• Äldre 13 May 15:33
    4795 visningar
    24 svar
    24
    4795

    Ingen vila på förskolan för 2,5-åring?

    Jag känner att jag blir irriterad på hur vilan ser ut på förskolan för min 2,5-åring. Vet inte om jag hetsar upp mig i onödan och tänkte höra hur andra ser på saken, innan jag ev tar upp det med personalen.

    Såhär är läget.
    Mitt barn på 2,5 år går på förskolan (grupp med barn 2-5 år) tis-tors 9-14. Är hemma med föräldraledig förälder och lillasyskon övrig tid. Kliver upp vid 6:30-7:30 på dagarna och somnar vid 20:30-21:30. Vi föräldrar tycker att barnet behöver sova dagtid fortfarande eftersom hen annars blir gnällig, får kort stubin och börjar bråka. När barnet är hemma brukar det behöva sova vid 13-14-tiden, men har svårt att somna i sängen utan vi brukar gå en sväng med vagnen. På förskolan har de dagsvila vid 12. Första månaderna på förskolan sov barnet med de andra men i takt med att det blev mer hemmastadd (min tolkning) blev det svårare att få det att somna. Nu lägger inte personalen barnet längre eftersom det sjunger för mycket så att de andra barnen inte kan somna (som behöver vilan mer enl personal eftersom de är där hela dagar). Så då får barnet vara vaket istället. Jag känner att det blir inte bra heller, för när vi hämtar vid 14 är barnet gapigt men behöver äta mellanmål (eftersom lunchen var vid 11.30) så det kanske inte blir dags att sova förrän vid 15 och då sover det gärna över en timme om vi inte väcker och är ledsen och grinig när det blir väckt efter 45-60 min.

    Jag önskar förstås att barnet kunde sova på förskolan för jag tycker att det verkar som att det behöver det för att orka med resten av dagen (blir ibland så trött att hen inte orkar äta middag om hen inte får sova under dagen). Att sova kl 15 tycker jag blir sent då vi egentligen skulle vilja att det kunde somna tidigare än 21 alla kvällar. Men jag kan kanske inte kräva att personalen får barnet att somna heller. Blir bara besviken när de säger att barnet inte kan vara med i sovsalen och somna eftersom hen sjunger.  

    Sedan kommer vi till en annan sak som gör mig irriterad och det är att som "uppevila" får de ofta se på film. Vi begränsar TV-tittandet hemma så jag blev förvånad när barnet sa att det hade sett "Den lilla sjöjungfrun", "Bilar" och "Knatte, Fnatte och Tjatte". Kanske har  jag någon romantiserad bild om att de barn som är vakna ska få lyssna på sagor eller något annat så jag undrar hur det ser ut på andra förskolor. Är film/TV ett vanligt/vettigt alternativ till sova för barn? Kanske har jag för stort kontrollbehov, men jag hade inte valt t.ex. "Den lilla sjöjungfrun" som program för mitt barn när det är hemma så då känns det lite jobbigt att inte veta vad det ser på på förskolan. 

  • Svar på tråden Ingen vila på förskolan för 2,5-åring?
  • Äldre 13 May 15:45
    #1

    Klart han ska få vila om han behöver det, men om han inte somnar är det ju svårt att tillgodose det behovet.
    Har ni övervägt att lägga honom tidigare på kvällen istället? En sån liten torde kunna läggas vid 19-19.30 och då få nattsömnen helt tillgodosedd. Kanske klarar han dagen utan vila bättre då?

  • Äldre 13 May 15:46
    #2

    Ang filmtittandet håller jag med om att det är onödigt. På dotterns fsk var det sk läs-vila för de som inte sov.

  • Äldre 13 May 16:13
    #3

    Men ts hur hade du tänkt att det ska gå till? Om inte ditt barn somnar och dessutom stör dom andra barnet får ditt barn vara vaken. Du kan inte förvänta dig att alla andra ska rätta sig efter ditt barns behov.

