• Anonym (140 kg)
    Äldre 20 May 01:43
    1822 visningar
    38 svar
    +1
    38
    1822

    Hälsoresa (viktresa)

    Hej!
    Jag söker någon eller några som vill hjälpas åt med motivation, stöd och gemenskap mot en bättre hälsa. Jag är mycket överviktig (något jag är mycket väl medveten om, och som inte behöver påpekas ytterligare i tråden) och vill framförallt få bättre kondition och gå ner i vikt för att minska belastningen på kroppen, inte av utseendemässiga skäl.

    Jag har försökt flera gånger på egen hand, men känner att jag behöver stöd utifrån då min situation är lite dum. Min sambo tycker inte att jag behöver ändra på mig, men stöttar mig om jag vill det. Han är dock inte villig att ändra sina matvanor efter min önskade hälsoresa (i nuläget äter vi ganska dåligt. Äter få gånger, stora portioner, mycket snabbmat eller halvfabrikat) vilket gör att situationen här hemma blir lite svår. Han äter också ganska mycket godis/chips och dricker litervis med dricka. Detta är något han inte heller vill ge upp. Han är normalviktig och har svårt att gå upp i vikt, plus ett aktivt rörligt jobb som gör att han får mycket motion den vägen, och därför inte motionerar något alls på fritiden.

    Målsättningen är att må bättre och orka mer.

    Är det någon som vill hänga med på detta med mig? Söker ickedömande personer, i vilken storlek som helst, som vill vara med och arbeta tillsammans och stötta varandra.

  • Svar på tråden Hälsoresa (viktresa)
  • Anonym (130 säkert­)
    Äldre 20 May 02:39
    #1

    Ja, vad kul med en vikttråd där man kan vara anonym. Det kanske finns fler på forumet, men jag har inte hittat någon.

    Jag är som du, kraftigt överviktig, senast jag stod på en våg visade den 124 kg. Det var två år sedan och jag har gått upp lite i vikt efter det. Inte så mycket, så jag gissar att jag i dagsläget väger 125-130, och precis som du har jag dåliga vanor med sällanätning stora portioner och dåligt uppbackning av vänner och familj. Saken är den att jag alltid varit överviktig, sedan puberteten slog till när jag var 7 år gammal, då gick jag från normalsmal till att väga 70 kg i 6an, nästan 90 i 9an, 115 när jag gick ut gymnasiet. Nu är jag 30, känner mig som en slö flodhäst. 163 cm lång och 124 kg tung minst. 

    Jag vill gå ner i vikt, jag vill må bättre, orka gå tre mil, få plats i en vanlig biostol som inte är XXL. Jag har försökt förut men drabbas av syndromet "ingen bryr sig så varför ska jag bry mig".

    Mitt stora mål är att gå ned till 67 kg. Jag ger mig själv 1001 dagar, från och med på måndag, då jag kan köpa nya skor, så jag kan gå ut och gå. De jag har är gamla och jag får skoskav.

    Jag tror inte jag kommer gå ned till 67 kg, så jag har delmål. Jag ska gå ned 10% av min nuvarande vikt, alltså ungefär 13 kg, på 140 dagar.Gör jag det så går jag från BMI 48,9 till 44.

    Har du några tankar på hur du vill göra, TS? Vad du ska göra för att gå ner? Jag behöver lite uppslag, det enda jag kommit på för tillfället är det där alla tuggar om och om igen. "Ät mindre, motionera mer".

    Lycka till till oss. Jag kommer in igen imorgon och skriver in vad jag faktiskt vägde på Wii-vågen och skriver in kroppsmått, om det är ok =) Och hoppas att wii-vågen håller.

  • Anonym (en till)
    Äldre 20 May 08:18
    #2

    Skönt att man inte är själv 
    Jag har svårt att hitta motivation o tid till att röra på mig.
    Med många barn är det svårt att hitta tiden på dagen o när de somnat så hamna man i soffan o bara slappar o så kommer sockersuget
    Bli inte bättre heller av att sambon är likadan.
    Började med 30 dagars squats grejen fick fick grym träningsvärk så kunde inte göra nån igår.
    Bör gå ner i vikt o lovat BM att gått ner minst 5 kg tills jag kommer till henne igen om kanske ett halvår

  • Anonym (XL)
    Äldre 20 May 10:29
    #3

    Hej

    Jag har också stor övervikt. Har alltid haft lätt att gå upp och "bantat" ner mig i perioder. Riktigt illa blev det när jag blev deprimerad för några år sedan, då gick jag upp 35 kg på ett år Skrikandes

    Har gått ner 10 av dem, men stått stilla länge nu. I helgen bestämde jag mig för att ta ett nytt ryck.

