• Anonym (?)

    Den här elev har svarat mycket märkligt på provet...

    Jag är lärare i hemkunskap. Jag håller på och rättar elevernas prov i hushållning och skötsel. En elev har svarat väldigt underligt på på provet och jag vet inte riktigt hur jag ska ta itu med det.

    En av frågorna: "Eva ska tvätta skjortor och jeans i olika färger. Materialet på plaggen är olika. Vad bör hon tänka vid sorteringen av kläder?" Då svarar den här eleven: tvättslampan Eva ska tänka på att inte tvätta fel så inte hennes man straffknullar henne.

    Olämpliga svar har han svarat på de första frågor.

    Har aldrig stött på något liknande och vet helt ärligt inte hur jag ska hantera det?

  • Svar på tråden Den här elev har svarat mycket märkligt på provet...
  • Anonym (tatag)
    Anonym (?) skrev 2015-05-16 13:49:50 följande:

    Jag är lärare i hemkunskap. Jag håller på och rättar elevernas prov i hushållning och skötsel. En elev har svarat väldigt underligt på på provet och jag vet inte riktigt hur jag ska ta itu med det.

    En av frågorna: "Eva ska tvätta skjortor och jeans i olika färger. Materialet på plaggen är olika. Vad bör hon tänka vid sorteringen av kläder?" Då svarar den här eleven: tvättslampan Eva ska tänka på att inte tvätta fel så inte hennes man straffknullar henne.

    Olämpliga svar har han svarat på de första frågor.

    Har aldrig stött på något liknande och vet helt ärligt inte hur jag ska hantera det?


    Skulle ringt hem till föräldrarna och sagt vad eleven skrivit, eller sagt till mentorn för den klassen, de har väl en klasslärare?
  • Anonym (?)
    Anonym (tatag) skrev 2015-05-16 13:51:38 följande:

    Skulle ringt hem till föräldrarna och sagt vad eleven skrivit, eller sagt till mentorn för den klassen, de har väl en klasslärare?


    Ja de har en mentor. Men jag är bara så förvånad. Han är en skötsam person i övrigt och han presterar alltid bra på prov. Förstår verkligen inte varför han skrev så?
  • Anonym (lärare)

    Jag hade pratat med föräldrarna. Detta handlar om uppfostran och det är inte skolans sak. En elev som svarar så här på ett prov har inte vettiga normer med sig hemifrån. Föräldrarna bör kontaktas och dessutom behöver de nog ta ett samtal med sitt barn hur man lämpligen uppför sig.  Och dessutom hade jag underkänt provet. Noll rätt m a o om alla svaren är liknande.

  • Pentra
    Anonym (tatag) skrev 2015-05-16 13:51:38 följande:
    Skulle ringt hem till föräldrarna och sagt vad eleven skrivit, eller sagt till mentorn för den klassen, de har väl en klasslärare?

    Precis. Och, TS, tala även med dina kollegor och någon överordnad om hur ni skall hantera detta, nu och fortsättningsvis, om det uppkommer igen. Det är bra om det finns en gemensam övergripande plan och hantering om liknande återkommer. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • ventilera mera

    Hade det varit en av mina elever skulle jag utgått från hur han BRUKAR svara på prov, och hur han beter sig i övrigt. Är detta vanligt? Ta det med både klasslärare/mentor och sedan med föräldrarna.
    Är det extremt ovanligt? Är det inte likt honom? Då skulle jag undrat vad som är fel och - om jag haft en bra "pratbar" relation med eleven - satt mig ner med honom och frågat honom om det är nåt han vill prata om. Hade jag inte haft en såpass nära relation skulle jag tagit det med någon annan lärare som har den sortens relation med eleven i fråga.

    En kollega jag hade för flera år sedan var med om något liknande, en elev började att skriva konstiga svar på prov, som om hen gjorde fel med flit. När hon satte sig ner med eleven och frågade varför brast det för hen och det visade sig att det fanns alkoholproblem i hemmet som resulterade i att eleven blev regelbundet misshandlad och utnyttjad.

  • Anonym (arvid)
    Anonym (?) skrev 2015-05-16 13:49:50 följande:

    Jag är lärare i hemkunskap. Jag håller på och rättar elevernas prov i hushållning och skötsel. En elev har svarat väldigt underligt på på provet och jag vet inte riktigt hur jag ska ta itu med det.

    En av frågorna: "Eva ska tvätta skjortor och jeans i olika färger. Materialet på plaggen är olika. Vad bör hon tänka vid sorteringen av kläder?" Då svarar den här eleven: tvättslampan Eva ska tänka på att inte tvätta fel så inte hennes man straffknullar henne.

    Olämpliga svar har han svarat på de första frågor.

    Har aldrig stött på något liknande och vet helt ärligt inte hur jag ska hantera det?


    Men eleven har ju rätt..Skål 

    Eleven driver med dig och du blir upprörd. vilket är antagligen målet att vara provocerande.

    Jag hade rättat svaret om det är rätt eller fel. Inget annat..
  • Anonym (Kvitt)
    Anonym (?) skrev 2015-05-16 13:49:50 följande:

    Jag är lärare i hemkunskap. Jag håller på och rättar elevernas prov i hushållning och skötsel. En elev har svarat väldigt underligt på på provet och jag vet inte riktigt hur jag ska ta itu med det.

    En av frågorna: "Eva ska tvätta skjortor och jeans i olika färger. Materialet på plaggen är olika. Vad bör hon tänka vid sorteringen av kläder?" Då svarar den här eleven: tvättslampan Eva ska tänka på att inte tvätta fel så inte hennes man straffknullar henne.

    Olämpliga svar har han svarat på de första frågor.

    Har aldrig stött på något liknande och vet helt ärligt inte hur jag ska hantera det?


    Hahaha, du får nog ge rätt där.
    Det är ju inte per automatik fel!

    Skratta lite istället för att vara så bitter, eleven har ju humor.
  • Fiona M

    Jag har svårt att tro att en lärare blir så handfallen av en sån situation, men är det sant så blir jag lite bedrövad.

Svar på tråden Den här elev har svarat mycket märkligt på provet...