  • Äldre 13 May 16:18
    #4

    Ett alternativ en period är väl att du hämtar vid 13 och att ni går den promenad som behövs för att få ert barn att somna. Om barnet sover på förskolan eller på väg hem borde ju kunna spela mindre roll. Somnar det inte då heller har det kanske blivit för gammalt för middagsvila och ni får försöka lägga tidigare på kvällen istället.

    Att somna 21 tycker jag är väl sent för en 2,5-åring. Både 4-åringen och snart 2-åringen läggs vid 8 och går upp strax efter 6.30. Då har de visserligen längre förskoledagar, men äldsta hade samma läggtid när hon fick syskon vid 2,5 år med exakt samma förskoletider som ni har. Hon är ett tröttare barn så hon sov middag fram till 3,5 år. Sedan dess somnar hon på väg hem i vagnen vissa dagar, så hon behöver något mer sömn på veckobasis. Då får hon sova en stund, ibland vaknar hon inte när hon kommer hem, utan läggs för natten. Vi tar henne på toa vid 21 och sedan får hon en macka om hon vill innan hon lägger sig igen och sover till morgonen. Andra kvällar kan hon somna innan eller direkt efter middagen. Oftast handlar det om 1-2 gånger per vecka.

    Ett alternativ är väl att de lägger ert barn ensamt på en madrass i ett annat rum, så det får somna i fred. Samtidigt upplevde jag att det var svårare att få mitt barn att sova på 3-5-årsavdelningen där det var mer verksamhet efter lunch som hon inte ville missa. De försökte i början få henne att sova i vagnen (som de gjort innan), men hon vägrade, så det var bara att som förälder acceptera och ta det som det kom. De dagar hon somnar i vagnen hem blir hon oftast vrålilsk för minsta lilla innan som går henne emot. Anledningen till att vi har vagnen är att hon inte orkar gå 1,5 km hem när hon är trött och jag är gravid och vill inte bära henne när hon tjurar ihop fullständigt. Bra dagar går hon såklart. Lillasyster är mer pigg på att gå.

    Film ser de kanske på en gång per vecka där tösen går också. Jag har inte frågat, men misstänker att det är för att få ihop planeringen eller få ut sina raster. Du får väl fråga hur de resonerar. Läsvila har de efter maten i två grupper medan en pedagog torkar borden.

  • Äldre 13 May 16:26
    #5

    Somnar inte barnet och större de andra så går det ju inte att göra så mycket. Ni kan ju hämta tidigare så barnet får sova innan mellanmål hemma.

    Filmtittande har förekommit väldigt sällan under alla år jag jobbat på olika förskolor.

    Läsa säga eller lyssna på ljudböcker är det som har varit standarden.

  • Vegeta­rian1
    Äldre 13 May 16:28
    #6

    Kan inte barnet somna tidigare om kvällarna annars?

  • Äldre 13 May 17:34
    #7
    Duckan skrev 2015-05-13 15:45:03 följande:

    Klart han ska få vila om han behöver det, men om han inte somnar är det ju svårt att tillgodose det behovet.
    Har ni övervägt att lägga honom tidigare på kvällen istället? En sån liten torde kunna läggas vid 19-19.30 och då få nattsömnen helt tillgodosedd. Kanske klarar han dagen utan vila bättre då?


    Jo, jag vet, så jag förstår att det inte blir nån sömn på förskolan.

    Jag brukar lägga vid 19:30-20:00 och sambon vid 20:00-20:30, men det tar en timme eller så innan barnet somnar... I alla fall ifall det har sovit vid 15:00. 19 hinner vi inte till, men vi kanske skulle bli mer konsekventa med 19:30
  • Äldre 13 May 17:40
    #8
    viseversa skrev 2015-05-13 16:13:24 följande:

    Men ts hur hade du tänkt att det ska gå till? Om inte ditt barn somnar och dessutom stör dom andra barnet får ditt barn vara vaken. Du kan inte förvänta dig att alla andra ska rätta sig efter ditt barns behov.


