• SvtVBH

    Får man smaka godis i affären?

    När jag var i pressbyrån på sjukhuset idag och då kom jag att tänka på en sak.
    Dom har ju en salladsbar där och en vägg med lösgodis, så då är ju frågan: Får man smaka?
    Jag personligen tycker INTE det. Vad tycker ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får man smaka godis i affären?
  • Alexi

    Varför skulle man få smaka? Skulle man få smaka på minibaguetterna i brödhyllan då också?

    Så nej självklart inte.

  • ankan9

    Får och får. Men smaka en bit när man plockar en påse har man väl gjort, om det är någon ny bit man vill se hur den smakar. Kan räkna på en hand antalet gånger jag har gjort det senaste 10 åren.

  • MEE83

    Betalar man för det i efterhand så är det väl lugnt, gör man inte det är det ju snatteri. 

  • SvtVBH

    Det är ju olagligt faktist. Det räknas som snatteri! Det kanske inte kostar så mycket men det är det! En godis bit är ju rätt så billig men det är ändå inte okej. Idag så köpte jag sallad som man plockar ihop själv och det var väldigt lockande att se hur det smakade i pressbyrån men det får man ju inte!

  • SvtVBH

    Det är ju olagligt faktist. Det räknas som snatteri! Det kanske inte kostar så mycket men det är det! En godis bit är ju rätt så billig men det är ändå inte okej. Idag så köpte jag sallad som man plockar ihop själv och det var väldigt lockande att se hur det smakade i pressbyrån men det får man ju inte!

  • Aniiee
    MEE83 skrev 2015-05-12 16:37:56 följande:

    Betalar man för det i efterhand så är det väl lugnt, gör man inte det är det ju snatteri. 


    Och hur hade du tänkt att det skulle gå till? Av ren nyfikenhet, alltså. Hur betalar man för en uppäten lösgodisbit?
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • MEE83
    Aniiee skrev 2015-05-12 17:21:59 följande:
    Och hur hade du tänkt att det skulle gå till? Av ren nyfikenhet, alltså. Hur betalar man för en uppäten lösgodisbit?
    Ja, det är ju inte det lättaste hehe, man kanske kan försöka uppskatta vikten av godisbiten och sedan komma överens med kassapersonalen om det stämmer, då är det ju bara att slå på det. Det är ju lättare med chokladkakor till exempel, då kan man ju bara dra förpackningen genom läsaren. 
  • gbgumman

    Självklart inte men tycker nog att man borde få. Likadant med frukt. Det är ofta jag avstår att handla för jag inte vet vad som är gott. Det gör att jag endast handlar det jag är säker på och det bidrar till mindre mångfald i affärerna. Vilket är trist.

  • Butterscotch

    Nej, man får såklart inte äta saker i affärer utan att först ha betalat för det. Är man nyfiken på hur en ny sorts godis/frukt/etc smakar så köper man en liten bit av just den sorten för att prova. Gillar man det kan man gå tillbaka och köpa mer.

  • Anonym (elle)

    Jag tycker absolut att man får det. Jag smakar alltid på både slush, naturgodis och lösgodis för annars vet jag ju inte om jag gillar eller inte. Står jag och plockar en godispåse och ser en ny sort så brukar jag smaka på den, och sedan kanske köpa massor av den om den var god. Skulle jag inte smakat skulle jag aldrig våga köpa det, så butiken tjänar ju mer om dom låter mig smaka. Dessutom har jag många gånger brutit upp produkter och ätit i butiken, och sedan betalt för det i kassan. Speciellt drickor och sånt. Dom säger ingenting ens.

  • Butterscotch
    Anonym (elle) skrev 2015-05-18 16:44:38 följande:

