• Cab
    Äldre 20 May 20:46
    4908 visningar
    45 svar
    45
    4908

    För fega att beställa omsorg när skolan har stängt?

    Vi beställer alltid barnomsorg när de har stängt och utbildning, så får barnen prova något nytt och trivs med det, istället för att gå hemma. 

    När det gäller Fritids nu kommer underliga mail, med kopior till personalen, att våra barn blir ensamma där en vanlig arbetsdag för föräldrarna, fast skolan har flera hundra elever. 

    Det verkar otroligt att så många föräldrar inte behöver eller kan beställa omsorg då. Är det så svårt?

  • Svar på tråden För fega att beställa omsorg när skolan har stängt?
  • Äldre 20 May 20:49
    #1
    +1

    Eller också så väljer föräldrarna att ta ledigt från sina arbeten och umgås med sina barn?


  • Äldre 20 May 20:57
    #2
    Rumpelstiltskins skrev 2015-05-20 20:49:33 följande:

    Eller också så väljer föräldrarna att ta ledigt från sina arbeten och umgås med sina barn?


    End of den här diskussionen.
  • Äldre 20 May 21:07
    #3

    Vi gör allt för att undvika omsorg sådana dagar, vi skulle aldrig ha barnen på hopslagen sommarförskola med massa vikarier, eller klämdagar osv. Så man resonerar uppenbarligen olika där...

  • Cab
    Äldre 20 May 21:15
    #4
    Rumpelstiltskins skrev 2015-05-20 20:49:33 följande:

    Eller också så väljer föräldrarna att ta ledigt från sina arbeten och umgås med sina barn?


    Råkade vara i måndags, efter halvdag förra onsdagen, röd torsdag, klämdag fredag och alltså ledigt även måndag, det blir många dagar hemma så vi reste bort istället. 
    Men kan verkligen en i 400 familjer ta ledigt i onödan.
  • Cab
    Äldre 20 May 21:20
    #5
    Alexi skrev 2015-05-20 21:07:35 följande:

    Vi gör allt för att undvika omsorg sådana dagar, vi skulle aldrig ha barnen på hopslagen sommarförskola med massa vikarier, eller klämdagar osv. Så man resonerar uppenbarligen olika där...


    Samma sak gällde dagis, då ordinarie personal arbetade, på ett av de andra som barnen trivs med. 

    Samma sak i juli då man håller ett öppet med många barn och andra stängda.
  • Äldre 20 May 21:20
    #6
    Cab skrev 2015-05-20 21:15:39 följande:
    Råkade vara i måndags, efter halvdag förra onsdagen, röd torsdag, klämdag fredag och alltså ledigt även måndag, det blir många dagar hemma så vi reste bort istället. 
    Men kan verkligen en i 400 familjer ta ledigt i onödan.
    Det är ju väldigt många arbetsplatser som har klämdag på fredagen och alltså ledigt. Många tar ju också med barnen till jobbet sådana dagar när fritids är stängt men man själv inte är ledig.
  • Äldre 20 May 21:21
    #7
    Cab skrev 2015-05-20 21:15:39 följande:
    Råkade vara i måndags, efter halvdag förra onsdagen, röd torsdag, klämdag fredag och alltså ledigt även måndag, det blir många dagar hemma så vi reste bort istället. 
    Men kan verkligen en i 400 familjer ta ledigt i onödan.
    Mina barn gick som vanligt förra onsdagen i skolan, fritids var öppet fredag för de som behövde.

    Jag hade själv ledigt fredag (klämdag på jobbet) så där var det ju enkelt. Annars brukar jag aldrig ta ledigt när barnen är lediga men vi går lite omlott, barnen är hemma själv några timmar o s v. De vill gärna vara lediga och vi brukar inte ha problem att lösa det även om vi inte tagit ledigt.
  • Äldre 20 May 21:24
    #8

    Tycker att det låter väldigt konstigt faktiskt. Även om de flesta försöker lösa omsorgen själva eller med hjälp av släktingar och vänner en sådan dag, så borde någon mer än ni ändå blivit tvugna att ha fritids. Men det kan ju slumpa sig som så att alla "lyckas".

    Mina barn har tillräckligt svårt för sin vanliga förskola så jag skulle aldrig kunna skicka iväg dem till en annan.

  • Cab
    Äldre 20 May 21:24
    #9
    Alexi skrev 2015-05-20 21:20:31 följande:
    Det är ju väldigt många arbetsplatser som har klämdag på fredagen och alltså ledigt. Många tar ju också med barnen till jobbet sådana dagar när fritids är stängt men man själv inte är ledig.
    Men till råga på allt hade de alltså lagt en stängd dag efter 4½ dagars ledighet. Kanon om man kan åka bort men normalt folk är bokade då.
  • Cab
    Äldre 20 May 21:27
    #10
    Harmagedon skrev 2015-05-20 21:24:01 följande:

    Tycker att det låter väldigt konstigt faktiskt. Även om de flesta försöker lösa omsorgen själva eller med hjälp av släktingar och vänner en sådan dag, så borde någon mer än ni ändå blivit tvugna att ha fritids. Men det kan ju slumpa sig som så att alla "lyckas".

    Mina barn har tillräckligt svårt för sin vanliga förskola så jag skulle aldrig kunna skicka iväg dem till en annan.


    Om flera beställer omsorg följer ett antal vänner med och får prova något nytt. På dagis var det inget tjafs, nu gäller Fritids och jag ska kolla om dom bluffar med de som vill ha omsorg, om det går.
Svar på tråden För fega att beställa omsorg när skolan har stängt?