• Anonym (ts)

    För mycket begärt att han ska tänka på andra än sig själv?

    Lite bitter just nu. Min man är så himla egoistisk/tanklös ibland.
    Jag sa till min man att jag inte var hungrig just då, förut idag när han ville äta middag, men jag gjorde ju ändå mat till honom.
    Jag frågade hur mycket av köttet han ville ha, men så lade jag till att "äh, jag steker upp allt nu på en gång". Jag tänkte ju så klart att det blev smidigt för mig att bara behöva värma på lite senare när jag blev hungrig. Jag gick och lade mig en stund och när jag vaknade så hade han ätit upp allt (!) Han visste att vi inte har något annat hemma och själv så tycker jag ju att han borde förstå att jag också tänkt äta idag, jag sa ju "just nu" och jag brukar inte direkt skippa att äta. Det var ju dessutom inte lite kött utan mat som skulle räckt till båda oss=/
    Nu ligger han och sover och jag sitter här och är hungrig och grinig och vi har inget hemmaSkrikandes

  • Svar på tråden För mycket begärt att han ska tänka på andra än sig själv?
  • Anonym (ts)
    Anonym (mnb) skrev 2015-05-21 22:13:47 följande:

    Gör han själv mat till er nångång?


    Absolut. Vi delar upp uppgifterna här hemma och brukar variera, just nu är jag ansvarig för att laga mat.
  • Anonym (märkligt)

    Inte för att jag har någonting att basera det här på.. men kan det vara så att din partner har asperger? Fungerar han bra social överlag så är det nog troligtvis inte så, var bara något som kom upp i huvudet när jag läste. Har själv en partner med asperger och vad jag förstått är just mat en sådan sak som kan vara knepig med personer som har asperger, så är det i alla fall med min pojkvän. Hursomhelst, det här är ju väldigt märkligt beteende och oavsett om han har någon diagnos eller inte så kan det ju vara en bra idé att prata om det här när han vaknat. Att du också behöver äta och att han behöver tänka mer på dig och dina behov.. hoppas det går bra!!

  • Anonym (ts)

    Men jag förstår inte hur man kan vara så tanklös och totalt glömma bort den man bor med. Han gör sådana här saker med jämna mellanrum och jag blir galen. Jag menar, han måste ju fatta att jag också måste äta mat idag.

  • Anonym (ts)
    Anonym (märkligt) skrev 2015-05-21 22:26:12 följande:

    Inte för att jag har någonting att basera det här på.. men kan det vara så att din partner har asperger? Fungerar han bra social överlag så är det nog troligtvis inte så, var bara något som kom upp i huvudet när jag läste. Har själv en partner med asperger och vad jag förstått är just mat en sådan sak som kan vara knepig med personer som har asperger, så är det i alla fall med min pojkvän. Hursomhelst, det här är ju väldigt märkligt beteende och oavsett om han har någon diagnos eller inte så kan det ju vara en bra idé att prata om det här när han vaknat. Att du också behöver äta och att han behöver tänka mer på dig och dina behov.. hoppas det går bra!!


    Jag har ingen aning om vad asperger innebär så det vet jag inte. Han började utredas för adhd när han var liten men annars har jag inte hört något om att han skulle ha någon diagnos. 
  • Anonym (Nej)

    Nej, det är inte för mycket begärt. Vad säger han när sådan här händer då? 

  • Anonym (märkligt)
    Anonym (ts) skrev 2015-05-21 22:29:44 följande:
    Jag har ingen aning om vad asperger innebär så det vet jag inte. Han började utredas för adhd när han var liten men annars har jag inte hört något om att han skulle ha någon diagnos. 
    Aspergers syndrom handlar mycket om att man har svårt att sätta sig in i andra människors situation, man har svårt med det sociala och samspel med andra människor, man har svårt att tolka hur andra reagerar.. det kan vara svårt att förstå ironi.. det kan innebära en massa olika saker egentligen. Det är är väldigt övergripande beskrivet. Finns styrkor också, som att man har ett väldigt starkt specialintresse och är väldigt duktig inom just det området, men kanske har svårigheter inom andra områden. Det är väldigt vanligt att ha kombinationen adhd + aspergers, speciellt bland killar.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Nej) skrev 2015-05-21 22:36:38 följande:

    Nej, det är inte för mycket begärt. Vad säger han när sådan här händer då? 


    Det kommer någon halvdålig ursäkt där och då, och pratar man om det i efterhand så har det aldrig hänt. Nu sov han när jag vaknade så jag vet inte vad han kommer säga om det här. Antagligen att han "så klart" trodde att jag gjorde allt till honom eftersom jag lagade mat till honom och att jag "så klart" skulle ha varit tydligare, för han kunde ju inte veta ..
    Själv tycker jag det känns lite dumförklarande att behöva säga att "tänk på att jag ,som inte har ätit något sedan lunch, också vill ha av maten som vi förberett till oss båda och som är det enda vi har hemma"
  • Anonym (Nej)
    Anonym (ts) skrev 2015-05-21 22:41:42 följande:
    Det kommer någon halvdålig ursäkt där och då, och pratar man om det i efterhand så har det aldrig hänt. Nu sov han när jag vaknade så jag vet inte vad han kommer säga om det här. Antagligen att han "så klart" trodde att jag gjorde allt till honom eftersom jag lagade mat till honom och att jag "så klart" skulle ha varit tydligare, för han kunde ju inte veta ..
    Själv tycker jag det känns lite dumförklarande att behöva säga att "tänk på att jag ,som inte har ätit något sedan lunch, också vill ha av maten som vi förberett till oss båda och som är det enda vi har hemma"
    Jadu.... Jag vet inte riktigt vad jag skall säga... Uppenbarligen lever han i sin egen lilla bubbla. Får du plats i den?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Nej) skrev 2015-05-21 22:48:32 följande:
    Jadu.... Jag vet inte riktigt vad jag skall säga... Uppenbarligen lever han i sin egen lilla bubbla. Får du plats i den?
    Man börjar ju undra..
Svar på tråden För mycket begärt att han ska tänka på andra än sig själv?