• Anonym (Oense)

    Förälder/barn-placering, arvode och omkostnadsersättning även för barnet?

    Vi har nu fått vår första förälder/barn placering, en ung förälder med en del diagnoser, samt dennes nyfödda barn.

    Allt gick fort, och vi har därför inte hunnit skriva kontrakt, men däremot fått hem bekräftelse på placeringen.

    Det jag och maken nu är oense om, är hurvida vi bör kräva ersättning och arvode även för spädbarnet.

    Som det står i papperna nu, så utgår det enbart ersättning och arvode för föräldern enligt SKLs lägsta rekommendationer.

    Jag anser att ett så pass litet barn inte kostar så många kronor, att vi ska kräva omkostnadsersättning osv, vi gör trots allt detta för att hjälpa både föräldern och barnet.

    Min man hävdar däremot att vi ska omförhandla och få ersättning och arvode även för spädbarnet, eftersom det enligt SKLs rekommendationer ska betalas ut för både förälder och barn.

    Är det någon som haft en liknande placering, och vet vad som är rätt?

  • Svar på tråden Förälder/barn-placering, arvode och omkostnadsersättning även för barnet?
  • Gladhannapanna

    Det är inte så att mamman får barnbidraget mm som ska täcka barnets omkostnader?

    Om ni förväntas köpa blöjor mm bör ni få ersättning för barnets kostnader. När det gäller arvodet för barnet beror det på hur genomförandeplanen ser ut.

  • Anonym (Oense)

    Så kan det ju faktiskt vara, vi har som sagt inte fått så mycket mer info än pappret som kom hem.

    Men nu har vi iaf ett lite bättre sätt att ställa frågan på tycker jag.

    Däremot sitter mamman hos kronofogden, samt har en god man/förvaltare, och hon har själv inte fått information om huruvida hon ska betala något för barnet eller ej.

  • Fatheya

    Eftersom ni inte får någon ersättning för barnet så antar jag att det är mamman som ska stå för barnets kostnader. Men det skulle vara intressant att höra hur det verkligen ligger till.


    Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Anonym (Hemskt)

    Antingen hjälper man någon i behov av hjälp eller så gör man det inte. Stackars familjen som är tvungen att bo med er! Hoppas det blir kortvarigt.

  • Gladhannapanna
    Anonym (Hemskt) skrev 2015-05-13 08:16:54 följande:

    Antingen hjälper man någon i behov av hjälp eller så gör man det inte. Stackars familjen som är tvungen att bo med er! Hoppas det blir kortvarigt.


    Fast ibland kan viljan att hjälpa finnas men inte praktiska möjligheter, då är det väl jättebra att kommunen gör det möjligt !
  • Anonym (Hemskt)
    Gladhannapanna skrev 2015-05-13 09:12:04 följande:

    Fast ibland kan viljan att hjälpa finnas men inte praktiska möjligheter, då är det väl jättebra att kommunen gör det möjligt !


    Ts får garanterat minst 4 dubbelt betalt mot vad kvinnan kostar i omsorg, ändå är dom giriga och vill ha mer. Stackars familjen som sagt! (Mamman och barnet menar jag då)

    Ts, be soc placera dom i en annan familj!
  • Gladhannapanna
    Anonym (Hemskt) skrev 2015-05-13 09:29:55 följande:
    Ts får garanterat minst 4 dubbelt betalt mot vad kvinnan kostar i omsorg, ändå är dom giriga och vill ha mer. Stackars familjen som sagt! (Mamman och barnet menar jag då)

    Ts, be soc placera dom i en annan familj!
    Vad grundar du detta på? Vet du exakt hur mkt pengar de får?

    Att vara familjehem är ett arvoderat uppdrag, dvs man får pengar för att utföra ett jobb pch man betalar skatt för dem. Dessutom får man omkostnader motsvarande det belopp som konsumentverket räknat ut att en person kostar, omkostnadsersättningen är skattefri.
  • Anonym (....)
    Anonym (Oense) skrev 2015-05-13 07:57:04 följande:

    Så kan det ju faktiskt vara, vi har som sagt inte fått så mycket mer info än pappret som kom hem.

    Men nu har vi iaf ett lite bättre sätt att ställa frågan på tycker jag.

    Däremot sitter mamman hos kronofogden, samt har en god man/förvaltare, och hon har själv inte fått information om huruvida hon ska betala något för barnet eller ej.


    Kfm får inte utmäta barnbidraget och självklart ska hon försörja sitt barn.
  • Anonym (Oense)
    Fatheya skrev 2015-05-13 08:03:39 följande:

    Eftersom ni inte får någon ersättning för barnet så antar jag att det är mamman som ska stå för barnets kostnader. Men det skulle vara intressant att höra hur det verkligen ligger till.


    Ringde vår kontakt på familjehemsenheten idag, hon var dock ledig tills måndag, så ännu är den ekonomiska biten oklar..
    Anonym (Hemskt) skrev 2015-05-13 08:16:54 följande:

    Antingen hjälper man någon i behov av hjälp eller så gör man det inte. Stackars familjen som är tvungen att bo med er! Hoppas det blir kortvarigt.


