• dorada

    överaktiv/koncentrationssvårighet eller vad är det?

    Vet egentligen inte vad ni skall kommentera eller om ni alls skall kommentera dethär inläget. Vet inte var jag skall börja och hur.

    Precis som alla ni andra föräldrar är min son den goaste av dem alla! Älskar honom naturligtvis alla dagar, alla timmar och alla minuter, men jag känner mej så uppgiven. Behöver få skriva av mej. Blir säkert råddigt och osammanhängande så hoppas det blir någorlunda läsbart!

    Min son, fyller 5 år om 2 månader. 123 cm lång och väger 34 kg. Vi håller noga koll på vad han äter men han bara ökar i vikt. Han blir alltid tagen som sin systers tvilling.
    Hans finmotorik, ja vad skall jag säja om den? Nabbipärlor om ni vet vad de är. Kommer inte på fråga. Har svårt att hålla i gaffel då han äter, att hålla i en penna är jättesvårt!
    Han får utbrott. Byxorna går inte på, skrik skrik kast.
    Vi stänger tv. Skrik skrik spark.
    Måste städa sitt rum. Skrik skrik "jag kan inte städa själv"
    Klä på sig kalsonger. Tappar koncentrationen. börjar göra annat. "ta på dig kalsongerna. Ta på dig kalsongerna. TA PÅ DIG KALSONGERNA!!! Ta i kalsongerna. Bra! Klä på dem. klä på dem! Bra! Däremellan kan han se sin bil på golvet, lägger sej ut efter golvet och kör med den. Hittar en annan bil, osv, ni förstår säkert vad jag menar.
    Sitter ibland stilla. Men oftast skall ngt petas på hela tiden. Bita på naglar. Blinkar blinkar blinkar med ögonen. Petar hål i kläder. Kan bara inte sitta stilla. 
    Pratar klumpigt. Har ännu svårt att förstå vad han säjer mycket.
    Kommer ingen vart med sitt talande. "vad skall vi vad skall vi vad skall vi vad skall vi" man får avbryta honom för att han skall pausa och sedan försöka igen. 
    Han pratar väldigt högljutt och har ofta mycket oljud. Högljudda lekar, ofta ett sirentjut som håller på hur länge som hälslt medans han sprnger omkring.
    Sover utan att vakna på nätterna, men sover väldigt oroligt, snurrar runt i sängen hela natten och vaknar tidigt. 
    Verkar ha väldigt svårt att förstå konsekvenser och är grymt impulsiv!!! slåss och sparkar till höger och vänter då han blir arg, eller som senast, står och dunkkar huvudet i väggen. 
    Har oftast att höra tilltal. Verkar ofta också höra att man pratar men lyssnar inte vad man säger. Man ser ofta då ögonen farit iväg och man tappat uppmärksamheten.
    Petar i allt!!! och det slutar ju ofta med att saker går sönder :(
    Gråter ganska lätt då man blir arg, för i ett visst skede orkar man ju inte som förälder hur mycket som hällst och blir arg och uppgiven trots att det är det värsta man kan göra, men vi är ju bara människor!

    Men han är väldgt smart! psykologen visade up testresultat var han ligger högt högt över normala resultat.
    Han är väldigt omtänksam då han har en bättre period! oftast är kramar bra!
    Han leker väldigt bra ensam i sitt rum. Ligger på golvet och brummar(högljutt) med sina bilar, sålänge det inte går över i våldsam krocklek. 
    Dagisfröknarna säjer att han är väldigt utåtagerande. Han har haft på dagis raseriutbrott och kastat bänkar, hackat fröknarna och andra barn. Skriker och skriker. Dock går ju dethär ganska periodvis och ibland kan flera veckor gå relativt smärtsamt....
    Hur härlig han n är drar han ju musten ur en mellan varven. Det känns som att offknappen gått sönder. Oljud oljud, något går sönder, oljud, spring spring spring...

    Och övervikten? hur tusan blir man så stor trots kontrollerad matintag och så rastlös kropp att man inte kan sitta stilla???

