• Janaa

    25 år - vad ska jag bli?!

    Hej!
    Jag är en tjej som är 25 år gammal, i ett stadigt förhållande, inga barn & arbetar sedan 4 år tillbaka som undersköterska. Det här var ett yrke jag mer eller mindre gled in på under en ekonomisk kris där jag blev av med mitt förra jobb & var tvungen att ta första bästa erbjudande. Jag fick jobb som vårdbiträde & erbjöds via firman en usk-utbildning.  Jobbet är helt okej men det har aldrig varit min stora grej jag vill göra i livet. Jag har blivit kvar här & med tanke på tiderna & slitet kontra lönen är jag så trött på det så jag kräks. Jag är inom äldrevården & har 119kr/timmen brutto.


    Jag har sedan jag tog studenten funderat på vad jag verkligen vill göra i mitt liv. Jag kommer inte fram till ett smack. Däremot har jag kommit fram till vissa detaljer, kanske kan någon tipsa mig om yrken som hade kunnat passa mig?


    - Jag vill inte jobba med människor så som jag gör nu
    - Jag är väldigt dålig på matte, klarade Matte B med nöd & näppe,
    - Jag älskar att skriva & läsa, språk & djur
    - Naturen & miljön är extremt viktigt för mig!
    - Jag vill gärna ha ett fysiskt/kreativt arbete
    - Drar mig inte för att jobba kväll & helger & har inga problem med tyngre arbetsuppgifter eller tidspress.
    - Vill gärna ha ett jobb med (gärna) minst 20.000 kr netto.


    Har hittills funderat på lastbilsmekaniker eller florist. Några andra förslag? Tänk på att matematik är kastat åt skogen för länge sedan, jag har försökt plugga upp matte B två gånger på komvux utan att lyckas.

  • Svar på tråden 25 år - vad ska jag bli?!
  • Janaa

    Hej! Låter spännande, var kan jag läsa mer om det? Är det trädgårdsmästare man behöver bli?

  • Deceree1

    Jag vet faktiskt inte.. Florist kanske. Det är så himla kul att hålla på med växter. Jättekul. Dom tjatar inte heller. Har jobbat som du, inom vården, fast psykiatri. Men kolla du på floristutbildning :)

  • Ragnar

    Trädgårdsmästare eller liknande var det förstå jag tänkte på, innan jag såg att även andra föreslagit det. Titta på SLU de har många utbildningar som har med natur och miljö att göra. Om du tänkt dig en universitetsutbildning. Vet inte hur det ser ut med  utbildning för florister och trädgårdsmästare i Sverige annars.
    Själv har jag nu omskolat mig helt då jag kom fram till att det yrke jag valde och utbildade mig till som 20-åring inte var min grej. Jag gjorde bland annat ett personlighetstest och fick förslag på vilka yrken som kunde passa mig. Valde dock inte något av dem men det öppnade upp mitt sätt att se på mig själv och vad som passar mig. FIck mig till att titta på yrken som jag aldrig funderat över tidigare.

  • Deceree1
    Ragnar skrev 2015-05-25 19:00:47 följande:

    Trädgårdsmästare eller liknande var det förstå jag tänkte på, innan jag såg att även andra föreslagit det. Titta på SLU de har många utbildningar som har med natur och miljö att göra. Om du tänkt dig en universitetsutbildning. Vet inte hur det ser ut med  utbildning för florister och trädgårdsmästare i Sverige annars.

    Själv har jag nu omskolat mig helt då jag kom fram till att det yrke jag valde och utbildade mig till som 20-åring inte var min grej. Jag gjorde bland annat ett personlighetstest och fick förslag på vilka yrken som kunde passa mig. Valde dock inte något av dem men det öppnade upp mitt sätt att se på mig själv och vad som passar mig. FIck mig till att titta på yrken som jag aldrig funderat över tidigare.


