• Busungarna

    Hade du åkt till akuten för det här?

    I tre dagar har jag varit extremt hängig, känt att det varit något skit i kroppen. Sen har jag haft något hemskt ont i vänstra ögat, misstänkte en skada på hornhinnan som jag kan få av mina linser ibland, det brukar läka på något dygn men i det här fallet bara blivit värre och värre. Nu är ögat svullet, rött och kunde jag ta bort det så skulle jag göra det!!

    Sen måndags har jag haft små knölar i armhålorna som gör fruktansvärt ont, typ 5 stycken i varje armhåla, även om det är många så googlade och insåg att det säkert berodde på inåtväxande hårstrån.

    Men sen igår, tisdag, började smärtan även i brösten och nu är dom mer ömma än när jag en gång hade mjölkstockning.

    Vaknade inatt som vanligt av bebisen och har sen inte kunnat somna om.. det gör så himla ont i ögat, armhålorna, brösten och nu under natten har jag börjat få ont i halsen också.

    Googlade nu och läste om inflammerade lymfkörtlar. Känner mig fortfarande hängig och funderar på om jag fått feber.. näsan har iaf börjat rinna (åker väl på en förkylning nu).

    Saken är den att min sambo sa inatt här nu att han i två dagar haft ömmande knölar i armhålorna med. Jag har aldrig varit med om liknande och blir orolig nu.. skulle vilja åka in till akuten men det känns samtidigt fånigt att åka "bara" för detta.

  • Svar på tråden Hade du åkt till akuten för det här?
  • Anonym (Ssk)

    Jag skulle vänta till kl 8 och ringa Vårdcentralen. är du osäker ring 1177 nu och se vad de råder dig. Men akuten låter lite väl drastiskt om du inte ligger och frossar och håller på att få hög feber. Tror de på akuten har lite annat att göra mitt i natten. Du kommer säkert få tid till ögon under dagen men ögonjouren brukar inte jobba nattetid och ta hand om hormhinneinflammation.

    Som sagt. Ring 1177. Ring Vc. Bra att kolla upp dina lymfkörtlar. Men tror helt klart du kan avvakta några timmar innan du träffar sjukvården . Lycka till!

  • Atena

    Jag hade i alla fall ringt 1177 om ni har har den möjligheten. Blir det värre hade jag nog faktiskt övervägt akuten då det där inte låter bra någonstans.

  • Anonym (uska)

    Jag hade nog inte åkt in till akuten för det, men nu vet jag ju å andra sidan inte heller hur ont du har. Hade däremot ringt till VC nu direkt på morgonen och bett om en akuttid där.

    Krya på dig {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Kerstin)

    Tanken med akuten är väl att man ska åka dit när man svävar mellan liv och död. Ring 1177 eller VC.

  • DickRex
    Anonym (uska) skrev 2015-05-13 06:13:30 följande:

    Jag hade nog inte åkt in till akuten för det, men nu vet jag ju å andra sidan inte heller hur ont du har. Hade däremot ringt till VC nu direkt på morgonen och bett om en akuttid där.

    Krya på dig {#emotions_dlg.flower}


    Men för sjutton gubbar! Avgörande är väl inte hur ont man har!!! Knölarna i armhålorna är förmodligen lymfkörtlarna, så ni har fått något skit i kroppen. Eftersom ni båda föräldrar är påverkade så blir det extra krångligt om det skulle bli jobbigt, så för att mota en eventuellt jättejobbig situation så skulle jag inte dra mig för att reda ut detta omedelbart. 1177 omedelbart, men sedan VC eller akuten så fort som möjligt just för att få behandling även om det inte är någon fara för livet.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Ssk85

    Låter som influensaliknande symptom, och det söker man inte akut för. Blir tempen oroväckande hög så är det en annan sak. Ring VC el JC.