    Usch, får dåligt samvete bara av att skriva dethär. Min mysiga lilla pojke, så härlig och go, men så.... jaa.. mycket! Det finns så mycket av han att man kunde dela han på två!
  • Svar på tråden överaktiv/koncentrationssvårighet eller vad är det?
  • aleydis

    Ja, du har ingen direkt fråga i ts, svårt att veta vad du vill ha svar på. Och väldigt lång text.?Du skriver inte heller vad BVC sagt, vilken utredning man gjort hittils, varför han utreddes av psykolog och vad de kom fram tid, om man har planerat uppföljning osv

  • dorada

    bra! kom gärna med frågor! som sagt är så trött av allt nujust så lämnade väl hälften oskrivet!
    Jag ville med texten mest bara beskriva hur han är, hur han beter sej....
    Med BVC antar jag du menar barnavårdscentralen(bor i finland så vi använder lite andra namn). Men ja. Kontaktade dem för 9 månader sedan då det kom från dagis samtal om att situationen var ohållbar där. Hade ju även märkt samma sak hemma. Slapp till läkare som mest hummade och mummade och skickade honom till psykolog. Psykologen gjorde tester och en utredning med honom. Det visade att han inteligensnivå ligger över det normala men att motoriken låg lånt under. Hon märkte hans rastlöshet och svårighet att koncentrera sig.
    Han fick en deltidsassistens tack vare psykologen till dagis, det funkkar bra! Hon hinner se efter honom om avbryta många utbrott osv. Fick remiss till barnpsyk vid centrala sjukhuset. Vi har varit där en gång då de fått träffa sonen och resten av familjen. De kom på ett hembesök för att se hans beteende hemma och varit en gång till dagis på besök.1.6 skall vi föräldrar till barnpsyk för att få reda på vad de anser och hur det går vidare, OM det går vidare.
    JVad jag undrar nu är väl kanske rent ut sagt om ni tror att han har någon bokstavskombination (är inte fullt bekant med vad allt som finns) ?
    Trots att jag innerst inne inte tror att han INTE harnågot tar det sjukt att inse att till barnpsyk skickas inte vem som hellst. Och vissa dagar känns det som att värsta mardrömmen skulle vara att di säjer sonen är fullt normal 4 åring, vad har jag gjort isåfall fel, för inga andra 4 åringar på dagis beter sej som han....

  • ankan85

    Låter ju onekligen som adhd.

    Men man ska väl aldrig dra nåt i förväg.

    Väntar själv på utredning på min pojk

  • Nukkumatti

    Diagnoser kan vara knepiga och ska inte tas som "sanning", de är ju egentligen en skala med många variabler inbakade i ett. Så oavsett om han får en diagnos eller inte så måste ni se till att lära er just hur han funkar, inte utgå från hur barn bör vara. Läs på om adhd och även om han inte skulle få diagnosen så finns det säkert tips hur ni kan göra för att underlätta för hela familjen. Kom dessutom ihåg att han är ett barn, såsom han är nu kommer att förändras och han kommer att mogna och utvecklas.
    Min son som är sju år har svårt att fokusera på just exempelvis påklädning och har svårt med "växlingar" (att bryta leken, tv-tittandet etc), men jag ser ändå att det går framåt. Han behöver dubbelt så mycket tid, beröm och förberedelse än lillasyster som är två år yngre. Hoppas att ni får stöd och råd för att förbättra vardagen oavsett diagnos eller ej!

  • Oleg

    Kan vara ADHD, kan vara Tourettes och en släng av Autism, men mest ADHD låter det som, och sedan kan stress och bristande anpassning av miljön göra alla beteenden värre.

    Noggrann ordning på dagsschemat brukar vara viktigt för att undvika bråk om minsta småsak. Säg till i god tid innan ni stänger av spel, TV etc, sätt ett litet timglas eller liknande.säg att efter DET HÄR programmet (barn-tv har korta program, bra) stänger vi av, eller ge två alternativ "du får välja på A eller B", inte "Vad vill du göra nu? och vad vill du äta?" som jag hör föräldrar på stan säga till sina övertrötta barn i mataffären en fredagkväll. begränsa valfriheten lite, gör dagen klar och tydlig, så minskar utbrotten jättemycket, det lovar jag.

    Min yngsta får man liksom rama in ordentligt när hon håller på att varva upp sig, annars river hon halva stan och blir överkörd nästan. Nu går vi till XX, sedan ska vi göra det, och sen åker vi hem.

  • dorada

    Adhd har jag själv funderat på. Läser så mycket jag hinner och vågar och vartefter känns det som att pusselbitarna faller på plats. På ett sätt skönt men å andra sidan så otroligt skrämmande. Tourettes, ok. Kan funnas mycket förklaringar där. Men vad anser du Oleg att kopplas till autism? Är så otroligt dålig insatt i autistiska barn så förklara gärna vad du tänker skulle vara släng av autism? Tar inte illa upp. Vill som sagt bara dela tankar och funderingar innan min hjärna exploderar av trötthet och uppgivenhet!

Svar på tråden överaktiv/koncentrationssvårighet eller vad är det?