    TS - tråkigt att din sambo inte stöttar dig, Bara för att han är smal så är det inte nyttigt att klämma i sig snacks och dricka ohämmat. Dessutom ändras mäns ämnesomsättning också när de blir äldre, inte bara kvinnors, så om några år smäller det kanske till och han blir fet om han håller på så där. Och barnen - äter de också snabbmat till middag och dricker läsk och äter snacks varje kväll? Det känns som att din familj behöver en förändring och att du är den som vaknat upp och som behöver genomföra detta, i alla fall för dig och dina barn.

    Hur många barn har du och hur gamla är de? Jobbar du eller är du föräldraledig?

    Vad är 30 dagars squats grejen?

    Till 130 - bra med delmål, att ha siktet inställt på -70 kg är inte rimligt och du ger upp efter 3 Flört Promenader är en underskattad motionsform, knalla på stolt i dina nya skor!

    Lista några viktminskningstips

    -rensa skåpen på skräp och full på med god och nyttig mat (gör en skräplåda till mannen där han kan ha sitt snacks och grejor)
    - skriv en lista över bra mat som du gillar, ta barnen till hjälp. Vilka grönsaker, frukter och maträtter gillar de?
    - Inventera recept och samla på dig 10 hälsasamma maträtter som du och barnen gillar och som du snabbt kan laga till. Tänk på att "skräpmat" som hamburgare och tacos inte behöver vara onyttigt. Men bra råvaror och mycket grönsaker är det bra mat.
    -servera och ät grönsaker till varje måltid, minst 1/3 av tallriken eller helt 1/2 ska vara grönsaker
    - Ät frukost, lunch och middag samt 1-3 mellanmål beroende på vad som passar dig
    - Sug på kvällen? Spara ett mellanmål till dess och ät något då. En frukt eller en knäckemacka. Dela frukten i bitar så att du får "plocka" En kopp fruktte eller ett glas smaksatt vatten ger också lite känsla av något extra
    - Rör dig varje dag, minst 30 minuter. Promenad med barnvagnen, klippa gräset, gå till simhallen eller spela fotboll med ungarna. Försök få till en kväll i veckan då du kan motioner på egen hand (maken nattar barn) och då lite längre tid. Prova vattengympa eller softgympa på friskis. Spinning är också skonsamt när man är lite större och finns i olika svårighetsgrader.
    - planera snacks till helgen. För att det ska bli uthärdligt måste man få lov att äta och dricka gott ibland. Om du på förhand har bestämt vad och hur mycket så är det lättare att inte tappa kontrollen
    - Ladda ner appen Lifesum som är en gratisapp där du lägger in vad du äter och så håller den reda på så att du inte äter förmycket eller för lite
    - Kolla in i min tråd Matdagbok för en lättare sommar, där lägger jag ut precis vad jag äter för att jag själv ska få koll. Fyll gärna på med era matdagar och fråga bara om ni vill ha recept på något

    Ha en skön dag Solig

  • Anonym (140 kg) Trådstartaren
    Äldre 21 May 01:53
    #4

    Åh vad roligt med flera svar! Jag blir så glad :)

    Vill svara er alla direkt, men det känns som det blir för långt inlägg om jag ska citera alla, så jag skriver bara till er såhär:

    130 säkert: Vi har ungefär samma BMI, väger mer men är också längre vilket jämnar ut lite. Jag har alltid varit större, men trivdes rätt bra i mig själv i gymnasiet, då vägde jag runt 80 kilo, och även om det räknas som övervikt så skulle jag vara helt överlycklig att ta mig tillbaka dit igen. Jag tycker personligen att jag var fin då, om man tänker rent utseendemässigt, men framförallt orkade jag ju mycket, mycket mer. Jag bytte preventivmedel när jag blev tillsammans med min nuvarande sambo, för fem år sen, vilket ledde till kraftig viktökning, ca 30 kilo på några månader. Sedan dess har saken varit för tuff att ta tag i, och jag har sakta men säkert klättrat uppåt mot nuvarande vikt.

