• sandrahed

    Hur gör ni i övergången till fast föda?

    Hur gjorde ni när ni ville börja ge era bebisar mer vanlig mat?

    Började ni med ett fast mål och väntade tills det blev en hel portion innan ni bytte ut fler mål, eller gav ni flera småmål under dagen?

    Hade ni fasta mattider eller gav ni mat när barnet var hungrigt?

    När började ni introducera kött/fisk?

    Osvosv

    Jag tror inte det finns något "rätt" sätt att göra på, är bara intresserad av att höra hur folk brukar göra för att få lite tips och idéer. :)

  • Svar på tråden Hur gör ni i övergången till fast föda?
  • MyDestiny

    Följer då jag precis börjat med mat till min 5 månaders.

    Började vid 4 mån att ge en tesked 2 ggr om dagen med det vi åt. Typ gröt vid frukosten, potatismos eller sås vid middagen.

    Efter 2 veckor började vi med gröt. En halv portion 1 ibland 2 gånger om dagen. Blandar med några tsk fruktpure på skeden då han inte gillar smaken riktigt. Mixade potatis och grönsaker med lite kryddor och blandat med ersättning/bröstmjölk och gett vid några tillfällen. En matsked eller två cirka.

    Varierar väldigt från dag till dag hur mycket han får. Är han glad och pigg kan det bli 3 tillfällen per dag. Är han inte på humör blir det 1 eller inget tillfälle. Han är inte jätteförtjust i mat så tänker att det mest är övning och vana. Låter han kladda osv med maten. Hälften hamnar i haklappen, ibland får jag avbryta efter två skedar för han är sur.

    Just nu har vi paus några dagar då han blev lite förstoppad..

  • multimamma

    Vi har gjort så att vi har provat fram lite försiktigt och inte blandat för mycket olika mat till en början, för att se om barnet reagerar på något speciellt. Vilket jag förstått är lite den gamla skolan.  Sedan så fick inte mina barn kött alls första året. Då jag tror på teorin att deras tarmar inte är utvecklade helt och inte mår bra utav det.

    Sedan hade jag "Food before one is just for fun" i bakhuvudet, så ingen stress med att barnet måste börja äta rejäla portioner. Jag helammade första året. 

    Min dotter kunde aldrig med mat i puréform så det tog ett tag innan jag förstod att om maten inte mosades utan hackades i små bitar åt hon glatt. :)

  • pigglet

    Helammade till 6 månader, som rekommendationerna (slv). Efter det någon tesked 1-2 gånger/dag. Kanske lite puré en gång och lite gröt en gång. Vid 8 månader har de kommit upp i sådan mängd att det handlar om att byta ut mål.

    De har väl kanske börjat äta lite kött/fisk runt 7 månader?

  • mariaheterjag

    Vi har precis börjat med lite smakisar till vår 4,5 månaders bebis. Han får sitta med när vi äter (om han är vaken) och smaka om det finns något som passar som typ potatis. Annars har jag börjat ta någon burk från 4 mån och så får han lite ifrån den. Men det handlar än så länge om ytterst små mängder, inte en tesked ens. Jag försöker verkligen ta det i hans takt och inte pusha på. Vi har också köpt en jättebra grej som en klubba eller hur jag ska säga med ett nät som man kan lägga frukt och saker i som han sedan kan liksom mosa och tugga på genom nätet. Väldigt populärt.

  • sandrahed

    Tack för svaren :)

    Vi gör nu såhär: Dottern får sitta med vid alla mål (frukost, lunch, middag, kvällsmat) när hon är vaken, fast det är hon typ alltid när jag äter. Hon får då äta så mycket hon vill. Ibland blir det några skedar, ibland en hel portion. Först åt hon bara sånt som var helt slätt, men nu har hon även börjat äta majskrok ar och smörgåsrån med lite leverpastej. Så vi kommer nog börja ge lite mer plockmat så hon får styra ännu mer själv. Resten av dagen/natten får hon amma när hon vill.

    Det här funkar jättebra för oss, det är jättemysigt att ha med henne vid bordet, särskilt när hon kan plocka själv litegrann. Jag upplever att folk är rätt negativa med att ge så här "mycket" mat så tidigt, men allt styrs ju utifrån hennes intresse och det finns ingen press. Det är skönt att kunna ta det lugnt och göra måltiderna till en trevlig stund, och ändå veta att hon får i sig tillräckligt tack vare amningen. Så det har löst sig bra för oss :)

  • linnéa001

    Vid 3,5 månader gav jag dottern en halv smakportion gröt. Den gick ner utan problem och hon gapade efter med. Fortsatte att ge lite gröt några gånger i veckan och vid fyra månader fick hon puré av morot, potatis, mm några gånger i veckan. Vid sex månader började vi med riktig mat till lunch och middag och frukt till mellanmål. Amning efter varje måltid. Några veckor efter det fick hon vatten till maten istället för att ammas efteråt, men det fungerade inte så bra då hon inte ville dricka det. Började därför med ersättning till maten istället. Ammade morgon och kväll till ca 7,5 månader då hon slutade av sig själv. Ersättning i flaska blev mer intressant.

    Nu är hon 8 månader och har i ungefär en halv månad ätit frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och slutligen ersättning till kvällsmat.

    För min flicka gick det fort, men hon älskade och älskar fortfarande all mat. Kött, fisk, bönor och tofu har hon ätit från sex månader. Jag gillade aldrig att amma så min dröm var att hon skulle börja med mat vid sex månader.

  • mariaheterjag

    Hur gammal är din dotter Ts? Skulle också tycka det var skönt att köra lite mer med plockmat, men jag tror min bebis är för liten. Läste någonstans att deras tarmar inte klarar av bitar förrän vid 6 mån jag undrar om det stämmer.

Svar på tråden Hur gör ni i övergången till fast föda?