    Anonym (Hemskt) skrev 2015-05-13 09:29:55 följande:

    Ts får garanterat minst 4 dubbelt betalt mot vad kvinnan kostar i omsorg, ändå är dom giriga och vill ha mer. Stackars familjen som sagt! (Mamman och barnet menar jag då)

    Ts, be soc placera dom i en annan familj!


    Tycker du har en väldigt tråkig inställning, och blir på riktigt irriterad när du uttalar dig så om något du inte är insatt i! Du har inte någon aning om hur mycket vi hjälpt denna kvinna redan innan barnet föddes, utan att få en krona för det, vi har hjälpt eftersom vi velat göra det bra för henne och det då kommande barnet. Det var en slump som gjorde att vi träffades, och jag kände direkt att jag ville hjälpa henne på fötter, då hon har en del svårigheter. Otaliga timmar och pengar la vi ner, allt för att hon skulle få det så bra som möjligt. När socialen sedan sa till henne 1v innan bf att dom kommer fatta beslut om familjehem när barnet är fött, så frågade hon oss om vi kunde ställa upp, och självklart sa vi ja!

    Jag kan inte bry mig mindre huruvida vi får ersättning för barnet eller inte, men min make tycker att "rätt ska vara rätt", därför ställde jag frågan här, i förhoppning om att någon annan visste.

    Det är en stor omställning att släppa in en annan människa med sitt nyfödda barn i sitt hem, ett hem där det även finns egna småbarn. Dessutom har en av oss varit tvungna att säga upp sig i och med detta uppdraget, då det krävdes att en var hemma på heltid pga kvinnans diagnoser. Och vi vet inte om ett nytt jobb kommer att finnas när placeringen är klar. Mamman är dessutom i stort behov av tandläkarvård (syns på långt håll att det hade behövts göras nåt för flera år sen). Och jag kan tänka mig att tandläkarbehandlingen/behandlingarna hon kommer få genomgå inte är gratis, men det kommer vi boka och betala, så kom inte och tro att vi gör detta för att vi är giriga!
    Anonym (....) skrev 2015-05-13 10:10:28 följande:

    Kfm får inte utmäta barnbidraget och självklart ska hon försörja sitt barn.


    Då är det säkert så som någon annan tidigare nämnde; att hon får barnbidraget för att själv kunna försörja barnet :) tack! :)
  • Anonym (abc)

    Jag kan inte förstå varför det i många liknande trådar står att de som är familjehem el stödpersoner inte skulle få ersättning.

    De lägger ner ett oerhört jobb,energi,fritid och givetvis brukar väl ni andra får betalt när ni jobbar?

    Det här är ett dygnetruntjobb som hela familjen måste engageras i, utan någon som helt egentid.

    Jag kan rekommendera er att söka om ni känner att er familj skulle vara rätt familj för detta,då det finns många som behöver ert stöd.

    Själv skulle jag dock aldrig orka,men fick förfrågan av en handläggare från socialen då vi hade ett barn på vår förskola vars föräldrar behövde avlastning.

  • Anonym (abc)

    Glömde skriva att de de allra,allra flesta brinner för sitt jobb med hela sin själ och hjärta.

    Tur att ni finns.

  • Anonym (Oense)
    Anonym (abc) skrev 2015-05-14 15:34:44 följande:

    Jag kan inte förstå varför det i många liknande trådar står att de som är familjehem el stödpersoner inte skulle få ersättning.

    De lägger ner ett oerhört jobb,energi,fritid och givetvis brukar väl ni andra får betalt när ni jobbar?

    Det här är ett dygnetruntjobb som hela familjen måste engageras i, utan någon som helt egentid.

    Jag kan rekommendera er att söka om ni känner att er familj skulle vara rätt familj för detta,då det finns många som behöver ert stöd.

    Själv skulle jag dock aldrig orka,men fick förfrågan av en handläggare från socialen då vi hade ett barn på vår förskola vars föräldrar behövde avlastning.


    Anonym (abc) skrev 2015-05-14 15:39:36 följande:

    Glömde skriva att de de allra,allra flesta brinner för sitt jobb med hela sin själ och hjärta.

    Tur att ni finns.


    Tack! :)
  • Lavish

    Jag kan tycka att det är ganska viktigt om ni kommer behöva stå för de stora utgifterna som ett nytt barn medför så som vagn, spjälsäng, skötbord m.m? Eller har mamman redan sånt? Ni kanske har sånt kvar från era barn, men om kvinnan någonsin ska flytta ut med sitt barn (för det är väl det långsiktiga målet?) så kommer hon ju att behöva egna.