  • Schnaa

    Jag hade ringt 1177 och beställt tid vid vårdcentral, såvida inte 1177 föreslagit annat. Jag undviker akuten så långt det går men å andra sidan inte så sällan fått kritik för att jag dragit ut på det eller gått via VåC istället.


    It takes a fool to remain sane
  • Anonym (Ögat)

    jag hade möjligtvis åkt till ögon-akuten för ögats skull, men inte för resten. Svullna lymfkörtlar är vanligt vid infektioner.

  • Busungarna

    Jag ringde 1177 och hon va fruktansvärt tjurig, jobbigt att arbeta natt antar jag. Men hon fick fram att hon tyckte att jag skulle ringa vc idag iallafall så det gjorde jag.

    VC tyckte att det lät mer som körtelfeber eftersom både jag och sambon hade knölar, det smittar tydligen genom kyssar. Men ändå så tyckte hon det lutade mer åt inflammerade lymfkörtlar. Hon tyckte att jag skulle ta alvedon, halstabletter och vila upp mig. Om det inte hade blivit bättre på fredag så skulle jag komma ner och ta prover.

  • Mylla
    Busungarna skrev 2015-05-13 16:37:21 följande:

    Jag ringde 1177 och hon va fruktansvärt tjurig, jobbigt att arbeta natt antar jag. Men hon fick fram att hon tyckte att jag skulle ringa vc idag iallafall så det gjorde jag.

    VC tyckte att det lät mer som körtelfeber eftersom både jag och sambon hade knölar, det smittar tydligen genom kyssar. Men ändå så tyckte hon det lutade mer åt inflammerade lymfkörtlar. Hon tyckte att jag skulle ta alvedon, halstabletter och vila upp mig. Om det inte hade blivit bättre på fredag så skulle jag komma ner och ta prover.



    Nämnde du om smärtan i ögat? Om att du har ont i brösten? Ammar du?
  • Anonym (Kerstin)
    Busungarna skrev 2015-05-13 16:37:21 följande:
    Jag ringde 1177 och hon va fruktansvärt tjurig, jobbigt att arbeta natt antar jag. Men hon fick fram att hon tyckte att jag skulle ringa vc idag iallafall så det gjorde jag.

    VC tyckte att det lät mer som körtelfeber eftersom både jag och sambon hade knölar, det smittar tydligen genom kyssar. Men ändå så tyckte hon det lutade mer åt inflammerade lymfkörtlar. Hon tyckte att jag skulle ta alvedon, halstabletter och vila upp mig. Om det inte hade blivit bättre på fredag så skulle jag komma ner och ta prover.
    Bra att du kontaktade VC och jag hoppas det känns bättre snart. Förståndigt av dig att inte belasta akuten utan vänta tills du verkligen behöver deras hjälp.
  • Busungarna
    Mylla skrev 2015-05-13 16:46:49 följande:

    Nämnde du om smärtan i ögat? Om att du har ont i brösten? Ammar du?

    Jag  berättade för henne om smärtorna i armhålorna, brösten och halsen. Ögat glömde jag nämna. Men under fredagen så försvann mycket av smärtorna, ögat läkte helt och nu känner jag mig helt frisk ifrån det. Det finns knölar kvar under armarna men dom försvinner säkert med tiden.


     


    Men nu har jag en till fråga, hoppas någon här känner igen sen för jag har googlat och googlat men inte hittat svar på vad det kan vara. Det är så att jag sen i går haft ett sånt konstigt "sus" i huvudet.. det slutar liksom inte utan det susar precis hela tiden. Så fort någon pratar eller om något väsnas så susar det så högt i huvvet så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Som tur är så har sambon varit ledig ifrån jobbet både igår och idag så han har tagit hand om barnen och försökt hållt dom tysta. Jag har mest legat och vilat. Det gör inte ont, och känns inte som tinnitus. 

