• Tamla

    Sambo på väg att bli rökare

    Efter massor av år som feströkare fastnade jag i vanerökning för ett par år sedan. Min sambo har alltid varit väldigt anti rökning och hackat en hel del på min feströkning och inte minst när jag börjat röka "på heltid". Detta trots att han själv i perioder feströkt, dock mindre frekvent än vad jag gjort.

    Av någon anledning har han de sista månaderna allt oftare hängt med mig ut när jag rökt, åtminstone på helgerna när vi tagit något glas vin. Han har tagit några bloss vilket har lett till att han ibland bett om en egen cigarett. I början tyckte jag att det var okej då det innebar att han inte tjatade så mycket om min rökning, men nu börjar jag bli orolig för att han också håller på att fastna i rökningens grepp vilket känns onödigt och dessutom skulle försvåra för mig att sluta. När jag körde hans bil härom dagen upptäckte jag dessutom ett öppnat paket cigaretter och en tändare i ett av bilens fack.

    Det mest logiska vore ju så klart att jag själv slutade, men jag tror inte jag fixar det i dagsläget. Hur ska jag då göra? Börja tjata på honom att inte fastna trots att jag kastar sten i glashus eller inte bry mig alls och okommenterat fortsätta att röka tillsammans med honom?

    Jag känner en stor skuld över att även han är på väg att bli rökare...

  • Svar på tråden Sambo på väg att bli rökare
  • DickRex

    Men men men! Det är väl för bövelen nu som du verkligen har både skäl och incitament att sluta själv. Ni bestämmer att ni slutar båda två helt enkelt och stöttar varandra. ...och det där med "jag tror inte jag fixar det i dagsläget" är ju bara korkat. När rökare hamnar där att det känns som "dags att sluta" så är slutet ändå ofta nära, och i övrigt känns det aldrig rätt om man inte vill.

  • AnnaBellaKarin

    Du måste självklart prata med honom och du kan knappast räkna med att han slutar om du fortsätter. Med andra ord: Sluta tillsammans!

  • Tamla
    Tow2Mater skrev 2015-05-16 04:34:32 följande:

    Prata med honom om det innan du börjar tjata.


    Äh, jag kanske bara överdrev min oro. Nu har vi varit hemma tre kvällar tillsammans och han har inte visat ett dugg intresse av att hänga med mig när jag gått ut och rökt. Tycker det är upp till honom att prata med mig om det vore mer än att han tycker det är gott att ta en cigarett nån gång efter ett par glas vin.
  • Jessie75
    Tamla skrev 2015-05-19 23:17:33 följande:
    Äh, jag kanske bara överdrev min oro. Nu har vi varit hemma tre kvällar tillsammans och han har inte visat ett dugg intresse av att hänga med mig när jag gått ut och rökt. Tycker det är upp till honom att prata med mig om det vore mer än att han tycker det är gott att ta en cigarett nån gång efter ett par glas vin.
    Fast då kan man ju undra varför du uttryckte så oro att du var tvungen att skriva här på FL. Och hur var det med ciggpaketet i hans bil? Är det så farligt att konfrontera honom med hans plötsliga rökning?
  • En struts

    Jag tycker det är sympatiskt att du vill förhindra att han blir en vanerökare, trots att du är rökare själv. Det är väldigt omtänksamt om honom.
    Finns nog många rökare som är egoistiska "och vill ha sällskap" i misären.

  • Tamla
    En struts skrev 2015-05-22 23:12:41 följande:

    Jag tycker det är sympatiskt att du vill förhindra att han blir en vanerökare, trots att du är rökare själv. Det är väldigt omtänksamt om honom.
    Finns nog många rökare som är egoistiska "och vill ha sällskap" i misären.


    Ja, jag vill verkligen inte att även han fastnar i rökningens grepp. Det känns extremt onödigt, speciellt när han varit så anti mot min rökning. Fattar inte riktigt varför det blivit så här...
  • Tamla
    Jessie75 skrev 2015-05-22 22:57:42 följande:

    Fast då kan man ju undra varför du uttryckte så oro att du var tvungen att skriva här på FL. Och hur var det med ciggpaketet i hans bil? Är det så farligt att konfrontera honom med hans plötsliga rökning?


    Klart det inte är farligt och nu har jag pratat med honom om hur det egentligen ligger till. Ciggen i bilen var självklart hans och han säger att han rökt lite även i veckorna, men nu ska han låta bli för att inte fastna i ett beroende.
  • Jessie75
    Tamla skrev 2015-05-29 21:07:22 följande:
    Klart det inte är farligt och nu har jag pratat med honom om hur det egentligen ligger till. Ciggen i bilen var självklart hans och han säger att han rökt lite även i veckorna, men nu ska han låta bli för att inte fastna i ett beroende.
    Nu vill jag inte vara supernegativ, men det fattar du väl själv som rökare att om han börjat köpa egna cigaretter, trots en bakgrund som rökmotståndare, så kommer han snart vara vanerökare. Det är nog bara att gilla läget att ni snart gör sällskap som rökare även i er vardag. Jag tycker inte heller att du ska döma honom så hårt, han har väl samma rätt att röka som du har.
  • En struts
    Jessie75 skrev 2015-05-30 01:34:35 följande:
    Nu vill jag inte vara supernegativ, men det fattar du väl själv som rökare att om han börjat köpa egna cigaretter, trots en bakgrund som rökmotståndare, så kommer han snart vara vanerökare. Det är nog bara att gilla läget att ni snart gör sällskap som rökare även i er vardag. Jag tycker inte heller att du ska döma honom så hårt, han har väl samma rätt att röka som du har.
    Vadå döma honom. Det gör hon ju inte det minsta. Hon är sundare än de flesta andra rökare jag har sett. Hon vill skydda honom.
    Heja ts.
    Trodde aldrig att jag skulle stöta på en sympatisk rökare.
Svar på tråden Sambo på väg att bli rökare