• Anonym (gympalärare)

    eleverna duschar ihop killar/tjejer och jag visste inget förrän idag..

    På skolan där jag jobbar har dom sedan mars ombyggnadsarbeten vilket gjort att vi fått flytta en del gympalektioner till en närbelägen idrottsplats.Skolan hyr 2 omklädningsrum där Ett för killar o ett för tjejer. I tvåan på humistiska linjen är dom 2 killar o 28 tjejer.För att undvika trängsel och utdragen tid så sa jag då att en del tjejer kunde duscha i killarnas efter det att dom 2  killarna gått ut.Och först igår fick jag reda på att dom ganska snart sinsemellan kommit överens om att utnyttja båda omklädningsrummen och duscharna samtidigt.Detta har tydligen fungerat utan problem.Jag frågade då eleven om hon visste ifall föräldrarna visste detta eftersom jag inget visste.Det trodde hon.Först tänkte jag att det var ju bra att eleverna själva kommit på den smidigaste lösningen och att det sjävklart var OK från min sida. Men sen tänkte att eftersom jag nu fått veta det och inget gör betyder det då att jag officiellt sanktionerat det.I så är fallet bryter detta mot ngn bestämmelse. Ska vi ha föräldramöte/info om detta.
    Till saken hör att båda killarna fyllt 18 medan bland tjejerna det finns både 18 o 17 åringar. Dessutom det är inte så många ggr kvar så varför röra upp en storm .Eller är jag skyldig att göra nåt??
    Ska givetvis disk med andra lärare o rektor men vill gärna ha lite input

  • Svar på tråden eleverna duschar ihop killar/tjejer och jag visste inget förrän idag..
  • Haskel

    Vad är problemet? 
    Eleverna, som kan betraktas som vuxna, har själva kommit fram till den lösningen. Det finns ju tydligen ett omklädningsrum för enbart tjejer, om någon är blyg.
    Möjligen kan någon av de två pojkarna känna sig kränkta. Är dessa två pojkar över 18 år, är det bara att fråga dessa två om det är okej.

  • Anonym (gympalärare)

    Jodå vad jag förstått så är alla eleverna inklusive dom 2 killarna helt med på detta Och det har ju funkat nu i 2 månader helt OK Och nä jag ser inget problem med detta Tvärtom.Jättebra att eleverna själva fixat en praktisk lösning.
    Men min fråga är
    1. När jag nu fått reda på det btyder det att jag sanktionerar det?
    2.Ska jag officiellt informera eller diskutera med föräldrarna?
    3.Finns det något som säger att detta kan vara olagligt och jag är ansvarig?

  • Haskel
    Anonym (gympalärare) skrev 2015-05-12 11:59:25 följande:

    Jodå vad jag förstått så är alla eleverna inklusive dom 2 killarna helt med på detta Och det har ju funkat nu i 2 månader helt OK Och nä jag ser inget problem med detta Tvärtom.Jättebra att eleverna själva fixat en praktisk lösning.
    Men min fråga är
    1. När jag nu fått reda på det btyder det att jag sanktionerar det?
    2.Ska jag officiellt informera eller diskutera med föräldrarna?
    3.Finns det något som säger att detta kan vara olagligt och jag är ansvarig?


    Nej, du sanktionerar att flickorna kan använda omklädningsrummet när pojkarna är klara. Eleverna gör på ett annat sätt, som du inte förbjuder.
    Så länge de berörda pojkarna är över 18 år, samt att flickorna fritt kan välja mellan de två omklädningsrummen, finns ingen anledning att kontakta föräldrarna.
    Nej, det är inte olagligt att inte förbjuda gemensamt omklädningsrum.
  • dukat

    Min kille på 14 har varit på olika ridläger.Ofta som ensam kille då.Då har vi från arrangörerna fått veta att  man helst blandar  så att en ensam kille då inte ska känna sej utanför.För sonens del har det ju betytt att han delat sovrum/oklädningsrum/dusch  med  sina kompisar fast dom alla råkar vara tjejer.Vad jag vet så har ingen tyckt detta var ngt spec märkligt eller tagit illa upp.
    I alla fall inte för min kille utan han har trivts jättebra och ju åkt flera ggr under samma förutsättningar.
    I det här fallet kan jag heller inte se några problem Här är ju en del dessutom fyllda 18.Så nä låt det vara som det är
    Toppen att eleverna kommit fram till en bra lösning som alla är med på.
    Det måste ju vara viktigare än förlegat könsstereotypt tänkande

  • Anonym (B)

    Låter som en "storm i ett vattenglas " Inget att bry sej om
    Om jag har förstått rätt så har ju ingenting hänt
    Dom har bara duschat tillsammans killarna  och tjejerna

    Det vore ju en helt annan sak om killarna hade tafsat o ofredat tjejerna  Vilket dom inte hade gjort 

    Vi svenskar är ju sedan några år-tionden tillbaka väldigt pryda
    Förr så solade tjejerna topless och ingen brydde sej

    Så det verkar bara sunt att dom inte gör nån stor affär av att duscha tillsammans
    En naken kropp är INTE = sex
    Tänk om vi svenskar kunde tänka att nakenhet är naturligt o inget att skämmas över !  

  • Anonym (S)
    Anonym (B) skrev 2015-05-12 15:16:10 följande:

    En naken kropp är INTE = sex
    Tänk om vi svenskar kunde tänka att nakenhet är naturligt o inget att skämmas över !  


    THIS!
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (B) skrev 2015-05-12 15:16:10 följande:

    En naken kropp är INTE = sex

    Tänk om vi svenskar kunde tänka att nakenhet är naturligt o inget att skämmas över !  


    Nej det är det inte, men om en kille ofrivilligt får stånd kan vissa tjejer uppleva det som obehagligt och det kan det bli för den olycklige killen också.
  • dukat
    Anonym (Wtf) skrev 2015-05-12 16:02:10 följande:
    Nej det är det inte, men om en kille ofrivilligt får stånd kan vissa tjejer uppleva det som obehagligt och det kan det bli för den olycklige killen också.
    Men du har ju själv citerat att en naken kropp INTE = sex. Detta är ju alla överens om Av det följer ju att en kille INTE får stånd då eller hur.
    Min erfarenhet av ridläger med killar i är att det INTE händer.

    Om det undantagsvis skulle hända så kan ju killen vända sej mot väggen tills det gått över.
    Men i TS fall är det väl en självklarhet att ngt sådant inte händer spec nu efter 2 månader Då har alla vant sej
  • Anonym (Wtf)
    dukat skrev 2015-05-12 16:11:36 följande:

    Men du har ju själv citerat att en naken kropp INTE = sex. Detta är ju alla överens om Av det följer ju att en kille INTE får stånd då eller hur.

    Min erfarenhet av ridläger med killar i är att det INTE händer.

    Om det undantagsvis skulle hända så kan ju killen vända sej mot väggen tills det gått över.

    Men i TS fall är det väl en självklarhet att ngt sådant inte händer spec nu efter 2 månader Då har alla vant sej


    Det hände mig i den åldern vid ett flertal tillfällen. Jag kan få praktstånd av att se en påklädd kvinna också. Ofrivilligt.
  • dukat

    Kanske.Men är dom 2 killar o 28 tjejer i klassen så är killarna så vana att umgås med tjejerna att det INTE händer.
    Samma sak med killar som rider Dom är så vana att umgås med tjejer  att dom ser dom som likvärdiga kompisar och inte som sex objekt som tur är. Och det märker tjejerna så därför är det lugnt att låta dom duscha ihop

Svar på tråden eleverna duschar ihop killar/tjejer och jag visste inget förrän idag..