  • Anonym (Önh ssk)
    Busungarna skrev 2015-05-17 15:51:21 följande:

    Jag  berättade för henne om smärtorna i armhålorna, brösten och halsen. Ögat glömde jag nämna. Men under fredagen så försvann mycket av smärtorna, ögat läkte helt och nu känner jag mig helt frisk ifrån det. Det finns knölar kvar under armarna men dom försvinner säkert med tiden.


     


    Men nu har jag en till fråga, hoppas någon här känner igen sen för jag har googlat och googlat men inte hittat svar på vad det kan vara. Det är så att jag sen i går haft ett sånt konstigt "sus" i huvudet.. det slutar liksom inte utan det susar precis hela tiden. Så fort någon pratar eller om något väsnas så susar det så högt i huvvet så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Som tur är så har sambon varit ledig ifrån jobbet både igår och idag så han har tagit hand om barnen och försökt hållt dom tysta. Jag har mest legat och vilat. Det gör inte ont, och känns inte som tinnitus. 


    Spänd i nacken, trött? Har man muskelspänningar i nacke kan man få som tinnitusliknande symtom.
  • Busungarna
    Anonym (Önh ssk) skrev 2015-05-17 16:45:51 följande:
    Spänd i nacken, trött? Har man muskelspänningar i nacke kan man få som tinnitusliknande symtom.

    Okej, nää kan inte tycka att jag är direkt spänd varken i nacken eller någon annan stans på kroppen. Jag är bara något fruktansvärt trött och har inte lust till någonting alls.. och ett jäkla susande i huvvet. Den senaste  veckan så har jag somnat till mitt på dagen utan problem och det har jag aldrig kunnat göra förut, jag har varit en sån här människa som kan ligga och försöka somna i 2 timmar utan att lyckas mitt på dagarna. Så med tanke på att jag somnar så lätt nu om dagarna så måste jag  vara riktigt trött. Somnar utan problem på kvällen med sen. 


     


    Vi fick en bebis för 7 månader sedan och har har varit himla jobbig om nätterna, vaknat 5-10 gånger per natt sen han föddes, sover ganska lite på dagarna och behöver uppmärksamhet och bus heeela dagarna annars gnäller/skriker han bara. Funderar på om jag bara är slutkörd helt enkelt? Kan man få brus i huvudet pga det? Min sambo har tagit bebis 2 nätter i rad nu och jag tänker kräva att han tar honom minst en vecka framöver för jag ska också få sömn. Han kör med den vanliga repliken "men jag måste sova, jag ska upp och jobba" - "ja men det ska jag med" har jag börjat svara nu.

  • Anonym (Önh ssk)
    Busungarna skrev 2015-05-17 19:06:00 följande:

    Okej, nää kan inte tycka att jag är direkt spänd varken i nacken eller någon annan stans på kroppen. Jag är bara något fruktansvärt trött och har inte lust till någonting alls.. och ett jäkla susande i huvvet. smile4.gif Den senaste  veckan så har jag somnat till mitt på dagen utan problem och det har jag aldrig kunnat göra förut, jag har varit en sån här människa som kan ligga och försöka somna i 2 timmar utan att lyckas mitt på dagarna. Så med tanke på att jag somnar så lätt nu om dagarna så måste jag  vara riktigt trött. Somnar utan problem på kvällen med sen. 


     


    Vi fick en bebis för 7 månader sedan och har har varit himla jobbig om nätterna, vaknat 5-10 gånger per natt sen han föddes, sover ganska lite på dagarna och behöver uppmärksamhet och bus heeela dagarna annars gnäller/skriker han bara. Funderar på om jag bara är slutkörd helt enkelt? Kan man få brus i huvudet pga det? Min sambo har tagit bebis 2 nätter i rad nu och jag tänker kräva att han tar honom minst en vecka framöver för jag ska också få sömn. Han kör med den vanliga repliken "men jag måste sova, jag ska upp och jobba" - "ja men det ska jag med" har jag börjat svara nu.


    Biter du ihop käkarna när du sover? Kan iof vara svårt att veta själv. Kan ge spänningar och sus.