    Var gör man en sån test? Det kan va nåt för mig
  • Ragnar
    Deceree1 skrev 2015-05-25 20:09:27 följande:
    Var gör man en sån test? Det kan va nåt för mig
    Jag bor inte i Sverige. Men här gjorde jag det på ett stort rekryteringsföretag. Det tog 3-4 timmar och var bland annat samtal/intervjuv med psykolog och ett långt frågeformulär som skulle fyllas i. Fick sen resultat på hela 5 sidor en vecka senare.
  • MPrules

    Du är tillräckligt ung för att gå med i SSU, eller om du är våghalsig något annat politiskt ungdomsförbund. Har du sedan bara tillräckligt vassa armbågar så har du din framtid säkrad, och kommer att få en lön som är mer än dubbelt så stor som dina mer vanliga kamrater. Politiker är alltså svaret på frågan.

    Lycka till

  • EcceHomo

    Vet du om du vill plugga på högskola, yrkeshögskola eller vuxenutbildning?

    Hur länge kan du tänka dig att plugga?

    Vill du jobba inom offentlig förvaltning, stort eller litet företag eller driva eget?

    Kanske journalist? Det kan vara mycket skrivande och är kreativt

    Bagare eller konditor, kreativa lite mer fysiska och kan ha udda jobbtider. Dessutom bristyrke nu!

    Målare

  • MPrules
    MPrules skrev 2015-05-25 22:47:10 följande:

    Du är tillräckligt ung för att gå med i SSU, eller om du är våghalsig något annat politiskt ungdomsförbund. Har du sedan bara tillräckligt vassa armbågar så har du din framtid säkrad, och kommer att få en lön som är mer än dubbelt så stor som dina mer vanliga kamrater. Politiker är alltså svaret på frågan.

    Lycka till


    PS. Du behöver INTE kunna någonting, och behöver aldrig lönejobba mer i ditt liv. Om du HAR erfarenhet är det naturligtvis bra.
  • Janaa
    MPrules skrev 2015-05-25 22:47:10 följande:

    Du är tillräckligt ung för att gå med i SSU, eller om du är våghalsig något annat politiskt ungdomsförbund. Har du sedan bara tillräckligt vassa armbågar så har du din framtid säkrad, och kommer att få en lön som är mer än dubbelt så stor som dina mer vanliga kamrater. Politiker är alltså svaret på frågan.

    Lycka till


    Vassa armbågar kan man ju säga att jag har. Har studerat retorik tidigare! Tycker politik är viktigt och är intresserad av att driva samhället framåt och är faktiskt lagd åt SSU-hållet. Mina föräldrar har alltid sagt att jag borde bli politiker, så som jag kan pladdra och tycka/tänka massa! :) Aldrig tänkt på att faktiskt arbeta med det, men ska absolut börja fundera på det! Tack!! :)
  • Janaa
    EcceHomo skrev 2015-05-26 01:04:05 följande:

    Vet du om du vill plugga på högskola, yrkeshögskola eller vuxenutbildning?

    Hur länge kan du tänka dig att plugga?

    Vill du jobba inom offentlig förvaltning, stort eller litet företag eller driva eget?

    Kanske journalist? Det kan vara mycket skrivande och är kreativt

    Bagare eller konditor, kreativa lite mer fysiska och kan ha udda jobbtider. Dessutom bristyrke nu!

    Målare


    Jag hade helst plugga högskola/universitet men hade inte de de högsta betygen i gymnasiet. Enligt vårt räknesätt är maxsnittet 20.0 och jag ligger på strax över 12. En hel del VG, något MVG och många G.


    Klarar jag att hålla mig till 3 års studie (max) så är jag glad!


    Jag har inte funderat så mycket kring hur jag vill arbeta, mer än att jag absolut inte vill ha något eget. Hade gärna varit min egen chef. Min mor har nyss köpt en rörelse och jag är inte avundsjuk på de hysteriskt långa dagarna..


    Journalist har jag också varit inne på. Började skriva ett bokmanus för ett år sedan, kom 200 sidor sedan stannade det av. Vet inte varför egentligen..flyttade & fick nytt jobb. Dock är väl det en ganska mättad marknad?


    Bagare eller konditor har jag också funderat över, men tvivlar på om jag vill jobba nätter..tror inte det. Däremot kvällar är inga problem, det är jag så van vid eftersom jag alltid jobbat inom vården.


    Målare, ja varför inte! :)

Svar på tråden 25 år - vad ska jag bli?!