• MymlanMy

    Youtubekonto för tioåring?

    Hej!

    Jag skulle uppskatta att få råd och stöd i denna fråga. Min son vill gärna skaffa youtubekonto för att kunna spela in film då han spelar minecraft. 

    Hur ställer man sig till detta som förälder?

    Jag är själv skeptisk till att låta en tioåring lägga ut egengjorda filmer på nätet. Är jag för gammalmodig och försiktig?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Youtubekonto för tioåring?
  • Meebo

    Lår han göra det MEN se till så att han ber dig lägga ut/titta igenom filmen som han vill posta på youtube först och att du har kontroll över hans konto.

    Det finns många unga youtubers och en del är väldigt bra på att göra filmer.

    En del är till och med så pass bra att man blir shockad när man får veta deras ålder.

    Din son kanske blir en av dem mer kända i framtiden så att han kan tjäna pengar på sina youtubefilmer (jo det är faktiskt möjligtSkrattande ) eller utvecklar ett stort filmintresse så att han väljer att bli något inom det sen.

    Man vet aldrig men så länge DU har kontrollen tycker jag du ska uppmuntra honom att göra filmer på youtube.

  • Maria

    Det finns en stor kultur på Youtube med filmer av någon som spelar ett spel, med eller utan kommentarer, med eller utan kamera på spelaren själv. Jag tittar ofta på andra som spelar spel så jag förstår din son fullt ut. Du kan ju be honom visa några filmer som han inspireras av så du ser vad det är, och ha som krav att titta igenom hans filmer innan de hamnar på nätet så du känner dig trygg. Det enda som jag spontant tänker på är att ni ska hålla koll på kommentarerna. Tyvärr kan folk vara rakt ut elaka om en video är dålig och ett sätt att komma runt det kunde vara att stänga av möjligheten att kommentera - vilket är rätt trist - eller att i beskrivningen av videon påpeka att den är upplagd av en "minor" och att ni som föräldrar övervakar kommentarerna. Eller nåt sånt, som passar er.

  • MymlanMy

    Stort tack för de fina råden! Det var precis sådant som jag behövde höra. (Förutom Gadahas kommentar som varken var konstruktiv eller trevlig. Helt onödig. )

  • gahadas
    MymlanMy skrev 2015-05-16 14:30:38 följande:

    Stort tack för de fina råden! Det var precis sådant som jag behövde höra. (Förutom Gadahas kommentar som varken var konstruktiv eller trevlig. Helt onödig. )


    Men realistisk.
  • neverpreggo

    Ja om han lägger ut spelande med lite kommentarer är det ingen stor grej. Kul att han har ett intresse som han vill visa upp :)

  • MymlanMy
    gahadas skrev 2015-05-16 14:47:25 följande:

    Men realistisk.


    Dock inte till någon hjälp angående det jag frågade efter, därför förstår jag inte överhuvudtaget varför du la ner tid på att skriva ett inlägg. Dålig dag?
  • gahadas
    MymlanMy skrev 2015-05-16 16:07:28 följande:
    Dock inte till någon hjälp angående det jag frågade efter, därför förstår jag inte överhuvudtaget varför du la ner tid på att skriva ett inlägg. Dålig dag?
    Du frågade ju om du var gammalmodig. Jag svarade på din fråga.

    Här är vad som kommer hända::
    1. Han kommer skaffa ett youtube-konto vare sig du vill det eller inte.
    2. Han kommer få max 20 views på sina videos.
    3. Han kommer börja streama på twitch istället,...
    4. ...där han kommer sitta med runt 3 viewers.
    5. Han kommer bli en enkel måltavla för raids
  • MymlanMy
    gahadas skrev 2015-05-16 16:32:50 följande:

    Du frågade ju om du var gammalmodig. Jag svarade på din fråga.

    Här är vad som kommer hända::

    1. Han kommer skaffa ett youtube-konto vare sig du vill det eller inte.

    2. Han kommer få max 20 views på sina videos.

    3. Han kommer börja streama på twitch istället,...

    4. ...där han kommer sitta med runt 3 viewers.

    5. Han kommer bli en enkel måltavla för raids


    Och jag fattar ändå inget av det du skriver...så gammal är jag. ...du behöver därför inte ödsla mer tid på att förklara för mig hur passé jag är
  • Dixie
    gahadas skrev 2015-05-16 12:38:53 följande:

    Ja du är gammalmodig.

    Och hur ska du förhindra att han skaffar ett youtube-konto i alla fall?


    en nioåring skulle jag aldrig låta sitta själv vid en dator utan övervakning - så att de skulle skaffa eget konto utan att jag vet det är omöjligt. 
  • gahadas
    Dixie skrev 2015-05-21 21:46:49 följande:
    en nioåring skulle jag aldrig låta sitta själv vid en dator utan övervakning - så att de skulle skaffa eget konto utan att jag vet det är omöjligt. 
    Ja fullständigt omöjligt hos en kompis
  • Dixie
    gahadas skrev 2015-05-21 23:33:00 följande:
    Ja fullständigt omöjligt hos en kompis
    nu låter ju inga jag min 9åring vara själv hos kompisar, utan att de har samma typ av "övervakning" som vi har - varför tror du föräldrar skulle vara så oansvariga!? 
  • gahadas
    Dixie skrev 2015-05-22 21:33:01 följande:
    nu låter ju inga jag min 9åring vara själv hos kompisar, utan att de har samma typ av "övervakning" som vi har - varför tror du föräldrar skulle vara så oansvariga!? 
    Kul för er att ni är så ansvariga. Men om du tror att 9-åringar inte hittar vägar runt sånt där är du bara naiv.

    Hur tror du man kollade porr när man var i den åldern?
    Chattade och låtsades vara äldre.
    Spelade Postal?
Svar på tråden Youtubekonto för tioåring?