• Kattvalp

    SJ och barnvagn?

    Min sambo ska åka upp till Sundsvall från Värmland med hennes dotter och vår gemensamma 3 månader gamla son. Rutten blir alltså Karlstad - Stockholm, Stockholm - Sundsvall. Eftersom tåget startar i Oslo så kommer set sannolikt vara folk på tåget och det kommer bli krångligt att få ombord allt bagage såsom barnvagn, babyskydd och deras väskor med kläder, men på något sätt löser vi det säkert men jag undrar om ni har några tips? Barnvagnen ifråga är alltså en liggvagn från Emmaljunga som bör vara lite osmidigare att bara "fälla" ihop pga just liggdelen, eller? Babyskyddet måste också det med eftersom min sambos familj kommer att hämta upp dem på tågstationen i Sundsvall i bil.

    Sen tänkte jag på sträckan Stockholm - Sundsvall, där antar jag att Stockholm är startstation och således bör vara tom från början så det vore smart att vara först ombord och ställa vagnen på lämpligt ställe? Men då är fortfarande frågan om just vårt val av barnvagn aktuell igen.

    Jag tänker åka med till Stockholm för att hjälpa dem med allt så att de sen kan åka Stockholm - Sundsvall själva.

  • Svar på tråden SJ och barnvagn?
  • älskarlivet81

    Vi åkte x2000 när vår yngsta var 4 månader. Då hade vi liggvagn med men hon fick ett eget säte så vi tog loss liggdelen och satte den på sätet.

  • viseversa

    Är det fullt måste ni vika ihop vagnen och stuva in den så gott det går. Det är väldigt trångt på tåget.

  • viseversa

    Det allra bästa är att ha en liten resevagn istället. Bugaboo bee storlek. Emmaljunga är ju GIGANTISK.

  • Annelie 76

    Kan inte svärisarna låna eller hyra babyskydd? Eller köpa ett begagnat? Att minska packningen är alltid bra.

    Tåget i Stockholm kommer inte vara tomt, det är ju fler som ska med.

  • viseversa
    Annelie 76 skrev 2015-05-15 08:13:18 följande:

    Kan inte svärisarna låna eller hyra babyskydd? Eller köpa ett begagnat? Att minska packningen är alltid bra.

    Tåget i Stockholm kommer inte vara tomt, det är ju fler som ska med.


    Exakt antagligen MÅNGA också. Viker man inte ihop vagnen alls så innebär det att andra inte får plats med sina väskor, tror dessutom att man får en tillsägelse att vika ihop vagnen. Finns inga ställen i tåget enbart avsett för vagnar.
  • älskarlivet81
    viseversa skrev 2015-05-15 08:05:30 följande:
    Det allra bästa är att ha en liten resevagn istället. Bugaboo bee storlek. Emmaljunga är ju GIGANTISK.



    Beror ju på vilken Emmaljunga man har...
  • viseversa
    älskarlivet81 skrev 2015-05-15 08:59:27 följande:



    Beror ju på vilken Emmaljunga man har...
    Tycker dom flesta Emmaljunga är stora och klumpiga. Men visst en sulky kanske går men ts snackade om en liggdel och då är det knappast den smidigaste vagnen. Även fast Emmaljunga är ett bra märke är en liten resevagn att föredra. Det är TRÅNGT på tåg och vagnen tar en massa plats.
  • BytaBostad
    viseversa skrev 2015-05-15 09:07:55 följande:

    Tycker dom flesta Emmaljunga är stora och klumpiga. Men visst en sulky kanske går men ts snackade om en liggdel och då är det knappast den smidigaste vagnen. Även fast Emmaljunga är ett bra märke är en liten resevagn att föredra. Det är TRÅNGT på tåg och vagnen tar en massa plats.


    Viking är nätt.
  • sportpappa

    Ombord- och påstigning är jättejobbigt med så mycket prylar och barn. Det är bra att du hjälper till. Se till att någon också är på plats och hjälper till vid avlastningen. Se till att ha så få kollin som möjligt. Helst ska hon kunna lyfta allt själv i ett lyft om det skulle krisa på något sätt.

    Vi har valt att ha en vagn på varje ställe. Vi har fått en äldre Emmaljunga av en kompis som vi har hos svärföräldrarna och hos mina föräldrar har vi en vagn som vi köpt av min syster för 500 kr.

Svar på tråden SJ och barnvagn?