    Låter som du är helt slutkörd. Turas om varannan natt kanske om du ändå har möjlighet att sova lite på dagen. Hjälper det ej så prata med Vc. Kanske du måste bli sjukskriven ett tag så maken får ta föräldraledigt? Hade en i min föäkdragrupp som fick göra så en period.
  • Anonym (uska)
    DickRex skrev 2015-05-13 08:58:51 följande:
    Men för sjutton gubbar! Avgörande är väl inte hur ont man har!!! Knölarna i armhålorna är förmodligen lymfkörtlarna, så ni har fått något skit i kroppen. Eftersom ni båda föräldrar är påverkade så blir det extra krångligt om det skulle bli jobbigt, så för att mota en eventuellt jättejobbig situation så skulle jag inte dra mig för att reda ut detta omedelbart. 1177 omedelbart, men sedan VC eller akuten så fort som möjligt just för att få behandling även om det inte är någon fara för livet.
    Jo, det är faktiskt lite av en avgörande faktor när man väljer mellan att åka till akuten eller vänta några timmar och vända sig till sin VC.
    Och sen så ska du inte blanda ihop inlägg från olika personer när du svarar, jag skrev aldrig att man bara ska vända sig till akuten när det är ren fara för livet! Läs ordentligt innan du går på.

    Till akuten vänder man sig självklart vid fara för liv, men också om man har såna besvär och såna smärtor att man inte känner att man klarar av att vänta tills VC öppnar för en akuttid där. Har man fått en kraftig förkylning eller liknande i kroppen så är det sällan akuten sätter in åtgärder för detta utan de brukar isf hänvisa till ens VC istället. Dessutom är man inte direkt högprioriterad som vuxen när man kommer in med såna symptom jämfört med de personer som samtidigt kommer in med buksmärtor, bröstsmärtor eller brutna armar och ben eller barn som är sjuka. Så många ggr så får man ändå sitta och vänta så pass länge att VC ändå hunnit öppna innan man träffat läkaren på akutmottagningen. Det är tyvärr den krassa sanningen p ga för lite personal på våra akutmottagningar i landet.

    Till TS: för mig låter det som reaktion på stress. Då kan man lättare få infektioner i kroppen och få symptom som t ex tinnitus (brus i öronen).
    Jag vet precis hur det känns med en krävande liten bebis hemma som förvisso inte vaknar riktigt lika många ggr på nätterna som din gör men som kräver uppmärksamhet och full aktivitet hela tiden på dagarna. Hon vill absolut inte sitta i babysittern, ligga i babygymmet o s v själv trots att jag finns precis så hon ser mig.
    Hon gråter mycket och har problem med magen. Läkaren sjukskrev mig 50% pga stress så maken får vara FL 50%, det har varit en bra lösning för vår del. Har även fått samtalshjälp via BVC.
    Tycker du ska gå till läkare och säga precis som det, prata med din man och berätta hur du verkligen mår! Gå inte på det där snacket som många försöker komma med, t ex "- men lite gnäll får väl alla föräldrar stå ut med!" eller "- så farligt kan det väl inte vara, bara sov när h*n sover så ordnar det sig". Bara du vet hur du mår, stå på dig och be om hjälp!
    Skickar dig många kramar och hoppas att du får lite avlastning i vardagen!
  • Busungarna
    Anonym (Önh ssk) skrev 2015-05-17 19:34:34 följande:
    Biter du ihop käkarna när du sover? Kan iof vara svårt att veta själv. Kan ge spänningar och sus.

