• Anonym (Undra­r)
    Äldre 20 May 11:28
    2012 visningar
    5 svar
    5
    2012

    Hur länge kan det ta för slemhinnorna?

    Hej.

    Jag är 27 år. Sonen är snart sju månader. Jag födde med akutsnitt, var helt öppen och så annars. Jag ammade deltid i två månader, sen endast ersättning. Jag fick mens i samma veva som jag avslutade amningen. 

    Nu till min fråga:
    Hur länge tar det innan slemhinnorna är helt återställda? Jag upplever det som att de är rätt sköra ofta. Jag blir inte heller lika våt vid sex som förr. Mensen gör också att underlivet känns skört, mer än innan graviditet. 

    Jag kan inte använda ovesterin heller, jag blir bara öm av det. Förr kunde jag använda det (hade en släng av vestibulit för ganska många år sedan och då gick det bra att använda ovesterinet).

    Vad kan man göra? Varför känns det inte helt ok? Det har ju gått rätt länge nu sedan jag slutade amma och då ammade jag ju inte ens fullt ut. Det ironiska är att jag upplever mitt underliv som sämre efter avslutad amning och när mensen kommit igång. Den kändes inte lika skör som när mensen var borta. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-20 11:29
    Barnmorskan som tittade senast tyckte att allt såg bra ut.

  • Svar på tråden Hur länge kan det ta för slemhinnorna?
  • Äldre 20 May 22:22
    #1

    Hej. Det är svårt att svara på utan att undersöka dig. Jag tycker att du ska boks tid hos en gynekolog för undersökning. Hormonerna kan vara påverkade i uppemot ett år efter avslutad amning vilket i sin tur kan ge sköra slemhinnor. Vad har du för preventivmedel?

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 21 May 08:49
    #2
    Aleksandra Barnmorska skrev 2015-05-20 22:22:37 följande:

    Hej. Det är svårt att svara på utan att undersöka dig. Jag tycker att du ska boks tid hos en gynekolog för undersökning. Hormonerna kan vara påverkade i uppemot ett år efter avslutad amning vilket i sin tur kan ge sköra slemhinnor. Vad har du för preventivmedel?


    Jag använder inga preventivmedel. Kan delamning under två månader verkligen göra så mycket för slemhinnorna? Jag menar, upp emot ett år, det känns väl mer troligt om man ammat länge eller?

    Idag och igår har mitt underliv känts och sett  obehagligt torrt ut helt plötsligt. Vilket det inte riktigt har gjort innan. Detta är alltså ett ärende för gynekolog trots att barnmorskan inte kunde se något konstigt?
  • Äldre 21 May 14:44
    #3

    Hej. Jag tycker att det är bättre med en gynekologundersökning då detta ligger mer inom deras kompetensområde.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 22 May 11:13
    #4
    Aleksandra Barnmorska skrev 2015-05-21 14:44:11 följande:

    Hej. Jag tycker att det är bättre med en gynekologundersökning då detta ligger mer inom deras kompetensområde.


    Två snabba frågor bara, om det är ok. Mina inre blygdläppar har plötsligt blivit väldigt tunna i samband med att underlivet blev torrt för någon dag sedan. Jag kommer ihåg att det var så efter förlossningen och under amningen. Kan det handla om östrogenbrist (igen?) eller vad finns det för andra orsaker till sånt?

    Och, jag läste om alternativ till ovesterin och snubblade över ett hormonfritt preparat via apoteket, Replens, som ska fungera lika bra som ovesterin. Har du stött på det någon gång och fungerar det i sådana fall? 

    Det är lång väntetid till gynekologen hos mig, så funderar om jag ska försöka hitta något att prova själv under tiden.
  • Äldre 26 May 20:40
    #5

    Hej. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av det.

Svar på tråden Hur länge kan det ta för slemhinnorna?