    Jag är också trött på att inte få plats i stolar på diverse ställen. Skulle vilja kunna gå till läkaren utan att denne får alla möjliga åkommor att spåras tillbaka till övervikten (diverse smärtor, öroninflammation, eller slemhosta).

    Jag tycker att din plan låter väldigt genomtänkt och utvecklad. Bra med delmål så att finalen inte känns lika långt bort. Själv har jag ingen lika tydlig plan, det jag tänkt mig är att äta bättre, framförallt oftare och i mindre portioner, samt dra ner på kolhydrater och kraftigt minska ren onyttig skit (tror inte att jag pallar nollvision för tillfället, bättre att ta det i steg). Dessutom tänkte jag naturligtvis även motionera oftare. Jag har börjat konditionsträning med olika dansträningsvideos på youtube, för att jag helt enkelt tycker att dans är roligt, tänkte även tätare/längre promenader och kanske även ta ut cykeln på några turer (om den nu orkar bära hela mig).

    Självklart ok att skriva vikt och mått här! :) Ett förslag från mig, för att peppa varandra skulle kunna vara att skriva någon form av (inte jätteutförlig, men ändå) mat- eller träningsdagbok här. Så kan man ge råd och pepp kring hur det går?

    På vilket sätt känner du att du har dålig uppbackning av familj och vänner? :/ Tråkigt att höra!

    En till: Det med motivationen är svårt, just detta är en av anledningarna till att jag startade denna tråden så vi kan peppa och stötta varandra :) Har inte många barn, men många sysselsättningar (plugg + extrajobb) vilket gör att även jag känner tidsbrist, det är mycket enklare att lägga sig i soffan när man kommer hem (eller i ditt fall har lagt barnen), eller hur?

    XL: Som jag svarade här uppe så har jag varit större i hela mitt liv, men verkligen gått upp massor i samband med ett preventivmedelsbyte, + 30 kilo på några månader, det sa bara pang. Innan jag insåg vad som höll på att hända var det liksom redan för sent.

    Har också varit deprimerad, och har tröstätit. Detta är något jag fortfarande tyvärr går tillbaka till om jag är nedstämd.

    De flesta här på familjeliv har nog barn så det är väl normen, men jag har faktiskt inte det (men det börjar närma sig). Så det är bara jag och sambon, visserligen är vi ansvariga för vår egna hälsa också, så det är ingen ursäkt. Men vi utsätter inga andra för det samtidigt. Sen äter inte vi snask varje kväll heller t.ex, men oftare än vi borde, och i större mängder. Dricka är en riktig last hos oss båda, för mig är det specifikt Cola, får huvudvärk och känner mig allmänt dålig om jag inte dricker cola på flera dagar, så illa är det.

    Men nog är det tråkigt att han inte tar det hela på allvar. Sist jag försökte med något liknande lovade han att stötta med iaf motionen, även om han även då inte ville fixa matvanorna, då var jag ute på promenader mest och han lovade att följa med. När det väl kom till kritan så ville han aldrig när jag skulle gå ut, och när han valde att stanna inne var det väldigt lätt att välja samma väg. Nu säger jag inte att det är hans fel att jag inte motionerar eller äter rätt, jag är en egen person och ansvarar för mig själv, men jag tror att det kanske iaf skulle vara lättare att ta tag i situationen om man hade mer stöd.

    Jag studerar på heltid och har tre timjobb vid sidan av, vilket gör att jag har ganska lite fritid och det är svårt att planera dagarna då man hastigt kan bli inringd på jobb.

    Tack för jättebra tips! Ska se vad jag kan implementera i min vardag! :)

    -----

    Såg att detta blev jättelångt nu, men så är det kanske just när man lär känna varandra lite. Hoppas att jag svarat på alla frågor och kommenterat era texter och att ni är fortsatt sugna på att hänga i tråden och hjälpas åt! :)

  • Anonym (XL)
    Äldre 21 May 09:16
    #5

    Förlåt TS, jag blandade ihop dig med "En till" som sa att hon har många barn. Låter som att vi har rätt lika situationer. Stresskänsliga och tröstäter samtidigt som vi har en stressig vardag

    Nä men då tar vi oss an den här dagen och försöker äta så bra det går och göra nån typ av motion. Skön torsdag på er Solig

  • Anonym (XL)
    Äldre 21 May 09:30
    #6

    Jag listar redan min mat i tråden http://www.familjeliv.se/forum/thread/75314354-matdagbok-for-en-lattare-sommar men jag lägger gärna in det här också.