    Låter som du är helt slutkörd. Turas om varannan natt kanske om du ändå har möjlighet att sova lite på dagen. Hjälper det ej så prata med Vc. Kanske du måste bli sjukskriven ett tag så maken får ta föräldraledigt? Hade en i min föäkdragrupp som fick göra så en period.
    Anonym (uska) skrev 2015-05-18 11:53:49 följande:
    Jo, det är faktiskt lite av en avgörande faktor när man väljer mellan att åka till akuten eller vänta några timmar och vända sig till sin VC.
    Och sen så ska du inte blanda ihop inlägg från olika personer när du svarar, jag skrev aldrig att man bara ska vända sig till akuten när det är ren fara för livet! Läs ordentligt innan du går på.

    Till akuten vänder man sig självklart vid fara för liv, men också om man har såna besvär och såna smärtor att man inte känner att man klarar av att vänta tills VC öppnar för en akuttid där. Har man fått en kraftig förkylning eller liknande i kroppen så är det sällan akuten sätter in åtgärder för detta utan de brukar isf hänvisa till ens VC istället. Dessutom är man inte direkt högprioriterad som vuxen när man kommer in med såna symptom jämfört med de personer som samtidigt kommer in med buksmärtor, bröstsmärtor eller brutna armar och ben eller barn som är sjuka. Så många ggr så får man ändå sitta och vänta så pass länge att VC ändå hunnit öppna innan man träffat läkaren på akutmottagningen. Det är tyvärr den krassa sanningen p ga för lite personal på våra akutmottagningar i landet.

    Till TS: för mig låter det som reaktion på stress. Då kan man lättare få infektioner i kroppen och få symptom som t ex tinnitus (brus i öronen).
    Jag vet precis hur det känns med en krävande liten bebis hemma som förvisso inte vaknar riktigt lika många ggr på nätterna som din gör men som kräver uppmärksamhet och full aktivitet hela tiden på dagarna. Hon vill absolut inte sitta i babysittern, ligga i babygymmet o s v själv trots att jag finns precis så hon ser mig.
    Hon gråter mycket och har problem med magen. Läkaren sjukskrev mig 50% pga stress så maken får vara FL 50%, det har varit en bra lösning för vår del. Har även fått samtalshjälp via BVC.
    Tycker du ska gå till läkare och säga precis som det, prata med din man och berätta hur du verkligen mår! Gå inte på det där snacket som många försöker komma med, t ex "- men lite gnäll får väl alla föräldrar stå ut med!" eller "- så farligt kan det väl inte vara, bara sov när h*n sover så ordnar det sig". Bara du vet hur du mår, stå på dig och be om hjälp!
    Skickar dig många kramar och hoppas att du får lite avlastning i vardagen!

    Tack snälla ni för svar. Det känns faktiskt bättre nu några dagar senare. Sambon har förstått hur slutkörd jag är så han tog bebisen i ett par nätter irad nu. Bruset i öronen försvann efter bara en natts sömn. Vi kommer börja ta varannan natt nu.
  • Anonym (Nej!)

    Nej absolut inte! till akuten åker man med någonting är AKUT!!! annars vänder man sig till vårdcentralen.. Det är just på grund av såna där saker det är så långa väntetider på akuten, folk kommer dit med "onödiga" saker som de lika gärna ha kunde ha åkt till vårdcentralen för..

  • sextiotalist
    Anonym (Nej!) skrev 2015-05-22 13:11:43 följande:

    Nej absolut inte! till akuten åker man med någonting är AKUT!!! annars vänder man sig till vårdcentralen.. Det är just på grund av såna där saker det är så långa väntetider på akuten, folk kommer dit med "onödiga" saker som de lika gärna ha kunde ha åkt till vårdcentralen för..


    Tvivlar på att de är de mindre akuta problemen som orsakar de långa väntetiderna eftersom man graderas och prioriteras.

    Så en person med förkylning får vackert vänta tills alla de med svårare besvär får hjälp, men den med förkylningen får en lång väntetid.
    Jag fattar inte varför man frivilligt åker in till akuten om det verkligen inte behövs, det måste vara skönare att sova i sin egen säng och vänta till VC öppnar än att sitta på en plaststol i väntrummet

Svar på tråden Hade du åkt till akuten för det här?