Sous skrev 2015-05-21 22:24:30 följande:
Har ni gett henne massa beröm och positiv uppmärksamhet när hon presterat bra? För det är ofta det som är problemet, det blir som ett outtalat krav. Man jagar den där positiva bekräftelsen, uppmärksamheten, och om den uteblir så utgår man från att man inte presterat bra nog. Det är jätteproblematiskt, och ofta gör man det oavsiktligt värre genom att försäkra barnet om att det "visst är jätteduktigt!" när han/hon är missnöjd med sina prestationer och uppmanar barnet att sluta ha så höga krav på sig själv (skuldbelägger=det är barnets eget fel att det mår dåligt).
Ni måste sluta uppmärksamma hennes prestationer och stärka henne som person. Bannlys ord som "duktig" "smart" osv. Ge ganska milda reaktioner på provresultat sominte foluserar på prestationen, typ: "Jaha, vad roligt för dig! Var det prov i procenträkning? Det är ju faktiskt viktigt, man använder det ju exempelvis till... osv. "
Jo det har vi nog tyvärr gjort. Speciellt i början i skolan. För hon var/är ju så duktig! Har dock verkligen aktat oss för det de senaste åren. Men sånt rotar sig väl starkt förstås...
Vi kör mycket med att förstärka hennes person. Den hon är. Fick många råd och verktyg till det av kuratorn.
Nu är hon ju äldst och bara en sån sak kanske också grundar lite till detta??
Våra andra barn 10 och 8 tycker själva att dom är typ bäst i världen oavsett vad och väldigt obekymrade.
Minstingen bara är än så länge.
Men nått fel gör vi ju uppenbarligen. Men vad?