• Anonym (Matte)

    Hjälp mig med min hund :-(

    Jag vill vara anonym då jag skäms över detta och inte vill att någon jag känner ska förstå att det är jag som skrivit.

    Jag har en hund, en pitpull som är 3 år. Hon är världens gosigaste hemma. Gillar ungarna, vaktar inte speciellt mycket, är lugn och fin. Men när vi går ut så förvandlas hon till ett jävla monster.

    Drar i kopplet. Gör utfall mot andra hundar (aldrig människor). Reser ragg, skäller, hoppar mot den andra hunden och det går inte att få kontakt med henne.

    Vad ska jag göra? Vi har försökt med tillrättavisningar, dra i kopplet (dra henne förbi), sätta henne och vänta, försökt avleda, försökt med skvallerträning eller helt enkelt att gå åt ett annat håll.

    Jag tycker inget hjälper. Om hunden är mindre än 30 meter från henne så ska hon dit och ja, jag vet inte. Hälsa eller bita kanske.

    Ge mig tips. VAD kan jag göra. Jag skäms över hunden när vi är ute. Jag har inte haft henne sen hon var valp. Fick henne vid 1 år och då höll hon på så här.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-21 21:59
    Glömde säga det, jag tar inte skit från någon angående rasen. Alla som inte håller sig till ämnet kommer jag att anmäla.

  • Svar på tråden Hjälp mig med min hund :-(
  • Anonym (ojoj)

    Du klarar helt enkelt inte av en mördarhund.... du måste avliva den innan den hugger nån!

  • Anonym (Matte)
    Anonym (ojoj) skrev 2015-05-21 21:56:36 följande:

    Du klarar helt enkelt inte av en mördarhund.... du måste avliva den innan den hugger nån!


    Glömde säga det, jag tar inte skit från någon angående rasen. Alla som inte håller sig till ämnet kommer jag att anmäla.
  • jenni82

    pitbulls kan vara världens goaste finaste med rätt ägare.
    det finns hundkurser man kan gå, kanske kan vara ngt?
    är du osäker och inte klarar henne ska du nog fundera på om det är rätt hund för dig.

  • Anonym (förslag)

    Jag föreslår att du kontaktar någon som håller i hundkurser och är kunnig om hundar och kan se och läsa hunden. Intressant kan också vara att testa att låta någon annan gå med hunden utan att du är med för att se om hunden regerar lika då. När jag var gravid blev en av mina hundar vansinnig mot hundar vi mötte - så det kan ju beror på ägaren.

  • Anonym (Matte)
    jenni82 skrev 2015-05-21 22:00:03 följande:

    pitbulls kan vara världens goaste finaste med rätt ägare.
    det finns hundkurser man kan gå, kanske kan vara ngt?
    är du osäker och inte klarar henne ska du nog fundera på om det är rätt hund för dig.


    Har du några konstruktiva förslag, förutom kurs som jag givetvis har kollat upp om det finns. Tyvärr så finns inga hundmöteskurser där jag bor.

    Jag kan ju säga att det inte enbart är min hund som gör utfall. Det verkar väldigt vanligt. Jag vill dock få bort det här beteendet eftersom det bara gör att folk får vatten på sin kvarn om farliga hundar.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (förslag) skrev 2015-05-21 22:03:27 följande:

    Jag föreslår att du kontaktar någon som håller i hundkurser och är kunnig om hundar och kan se och läsa hunden. Intressant kan också vara att testa att låta någon annan gå med hunden utan att du är med för att se om hunden regerar lika då. När jag var gravid blev en av mina hundar vansinnig mot hundar vi mötte - så det kan ju beror på ägaren.


    Jag har hundvakt ibland och det är tyvärr ingen förbättring. Snarare ännu värre då
  • Anonym (förslag)

    Som sagt, jag har haft en hund som betett sig ganska lika. Fast det var en cavalier så de flesta tyckte väl mest han såg lite uppnosig ut och de flesta brydde sig inte. Det är klart, det ser värre ut när det är ett pitbull.