    Så här ser min planerade dag ut ungefär

    6.30 fullkornsflingor 2 dl med 11/2 dl mjölk, bär och knäckemacka med skinka
    9.30 päron
    12.00 grekisk sallad (mycket grönsaker, 1 dl fetaost, 10 oliver, i tsk olivolja)
    15.00 en halv burk keso med bär
    18.00 nudelsoppa med kyckling, pannkaka med bär
    21.00 ett kokt ägg

  • Anonym (isbit­)
    Äldre 21 May 13:47
    #7

    Åh, här vill jag vara med!

    Jag har varit överviktig hela mitt vuxna liv (är 36 idag). Har ingen våg, men väger någonstans mellan 110 och 120 kilo. Har också gjort otaliga försök, men det det hela tiden brister på är motivationen. Det, plus att jag är en sucker för instant gratification och har otroligt svårt att förstå "många bäckar små"-tänkandet gör att jag sitter här idag. Jag har ju uppenbarligen någon sorts mat- och godismissbruk... när jag ska äta nyttigt känns det som att jag ska göra slut med min bäste vän.

    Det jag försöker göra är att få in ett "mindful eating"-tänk, som jag förstår det. Alltså, att känna att det är jag själv som väljer vad jag stoppar i munnen, och inte bara äta på reflex. Häromdagen fick jag en kaka på jobbet, och istället för att äta den direkt tog jag hem den och gav den till min sambo. Ett futtigt steg kanske många tycker, men för mig var det faktiskt stort...

    Jag ska dessutom bli bättre på att inte ersätta måltider med godis. Jag tänker gärna: "Jamen istället för 500 kalorier mat kan jag ju äta godis för 500 kalorier", men det är ju inte särskilt bra för kroppen, plus att jag märker att det bara ökar suget.

    Även jag har en rätt "oregelbunden" livssituation, då jag arbetar som timvikarie och kan jobba både dag och natt med kort varsel, samtidigt som jag pluggar, så det är svårt att få till rutiner. Jag tränar en del, men är dålig på vardagsmotion.

    Nu blev det en mindre roman. Hoppas på den här gruppen! Postar mina mått senare.

  • Anonym (140 kg) Trådstartaren
    Äldre 21 May 15:09
    #8

    XL: Först och främst tack för att du sprider positiv energi!


    Ja, även om våra vardagssituationer verkar vara ganska olika så känns det ändå som vi kommer lite från samma ställe. Vad var värst för dig under din depression och hur mår du idag? (om jag får fråga, naturligtvis). Detta är lite av ett ämne jag brinner för då jag dels har egna erfarenheter kring det och dels nu utbildar min inom ämnet.

    Välplanerad matdag, gör du planen dagen innan, på morgonen eller hur tänker du där? :) Detta är något jag MÅSTE bli bättre på, frukost och mellanmål måste jag få in i min vardag, de är i stort sett inte existerande just nu i mitt liv.

    Isbit: Välkommen! :) Kul att du vill hänga på.

    Vet precis hur det är med problem att planera sina dagar, pluggar på heltid och har 3 timjobb vid sidan av, det enda fasta planerna jag har just nu är skola heldag tisdagar och torsdagar och 4 timmars jobb varje onsdag. Utöver det har jag ju tentor att skriva på (två stycken just nu inför sommaren) och jobb där samtal/sms kan komma vilken sekund som helst. Det kan vara allt från några timmar till 24-timmarspass, och vilken tid på dygnet som helst.

