen bara råda dig att skaffa barn. Det finns många destruktiva tankar i dagens samhälle. Och tyvärr har vissa av dem tagit fäste. Annars skulle jag tro att det beror på tidigare dåliga upplevelser med barn men det går inte att jämföra andras barn med egna.

    Vilken är fin teori till varför du vill avstå det största som händer i livet.
    Nej, jag har bra erfarenheter av barn. Har syskonbarn som jag umgås med mycket gärna, och barn brukar gilla mig. Givetvis förstår jag att det är skillnad på andras och egna barn. Jag förstår absolut att jag går miste om något (men vinner annat), och att många tycker att deras barn är de största de varit med om i livet. Jag har, trots detta, gjort bedömningen att jag gör helt rätt val, för mig.
  • Seriosa

    Ha, ha... Är det inte Grind som är i farten igen...

    Kan inte alla bara få leva det liv de vill och som passar dem eller är det en omöjlig tanke?

Svar på tråden Hur fan tänkte ni när väntade till 40+ med barn.