• Äldre 14 May 09:18
    57435 visningar
    672 svar
    -6 +7
    672
    57435

    Nu får det vara nog! Tråden där vi som blivit attackerade av tiggare talar ut!

    Gång på gång ser man hur media gör tiggare till offer, hur alla ska tycka synd om dem och vilka attacker de får utstå från förbipasserande svenskar.

    Nu är det dags för tråden där vi som blivit attackerade av tiggare talar ut om "den andra sidan" av storyn.

    Själv har jag blivit knuffad, kallad fula saker, fått mitt barn kallat fula saker och blivit stoppad av tiggare.

    Knuffen skedde då jag försökte ignorera en tiggare som kom fram och skrek MONEY PLEASE!!. När jag gick förbi fick jag en knuff i ryggen.

    Det har även hänt att både jag och mitt barn blivit kallade fula saker på engelska - väl hörbart när man gått förbi tiggare utan att ha ett dem pengar.

    Men media skulle aldrig, som det heter med vänsterns retorik, "sparka nedåt", och därför skulle man aldrig någonsin ta upp ett fall där man minskar sympatier för tiggare genom att berätta hur svinaktigt de beter sig.

    Därför finns nu denna tråd. Dela med er av era erfarenheter!

  • Svar på tråden Nu får det vara nog! Tråden där vi som blivit attackerade av tiggare talar ut!
  • Anonym (spott­ad på)
    Äldre 14 May 09:44
    #1
    +4

    Vet inte om det platsar i den här tråden, men jag blev attackerad då jag gav några kronor till en tiggare. Inte omedelbart, men några killar följde efter mig, hejdade mig och sa att det är ni som ger som ser till att tiggeriet fortsätter.

    Och så harklade en av dem sig, spottade på mig och sa "här får du av mig som tack".

    Sen försvann de.

  • Äldre 14 May 09:45
    #2
    -1

    Jag har en bekant som har en farfar som fick sin krycka stulen av en tiggare. Han kom inte hem utan den och fick be en tjej om att låna telefonen och ringa taxi. 
    Han hade slumrat lite på en bänk och hade innan det sett en tiggare en bit ifrån och när han vaknade så var tiggaren och kryckan borta. 


    Jag har blivit kallad fula saker jag med. Jätte tråkigt är det

  • Äldre 14 May 09:47
    #3
    Anonym (spottad på) skrev 2015-05-14 09:44:58 följande:

    Vet inte om det platsar i den här tråden, men jag blev attackerad då jag gav några kronor till en tiggare. Inte omedelbart, men några killar följde efter mig, hejdade mig och sa att det är ni som ger som ser till att tiggeriet fortsätter.

    Och så harklade en av dem sig, spottade på mig och sa "här får du av mig som tack".

    Sen försvann de.


    Men usch vilka människor! 

  • Äldre 14 May 09:47
    #4
    -1 +4

    Har väl gått förbi tusen tiggare, och har aldrig själv blivit attackerad. Känner heller ingen som blivit attackerad. Det bevisar inget annat än möjligen att "tiggarattacker" inte är något annat än ett individproblem, och inte ett grupproblem. Tiggeri är problematiskt på många sätt, men attacker från tiggare är inte en problematik värd att uppmärksamma ur ett samhällsperspektiv.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Äldre 14 May 09:52
    #5

    Min dotter ville köpa ett äpple till en tiggare som satt utanför affären som vi gick in i. Hon var så glad när hon gick fram med sitt äpple och sträckte fram det till tiggaren. Tiggaren tog äpplet och kastade det på mig och skrek pengar pengar. . Ni kan säkert förstå hur min dotter mådde efter det :(

  • Anonym (Min mamma)
    Äldre 14 May 09:55
    #6

    Min mamma som bor i närheten av Malmö har blivit utsatt utanför Emporia. Drog i hennes jacka o bad om pengar. När hon sa nej ett flertal gånger ryckte han till hårt o försökte ta i henne med andra handen.

  • Äldre 14 May 11:11
    #8

    Aldrig blivit utsatt för någonting från någon tiggare mer än tiggarbarn som leker dövstumma och vill att du ska donera pengar. Är man en lång svensk man känns risken att bli antastad och dragen i mycket lägre än om man varit en pensionär.

  • Anonym (nja)
    Äldre 14 May 11:47
    #9
    +1
    Stjärnebo skrev 2015-05-14 09:45:39 följande:

    Jag har en bekant som har en farfar som fick sin krycka stulen av en tiggare. Han kom inte hem utan den och fick be en tjej om att låna telefonen och ringa taxi. 

    Han hade slumrat lite på en bänk och hade innan det sett en tiggare en bit ifrån och när han vaknade så var tiggaren och kryckan borta. 

    Jag har blivit kallad fula saker jag med. Jätte tråkigt är det


    Hur vet han att det var tiggaren som stal den om han sov?
  • london
    Äldre 14 May 12:40
    #10
    +1

    Jag hoppas att ni polisanmäler människor som ofredar och knuffar er, oavsett om de är svenskar, norrmän, rumäner, amerikaner eller somalier. Det är INTE ok.

  • Anonym (Tom Peng)
    Äldre 14 May 12:52
    #11
    +4
    DickRex skrev 2015-05-14 09:47:43 följande:

    Har väl gått förbi tusen tiggare, och har aldrig själv blivit attackerad. Känner heller ingen som blivit attackerad. Det bevisar inget annat än möjligen att "tiggarattacker" inte är något annat än ett individproblem, och inte ett grupproblem. Tiggeri är problematiskt på många sätt, men attacker från tiggare är inte en problematik värd att uppmärksamma ur ett samhällsperspektiv.


    Kan bara instämma.

    Varken jag eller någon jag har talat med, har någonsin blivit antastad av tiggare. Vid något tillfälle har tidningsförsäljare (är väl inga tiggare egentligen?) försökt insistera, men ett kort no och en handrörelse har räckt.

    I princip alla jag ser i Stockholm sitter passivt och tigger och samma sak gäller mindre orter jag besökt de senaste åren. Har också varit i Uppsala vid några tillfällen och där var det lite mer teater, men inte heller där särskilt påträngande.

    Vad beror det på att vissa upplever att de antastas? Var bor ni någonstans?
Svar på tråden Nu får det vara nog! Tråden där vi som blivit attackerade av tiggare talar ut!