    Du säger att du tränar en del, vad/hur tränar du då? Jag är dålig på all sorts motion så jag behöver tips högt och lågt :P

    Håller även med om det där med att äta på rutin eller så. Jätteenkelt att ta en kaka när man blir bjuden på jobbet, men varför ska man äta den egentligen? Oftast är jag i de stunderna inte ens sugen, men tro på fan att man käkar kakan ändå.... Jag blir ofta sugen på att småäta under mina kvällar framför tvn, jag tittar en del på serier för att koppla av och varva ner efter en stressig dag och då blir det som automatik att godis/chips/mackor eller vad det nu kan vara dras fram. Vad jag däremot märkt, och som jag ska försöka göra lite mer, är att om jag gör något framför tvn, stickar, sorterar och sätter in räkningar i pärmen, eller för den sakens skull målar (skitdålig på det, men det håller fingrarna sysselsatta) så dyker inte småätandet upp.

  • Anonym (130 säkert­)
    Äldre 21 May 15:23
    #9

    Hej igen! Jag har åkt på någon tråkig förkylning. Men här är jag.

    140 kg: Så värst genomtänkt är det inte, än, jag har bara satt upp mål och delmål, men jag jobbar på det. Jag ska framför allt börja äta ordentligt, riktig mat. Jag slarvar rejält, äter i princip bara middag, och då kan det lika gärna bli frukostmat. Då med sidoeffekten att jag äter en rejäl portion. Oftast äter jag för två den måltiden, och sedan, naturligtvis, småäter jag godis. Dags att sluta med det. Jag är rätt omotiverad över lag att laga mat, jag tycker det mest är jobbigt, fast jag egentligen älskar att laga mat. Jag kanske är deprimerad eller något.

    Efter lite funderingar på hur jag vill lägga upp det så tänkte jag att jag ska göra som när jag mått som bäst, och se om jag kan må bra på det och gå ned i vikt. Frukost, lunch, middag, två mellanmål och eventuellt kvällsmacka. 2 timmar promenad om dagen, uppdelat på tre. Som när jag gick i skolan. Jag var ju överviktig då också, men den här gången ska jag bara se till att jag inte äter massa godis också. Godis ska jag planera in noga, så jag har något att se fram emot.

    Jag har dålig uppbackning från familj och vänner för att alla säger hela tiden att "du är fin som du är" och "det behöver du väl inte?". De är nog blinda hela bunten.Jag har inte så många heller, bara min farmor och farfar, som jag växte upp hos, och en handfull bekanta, tre nära vänner. Lite andra släktingar som jag känner ytligt, vi är uppväxta i olika delar av landet. 

    Jag ska i alla fall skriva in mig offentligt, med vikt och mått. 

    Vikt (Wii-vågen höll!): 127 kg
    BMI: 49,6

    Överarm:34,6
    Underarm: 28,5
    Handled:17,5

    Byst:132
    Mage, smalaste:112,4
    Mage: Över naveln:130,2
    Höfter:135

    Lår:66
    Smalben:46
    Fotled:24

    Skriver vad jag ätit också. Jag har alltså inte officiellt börjat, så tills på måndag blir allt bara som vanligt. 

    Idag har jag ätit:
    4 rostade smörgåsar med påläggskinka och smör
    3 dl oboy
    1 chokladbröd (såndär småkaka)

    Till middag ska jag äta 1 kycklingfilé, 1 kycklingben, ris 0,5 dl torr (vet inte hur mycket det blir när det är kokt) och 1 dl vitlökssås gjord på  Creme friache.

    Sen antar jag att det blir en del gående i kakburken.

  • Anonym (XL)
    Äldre 21 May 15:56
    #10

    Isbit - det där med väljande är också mitt problem, ibland upplever jag att jag inte har annat val än att äta, som om maten äter sig på mig FörvånadSkrattande Fram för mer aktiva val!

    TS - Klart du får fråga! Jag är i stort sett frisk från depressionen nu men det krävdes lång medicinering och sjukskrivning plus 3 års terapi. Det värsta var väl initiativlösheten och självföraktet, vilket jag dämpade med choklad och mackor. Vad utbildar du dig till?

    Ang planeringen så är jag en "planeringsnörd" och så fort jag släpper den så går jag upp i vikt. Jag gör planen minst dagen innan men ofta har jag flera planeringar på gång och fixa till det sista dagen innan. Har ett dokument i datorn som jag pillar i på lediga stunder och när jag har tråkigt på jobbet Flört 

    130 säkert - smart at skriva upp vad du äter nu innan du börjat, då blir det lätt att se vad som kan ändras för att gå ner i vikt när du väl börjar

Svar på tråden Hälsoresa (viktresa)