• Anonym (neffe)

    Föräldrapenning efter 1 årsdagen

    Tjena,
    Har försökt bli klok på detta med föräldradagar. Försäkringskassans beskrivning bara förvirrar mig och får dessa statiska jädra myndighetssvar av dem när jag tar kontakt...

    Det sägs att när barnet fyller 1 år så händer något med SGI'n, jag vet inte exakt vad och hur man förhindrar att det blir till det sämre, men om någon vänlig själ skulle kunna förklara det på begriplig icke-myndighetssvenska skulle jag bli tacksam.

    Menar inte att jag är dum i huvudet och inte kan svenska men det är på tok för invecklat för min del...

  • Svar på tråden Föräldrapenning efter 1 årsdagen
  • Anonym (BK)

    Efter ettårsdagen måste du ta ut fem dagar föräldrapenning i veckan om du vill skydda din sgi. Sgi är sjukpenninggrundande inkomst som fb och sjukskrivningslön baserad på

  • idis78

    Efter 1- års dagen måste du ha sysselsättning 5 dagar i veckan. Antingen genom att jobba eller ta föräldradagar eller en blandning av båda. Gör du inte det så förlorar du din sgi.

  • Anonym (neffe)

    Okej. Förlorar min SGI, alltså, innebär det att jag varken får föräldrapenning eller VAB-pengar om jag jag förlorar den?

    Om jag går skift (dvs kan variera med antal arbetsdagar per vecka...), borde inte det ställa till en del?

    Är det nån regel som kom till för att man inte ska hålla på och spara på dagar?

  • aleydis
    Anonym (neffe) skrev 2015-05-16 22:41:34 följande:

    Okej. Förlorar min SGI, alltså, innebär det att jag varken får föräldrapenning eller VAB-pengar om jag jag förlorar den?

    Om jag går skift (dvs kan variera med antal arbetsdagar per vecka...), borde inte det ställa till en del?

    Är det nån regel som kom till för att man inte ska hålla på och spara på dagar?


    Om du jobbar 3 dagar fyller du upp med två dagar fp den veckan, om du jobbar 1 dag fyller du upp med 4 dagar. Osv. Du kan blanda lägsta nivå dagar och Sgi-dagar
  • Anonym (skift)
    Anonym (neffe) skrev 2015-05-16 22:41:34 följande:

    Okej. Förlorar min SGI, alltså, innebär det att jag varken får föräldrapenning eller VAB-pengar om jag jag förlorar den?

    Om jag går skift (dvs kan variera med antal arbetsdagar per vecka...), borde inte det ställa till en del?

    Är det nån regel som kom till för att man inte ska hålla på och spara på dagar?


    Det där med skift beror lite på. Jag jobbar exempelvis varannan helg, men då 34 timmar så det blir en hel arbetsvecka. När jag ringde försäkringskassan sa dom att jag inte behövde ta ut föräldrapenning alls den veckan, även fast jag bara har 3 "sysselsatta " dagar.
  • Anonym (neffe)

    Alltså jag blir så jäkla snurrig av detta. Varenda gång jag tänker på det här med föräldrapenning blir jag så sönderstressad. Försäkringskassan som sagt ger mig bara idiotsvar.

    Så vitt jag hört får man ha föräldradagarna kvar tills barnet fyller 8 eller 10 eller vad det är, men det låter ju som att Försäkringskassan vill att man ska ta ut alla dagar så fort som möjligt. Jag fattar ingenting.

    Om nu mamman varit hemma ett år efter födseln, när jag som pappa då sedan tar ut mina dagar då måste jag alltså ta ut dem så jag är sysselsatt 5 dagar i veckan?

    Känns jävligt skumt och orättvist, tänk om hon bara tar ut 2 föräldradagar per vecka under ett år, sen kommer jag och måste då ta ut dagar för att fylla ut...

    Återigen, vad menas med att SGIn försvinner?

  • Anonym (neffe)

    Ska ta ut ett par veckor innan 1-årsdagen , Är det bättre att då ta SGI dagar eller lägstadagar i det fallet? Vet just inte hur tiden närmast efter 1-årsdagen kommer se ut i dagsläget.

  • Anonym (neffe)

    Ja just ja, hur gjorde ni som går skift, tog ni 7 eller 5-dagars veckor för föräldradagar?

  • a no nym

    Det är väl BRA om din fru/sambo bara tagit två dar i veckan första året, då finns gott om dagars att skriva över på dig och du har råd att vara hemma längre, trots att du måste fylla ut.

    Regeln finns för att man inte ska ha rätt till sjukpenning och tillfällig föräldrapenning om man inte har någon inkomst. Första året har man lättat reglerna och låter föräldrar vara hemma ändå med bibehållna förmåner, men sen måste man bjuda till själv om man även vill ha förmånerna.

    Struntar man i att SGI sjunker, eller om man med sin deltidslön ändå kommer över taket för föräldrapenning och sjukpenning, så kan man strunta i att ta ut föräldrapenning.

  • Simben

    Sgin försvinner inte. Den räknas om på den nya inkomst du eventuellt har efter att ha gått ner i tid. Så den blir då lägre om man inte fyller ut till heltid med föräldradagar om man jobbar deltid. Spelar ingen som helst roll om du tar lägstadagar eller de andra. Gör det som du har råd med. Bra att veta är att sgi-dagarna (de som är mer värda) kan man inte enbart ta på helgen utan att iallafall ta måndag eller fredag oxå. Men lägstadagar kan man ta enbart helgen.

Svar på tråden Föräldrapenning efter 1 årsdagen