    Jag provade också allt. Distrahera med godis, vara stenhård - till och med lägga honom på sida för att göra honom underlägsen, fick ett tips att göra mig själv jätteroligt och springa snabbt förbi när vi mötte hundar... Ingenting fungerade. Jag var på hundkurs också - det var ju bara jättejobbigt för jag ägnade all tid åt att få honom lugn. Men inomhus var han världens gosigaste och lugnaste....

    Tyvärr vet jag än idag inte vad det är egentligen - han bor inte hos mig längre för det fungerade inte med bebisen. Men jag är inte ledsen för det för han har det bättre än nånsin - 100% uppmärksamhet dygnet runt typ. 

    En sak som jag faktiskt provade var en hundpratare. Enligt henne så var min hund bara jättenyfiken på andra hundar och ville lära känna dom - därav hans beteende. Vissa saker hon sa stämde exakt och var sånt hon inte kunde veta, men annat var det lite så och så med. Men om du är öppen för sånt kan det ju vara något att prova - hon kostade 200 spänn vilket jag tyckte var värt det för å prova. 

    Googla på hundpyskolog eller hundtränare och kolla om det finns någon i din närhet som kan hjälpa. Jag tror det är svårt för oss här på FL att ge direkta råd när vi inte träffat hunden.

  • Anonym (Aktiv)

    Jag tror det är fel hund för dig. Det finns lättare raser som kanske passar er familj bättre.

  • Anonym (Matte)
    Anonym (förslag) skrev 2015-05-21 22:15:20 följande:

    Som sagt, jag har haft en hund som betett sig ganska lika. Fast det var en cavalier så de flesta tyckte väl mest han såg lite uppnosig ut och de flesta brydde sig inte. Det är klart, det ser värre ut när det är ett pitbull.

    Jag provade också allt. Distrahera med godis, vara stenhård - till och med lägga honom på sida för att göra honom underlägsen, fick ett tips att göra mig själv jätteroligt och springa snabbt förbi när vi mötte hundar... Ingenting fungerade. Jag var på hundkurs också - det var ju bara jättejobbigt för jag ägnade all tid åt att få honom lugn. Men inomhus var han världens gosigaste och lugnaste....

    Tyvärr vet jag än idag inte vad det är egentligen - han bor inte hos mig längre för det fungerade inte med bebisen. Men jag är inte ledsen för det för han har det bättre än nånsin - 100% uppmärksamhet dygnet runt typ. 

    En sak som jag faktiskt provade var en hundpratare. Enligt henne så var min hund bara jättenyfiken på andra hundar och ville lära känna dom - därav hans beteende. Vissa saker hon sa stämde exakt och var sånt hon inte kunde veta, men annat var det lite så och så med. Men om du är öppen för sånt kan det ju vara något att prova - hon kostade 200 spänn vilket jag tyckte var värt det för å prova. 

    Googla på hundpyskolog eller hundtränare och kolla om det finns någon i din närhet som kan hjälpa. Jag tror det är svårt för oss här på FL att ge direkta råd när vi inte träffat hunden.


    Tack. Kul att du skriver att du haft en annan ras som betett sig lika. När man har en sådan hund som vi har så blir man ofta dömd, även om den inte är värre än andra hundar.

    Jag tror att hon är nyfiken och vill fram och hälsa. Hon är inte alls dominant utan lite osäker. Men jag vågar inte släppa fram henne då jag inte vet helt 100 att hon kommer att sköta sig. Jag har funderat på att ha munkorg på henne och låta henne hälsa, för då kan hon inte bitas, men å andra sidan vill jag inte "belöna" dåligt beteende genom att släppa fram henne heller.

    Jag ska kolla om det finns någon hundpratare i närheten
  • Anonym (ojoj)
    Anonym (Matte) skrev 2015-05-21 21:58:51 följande:
    Glömde säga det, jag tar inte skit från någon angående rasen. Alla som inte håller sig till ämnet kommer jag att anmäla.
    Det jag skrev är verkligen till ämnet, men du är för okunnig att lyssna....
Svar på tråden Hjälp mig med min hund :-(