    Skulle jag inte smakat skulle jag aldrig våga köpa det, 


    Vågar du inte köpa en liten godisbit om du inte i förväg vet hur den smakar?
  • Anonym (elle)
    Butterscotch skrev 2015-05-18 17:06:22 följande:
    Vågar du inte köpa en liten godisbit om du inte i förväg vet hur den smakar?
    Jo men är jag på tex maxi och handlar lösgodis så köper jag ju inte EN av en stort, för att sen åka hem - älska den och sen vara tvungen att åka tillbaka till maxi för att handla mer. Och nej, jag orkar inte packa upp mina varor och stå precis utanför affären och smaka för att sedan gå hela vägen till ingången, gå igenom hela affären för att komma till godiset och sen stå i kö IGEN. Nej, det orkar jag inte, jag tror faktiskt inte att en liten godisbit spelar mycket roll alls för maxi så jag bryr mig helt ärligt inte. Dom får sålt mer till mig när dom ger provsmaker, tex för nya bröd osv. Dom säljer mer till mig när jag kan testa tex hudkrämer och smink. Kan jag inte lukta på en parfym i en affär så köper jag den inte heller. Så vill dom sälja nya produkter så borde dom låta folk testa. Så fungerar jag iaf.
  • Aniiee
    Anonym (elle) skrev 2015-05-18 19:50:45 följande:
    Jo men är jag på tex maxi och handlar lösgodis så köper jag ju inte EN av en stort, för att sen åka hem - älska den och sen vara tvungen att åka tillbaka till maxi för att handla mer. Och nej, jag orkar inte packa upp mina varor och stå precis utanför affären och smaka för att sedan gå hela vägen till ingången, gå igenom hela affären för att komma till godiset och sen stå i kö IGEN. Nej, det orkar jag inte, jag tror faktiskt inte att en liten godisbit spelar mycket roll alls för maxi så jag bryr mig helt ärligt inte. Dom får sålt mer till mig när dom ger provsmaker, tex för nya bröd osv. Dom säljer mer till mig när jag kan testa tex hudkrämer och smink. Kan jag inte lukta på en parfym i en affär så köper jag den inte heller. Så vill dom sälja nya produkter så borde dom låta folk testa. Så fungerar jag iaf.
    Det man går (om man har tre i skallen) är at ta en/tre bitar av den nya när man ändå köper, upptäcker att man gillade den och TAR MER NÄSTA GÅNG.

    Tre lösviktsgodisbitar kostar dig kanske en krona (om de inte är jättestora.) En affär i storlek ICA Maxi har svinn ur lösviktsgodiset på ungefär 3000 kr OM DAGEN, Inte konstigt att det är så dyrt för mig. DU sabbar för de, så de måste höja priserna, och det drabbar liksom inte bara dig och dem.
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Anonym (Påskkäring)

    Nej du får inte äta av butikens varor utan att ha betalat för det först

  • BossHoss

    Fan jag ville egentligen kryssa i 
    Ja om man köper.

    Men jag vet ju att det är fel, även om man gör det ibland.

  • Efraim Barkbit

    Ganska entydigt svar i enkäten

    Normalt svar glädjande nog!

  • BossHoss
    Efraim Barkbit skrev 2017-11-02 13:12:16 följande:

    Ganska entydigt svar i enkäten

    Normalt svar glädjande nog!


    Saken är ju den att man vet att man inte får köra snabbare än 90 på en 90 sträcka, men man gör det ju ändå emellanåt
  • Efraim Barkbit
    BossHoss skrev 2017-11-02 13:22:17 följande:

    Saken är ju den att man vet att man inte får köra snabbare än 90 på en 90 sträcka, men man gör det ju ändå emellanåt


    Gör man?
  • BossHoss
    Efraim Barkbit skrev 2017-11-02 13:49:54 följande:
    Gör man?
    Självklart inte alla, men som jag skrev tidigare så måste det erkännas att jag har gjort det.
  • Jamesdio
    Anonym (elle) skrev 2015-05-18 16:44:38 följande:

    Jag tycker absolut att man får det. Jag smakar alltid på både slush, naturgodis och lösgodis för annars vet jag ju inte om jag gillar eller inte. Står jag och plockar en godispåse och ser en ny sort så brukar jag smaka på den, och sedan kanske köpa massor av den om den var god. Skulle jag inte smakat skulle jag aldrig våga köpa det, så butiken tjänar ju mer om dom låter mig smaka. Dessutom har jag många gånger brutit upp produkter och ätit i butiken, och sedan betalt för det i kassan. Speciellt drickor och sånt. Dom säger ingenting ens.


    Hur gör du om du har brutit en förpackning och ätit/druckit och när du kommer till kassan inte har möjlighet att betala? Tex om något har blivit fel med ditt kort och du saknar kontanter, eller har tappat/glömt plånboken?
Svar på tråden Får man smaka godis i affären?