    Sen beror det väl på vad det är tänkt att ni ska göra. Ska ni enbart vara ett stöd för mamman och "ta hand" om henne så att hon kan ta hand om sitt barn själv, så är det väl rimligt att ni bara får betalt för henne om hon står för bebisens omkostnader. Men om ni också ska ta hand om barnet, och ytterst är ansvariga för barnet som en del av uppdraget, så är det ju rimligt att ni ska ha betalt för det med. Förväntas ni gå in och sköta barnet när mamman inte klarar det, eller är det så att det ska prövas om hon klarar det, och om hon inte gör det tas barnet ifrån henne?

  • Anonym (Oense)
    Lavish skrev 2015-05-14 20:43:00 följande:

    Jag kan tycka att det är ganska viktigt om ni kommer behöva stå för de stora utgifterna som ett nytt barn medför så som vagn, spjälsäng, skötbord m.m? Eller har mamman redan sånt? Ni kanske har sånt kvar från era barn, men om kvinnan någonsin ska flytta ut med sitt barn (för det är väl det långsiktiga målet?) så kommer hon ju att behöva egna.

    Sen beror det väl på vad det är tänkt att ni ska göra. Ska ni enbart vara ett stöd för mamman och "ta hand" om henne så att hon kan ta hand om sitt barn själv, så är det väl rimligt att ni bara får betalt för henne om hon står för bebisens omkostnader. Men om ni också ska ta hand om barnet, och ytterst är ansvariga för barnet som en del av uppdraget, så är det ju rimligt att ni ska ha betalt för det med. Förväntas ni gå in och sköta barnet när mamman inte klarar det, eller är det så att det ska prövas om hon klarar det, och om hon inte gör det tas barnet ifrån henne?


    Vagn hade hon med sig, spjälsäng och skötbord har vi kvar sen tidigare, och det har hon på sitt rum.

    Ja, målet är absolut att hon ska bo i eget hem med barnet! Det är sagt att placeringen kommer vara minst 3 månader, för att man ska kunna göra en rättvis bedömning. Och allt efter vad hon klarar av, så ska de utforma någon sorts plan för vilket stöd hon behöver i sin vardag.

    Jag hoppas inte att det kommer gå så långt att de tar barnet ifrån henne!

    Även om vi märkt en del brister vad gäller den vardagliga biten, så är hon omsorgsfull vad gäller barnet, och sköter om bebisen bra.

    I uppdraget står det att vi ska vara ett skydd för barnet, samt stöd och vägledning för mamman, och hjälpa till med barnet i den mån det behövs. Även hjälpa till om dagar eller nätter blir för jobbiga för mamman, vi ska då ska ta hand om barnet i några timmar, så att mamman får vila/sova. Hittills har vi behövt göra det en gång.

    I huvudsak ska mamman dock själv ta hand om barnet, men vi ska finnas till hands och stötta och komma med tips och råd. Och självklart även rycka in och larma om hon gör något som är direkt skadligt för barnet. Vi ska även dokumentera vilka delar hon klarar av själv, och vilka delar hon behöver hjälp med. Och då gäller det även vardagliga saker som tvätt, städ och hygien, där socialen tidigare sett stora brister.
  • Lavish
    Anonym (Oense) skrev 2015-05-16 10:26:08 följande:
    Vagn hade hon med sig, spjälsäng och skötbord har vi kvar sen tidigare, och det har hon på sitt rum.

    Ja, målet är absolut att hon ska bo i eget hem med barnet! Det är sagt att placeringen kommer vara minst 3 månader, för att man ska kunna göra en rättvis bedömning. Och allt efter vad hon klarar av, så ska de utforma någon sorts plan för vilket stöd hon behöver i sin vardag.

    Jag hoppas inte att det kommer gå så långt att de tar barnet ifrån henne!

    Även om vi märkt en del brister vad gäller den vardagliga biten, så är hon omsorgsfull vad gäller barnet, och sköter om bebisen bra.

    I uppdraget står det att vi ska vara ett skydd för barnet, samt stöd och vägledning för mamman, och hjälpa till med barnet i den mån det behövs. Även hjälpa till om dagar eller nätter blir för jobbiga för mamman, vi ska då ska ta hand om barnet i några timmar, så att mamman får vila/sova. Hittills har vi behövt göra det en gång.

    I huvudsak ska mamman dock själv ta hand om barnet, men vi ska finnas till hands och stötta och komma med tips och råd. Och självklart även rycka in och larma om hon gör något som är direkt skadligt för barnet. Vi ska även dokumentera vilka delar hon klarar av själv, och vilka delar hon behöver hjälp med. Och då gäller det även vardagliga saker som tvätt, städ och hygien, där socialen tidigare sett stora brister.
    Tja om det finns med i uppdraget att ni ibland ska rycka in och ta hand om barnet (snarare än att bara övervaka när mamman gör det) så tycker jag absolut ni borde ha ersättning för det. Samt att ni bidragit med säng och skötbord, det kan ju inte skilja i norm att ni hade det innan eller köpt det.
Svar på tråden Förälder/barn-placering, arvode och omkostnadsersättning även för barnet?