• Äldre 14 May 12:30
    870 visningar
    4 svar
    4
    870

    dekorationstips

    Jag har blivit involverad i skolans kommande fest. Tema; konst/teknik/vår.
    Mitt uppdrag består i att dekorera skolan (med så liten kostnad som möjligt)..
    Jag har googlat för diverse uppslag på vad och hur man kan hitta på, men har inte riktigt hittat något bra.
    Har ni några tips?
    Girlanger och vimplar har jag pysslat fram med eleverna. Tänkte sätta upp ballonger.....men finns det något annat man kan hitta på, något roligare?

  • Svar på tråden dekorationstips
  • Äldre 14 May 14:57
    #1

    Du kanske kan fråga eleverna själva vad de har för idéer och tankar om hur de vill dekorera skolan? =)

  • Äldre 14 May 16:34
    #2

    Javisst. Självklart har jag pratat med barnen. Vi kan bara inte hitta på något annat än vad vi har gjort. Tänkte om någon hade varit på någon skola eller liknande där de hade hittat på något som de kan tipsa om.

  • Äldre 14 May 20:39
    #3

    Fråga dem vad de mer konkret förknippar med temat och utgå från detta när ni letar efter pysseltips.

    T.ex. om de förknippar "vår" med blommor och fjärilar kan ni göra blomsterarrangemang (plocka egna blommor?) att dekorera med och leta upp fjärilspyssel som passar barnens ålder (jag läser till förskollärare så jag kan tipsa om sådant som passar den åldersgruppen, men dina elever kanske är för gamla för dessa tips?).

    Med tanke på temat "konst" hade det kanske varit kul att göra skolans lokaler till en jättestor konstutställning där varje elev får göra ett konstverk i valfritt material som ni sedan ställer ut på olika ställen med en tillhörande lapp med konstnärens respektive konstverkets namn. Om de väljer att måla på ett papper så öka exklusivitetskänslan genom att de även får göra en ram till konstverket av färgat papper (eller kanske till och med i trä på träslöjden?). Låt dem bestämma motiv själva så att alla konstverk blir unika, men det kan vara passande att ge instruktionen att det ska följa temat "vår" och/eller "teknik".

  • Äldre 16 May 16:56
    #4

    Tack för tipsen! Alla konstverk är dock redan gjorda och ska bara sättas upp för föräldrarnas m.f.l beskådan. De tekniska uppfinningarna är också klara. Skolan är en blandning av F-5:an.
    Det är bara dekorationerna som jag ska stå för.
    Tänkte att jag eventuellt skulle försöka få tag i ett plank eller liknande där barnen skulle få måla fritt under utställningens gång. Kanske kan vara något.?

Svar på tråden dekorationstips