• SandraS23

    3:e syskonet påväg vilken bil?

    Hej. Jag tänkte höra vad ni med stora familjer har för bil. Idag har vi en Kia sorento jättefin och jättebra men nu när 3 syskonet är påväg kommer vi inte få plats med 3 bakåtvända stolar i baksätet. De barn vi har sedan tidigare kommer vara nästan 4 år fyllda och 18 månader när 3:e barnet kommer och som ni vet får man ju inte ta bort airbagen i framsätet så vad har ni för tips på rymliga bilar? Bagaget måste vara så stort så en syskonvagn kommer in.

  • Svar på tråden 3:e syskonet påväg vilken bil?
  • isabelless

    Nu har inte vi tre barn, bara ett påväg. Vi har iallafall en Ford Mondeo 2008, kombi. Den är jätterymlig!!! Både fram och baksäte samt ett superstort bagage.

  • tiger84

    Du kan väl vända 4 åringen??? sätta baby skyddet   i mitten???

    vi har en passat och väntar  vårt 3 barn!

  • SandraS23

    Hej. Jo våran tanke är sådan men vet inte hur petigt det är för hon fyller 4 i slutet på april nästa år. Annars är tanken att mellersta får sitta i mitten eftersom vi inte har isofix där utan får sätta fast med bälte.


    tiger84 skrev 2015-05-24 12:02:22 följande:

    Du kan väl vända 4 åringen??? sätta baby skyddet   i mitten???

    vi har en passat och väntar  vårt 3 barn!


  • tiger84

    Men har du basdel till kan du sätta baby skyddet i mitten med bältet va?
    Jag vände mina barn vid 3 års pga deras längd!
    Kunde inte sitta bakåt mera!

  • SandraS23
    tiger84 skrev 2015-05-28 12:26:49 följande:

    Men har du basdel till kan du sätta baby skyddet i mitten med bältet va?
    Jag vände mina barn vid 3 års pga deras längd!
    Kunde inte sitta bakåt mera!


    Ja det blir nog så vi får göra. Min dotter som är 3 är 100,3 cm lång och enligt if som vi hyr stolarna ifrån får de inte vändas om förens de är 4 år eller så långa som 105 cm innan dess får jag ingen ny stol.
  • pigglet

    Vi köpte en Ford Mondeo ´04. Enormt rymligt baksäte. För oss var det viktigt att barnen skulle kunna sitta bakåtvända länge, vi tog bilbarnstolarna och åkte runt och provade dem i olika bilar. Mondeon var så snuskigt överlägsen, så den blev det. Inga problem att sitta bakåtvända till 6 år, eller 120 cm.

    Hur man placerar stolarna beror ju på vilka stolar man har, hur de passar på sätet osv. Vi satte det längsta barnet i mitten bak, där blev det bäst om utrymme för benen.

    Att åka bakåtvänt är 5 gånger säkrare. Barn under 4 år har inte nog stark nacke för att klara en kollision, de dör eller blir allvarligt skadade eftersom nacken bryts av. På Youtube finns hemska och informativa klipp om skillnaden, man kan ju välja ett med krockdocka om man vill.
    I Sverige har inte ett enda bakåtvänt barn omkommit på flera år. Jag har sett bilder på bilolyckor där alla i bilen omkom, utom det bakåtvända barnet som klarade sig med skrubbsår.

  • SandraS23
    pigglet skrev 2015-05-30 22:15:52 följande:

    Vi köpte en Ford Mondeo ´04. Enormt rymligt baksäte. För oss var det viktigt att barnen skulle kunna sitta bakåtvända länge, vi tog bilbarnstolarna och åkte runt och provade dem i olika bilar. Mondeon var så snuskigt överlägsen, så den blev det. Inga problem att sitta bakåtvända till 6 år, eller 120 cm.

    Hur man placerar stolarna beror ju på vilka stolar man har, hur de passar på sätet osv. Vi satte det längsta barnet i mitten bak, där blev det bäst om utrymme för benen.

    Att åka bakåtvänt är 5 gånger säkrare. Barn under 4 år har inte nog stark nacke för att klara en kollision, de dör eller blir allvarligt skadade eftersom nacken bryts av. På Youtube finns hemska och informativa klipp om skillnaden, man kan ju välja ett med krockdocka om man vill.

    I Sverige har inte ett enda bakåtvänt barn omkommit på flera år. Jag har sett bilder på bilolyckor där alla i bilen omkom, utom det bakåtvända barnet som klarade sig med skrubbsår.


    Nja Ford är vi inte så intresserade av men är bagaget stort? Tänkte om man får in en dubbelvagn där? Jo jag vet att barn ska sitta bakåtvända så länge som möjligt.
Svar på tråden 3:e syskonet påväg vilken bil?