    Nä, det gör jag inte heller. Jag letar efter alternativ. Är det alltid så att alla barn ska sova på golvet på madrasser i samma rum t.ex.? Jag vet inte. Tycker det är trist att det inte funkar på förskolan. Men mitt barn är ett barn som sjunger när det ska sova, det har det alltid gjort. Mysigt hemma, men inte särskilt kompatibelt i grupp
  • Äldre 13 May 17:47
    #9
    mammalovis skrev 2015-05-13 16:18:45 följande:

    Ett alternativ en period är väl att du hämtar vid 13 och att ni går den promenad som behövs för att få ert barn att somna. Om barnet sover på förskolan eller på väg hem borde ju kunna spela mindre roll. Somnar det inte då heller har det kanske blivit för gammalt för middagsvila och ni får försöka lägga tidigare på kvällen istället.

    Att somna 21 tycker jag är väl sent för en 2,5-åring. Både 4-åringen och snart 2-åringen läggs vid 8 och går upp strax efter 6.30. Då har de visserligen längre förskoledagar, men äldsta hade samma läggtid när hon fick syskon vid 2,5 år med exakt samma förskoletider som ni har. Hon är ett tröttare barn så hon sov middag fram till 3,5 år. Sedan dess somnar hon på väg hem i vagnen vissa dagar, så hon behöver något mer sömn på veckobasis. Då får hon sova en stund, ibland vaknar hon inte när hon kommer hem, utan läggs för natten. Vi tar henne på toa vid 21 och sedan får hon en macka om hon vill innan hon lägger sig igen och sover till morgonen. Andra kvällar kan hon somna innan eller direkt efter middagen. Oftast handlar det om 1-2 gånger per vecka.

    Ett alternativ är väl att de lägger ert barn ensamt på en madrass i ett annat rum, så det får somna i fred. Samtidigt upplevde jag att det var svårare att få mitt barn att sova på 3-5-årsavdelningen där det var mer verksamhet efter lunch som hon inte ville missa. De försökte i början få henne att sova i vagnen (som de gjort innan), men hon vägrade, så det var bara att som förälder acceptera och ta det som det kom. De dagar hon somnar i vagnen hem blir hon oftast vrålilsk för minsta lilla innan som går henne emot. Anledningen till att vi har vagnen är att hon inte orkar gå 1,5 km hem när hon är trött och jag är gravid och vill inte bära henne när hon tjurar ihop fullständigt. Bra dagar går hon såklart. Lillasyster är mer pigg på att gå.

    Film ser de kanske på en gång per vecka där tösen går också. Jag har inte frågat, men misstänker att det är för att få ihop planeringen eller få ut sina raster. Du får väl fråga hur de resonerar. Läsvila har de efter maten i två grupper medan en pedagog torkar borden.


    Tack för berättelsen. Ja, jag tycker också att det är sent, men det brukar ta en timme innan barnet somnar. Utom kanske dagar som barnet varit vaken hela dagen.

    Ska höra efter hur det är med filmerna, för jag förstår inte syftet. Tycker också att det kan vara stor skillnad i vad en 2,5-åring tittar på och en 5-åring. Sedan gör det nog inte saken lättare att de barn som är vakna får se film. Enligt sambon som hämtade idag hade de tagit med vårt barn för att sova, men sedan sprang hen iväg när de större skulle se film. 
  • Äldre 13 May 17:48
    #10
    BeanBag skrev 2015-05-13 16:26:32 följande:

    Somnar inte barnet och större de andra så går det ju inte att göra så mycket. Ni kan ju hämta tidigare så barnet får sova innan mellanmål hemma.

    Filmtittande har förekommit väldigt sällan under alla år jag jobbat på olika förskolor.

    Läsa säga eller lyssna på ljudböcker är det som har varit standarden.



    Vi får fundera igenom alternativen och hämta tidigare är ju ett
Svar på tråden Ingen vila på förskolan för 2,5-åring?