• Snufflan

    Beordrad (schemalagd) övertid!

    Jag gillar alltså mitt jobb för de mesta. Kollegorna är bra. Men tyvärr är inte alltid arbetsbelastningen och arbetsmiljön så bra. 


    Vi har schemalagd övertid. Det fick jag veta "ingår i tjänsten" och man får inte betalt för den. 
    Vi har inte heller flextid, men kan komps ut övertidstimmarna! Okej?
    Ja visst låter det galet? Och då ska ni veta att jag jobbar för ett företag som är stort. 

    Så här ska jag jobba alltså:

    Måndag 8-21 
    Tisdag 8-17
    Onsdag 8-21
    Torsdag 8-17
    Fredag 8-17

    Då har jag 1 timme rast på "vanliga dagar"
    och 2 timmar (som det egentligen aldrig blir) på helvetesdagarna..
    Alltså jobbar jag 4 + 4 timmar schemalagd övertid (varav 1 timme sägs vara "rast")

    I början jobbade jag så här, någon månad. Sparade och skrev upp övertid. 
    Men jag blev knäckt och rent av sket i att jobba Tisdag och torsdag på det här sättet. 
    Utan går hem klockan 12-13 tiden på tisdagar och torsdagar. Det blir ungefär 4 timmar (plus att jag inte tar lunchen då)
    varje dag. Så då "kompar jag ut" min övertid. Men det här gör min så trött, det här schemat. Även om jag landar på 
    ca 38-40 timmar.

    Men allt det här är ju fel. Det är för det första inte lagligt. Jag tror dessutom inte man får jobba så långa pass utan att ge en lång vila efteråt. 
    Dessutom så ska man enligt facket ge 1,5- (i vissa avtal 2) timmar för varje beordrad övertidstimme. Så det blir ju ganska många timmar som bara försvinner i rymden antar jag? Orkar inte ens räkna.

    Så, jag funderar på hur man ska gå till väga. Jag har ju inte direkt några papper på att jag jobbar så här. Jag har inget schema eller beskrivning som bevis. Vad ska jag göra? Hur ska jag dokumentera? Jag får förhoppningsvis fast anställning snart och då ska jag engagera mig i facket. För jag lovar er en sak, det här är inte det ända som är fel. Vi är underbemannade, de drar ut på rekryteringsprocessen. man får göra saker man inte ska, det är mycket som är fel helt enkelt. Och jag har inte råd att säga upp mig.

    Det positiva med att ha så här sjuka arbetstider:
    Jag kan typ göra som jag vill de andra dagarna. Vad ska de göra? 
    Vill jag gå hem tidigt på fredag gör jag det för jag jobbat häcken av mig tidigare i veckan.

    Det negativa:
    Det är olagligt.
    Man är alltid trött för man får ingen återhämtning efter dessa monsterpass.
    Antar att man förlorar massa pengar eller komptid?
    Antar att man kommer bränna ut sig.
    Jag missar massor av min kvällstid med vänner
    Jag missar träningar. 

    Vad ska jag ta mig till med det här?
    Hur ska jag dokumentera?
    Vågar jag ens bråka om det här då det är mitt första "riktiga" jobb (inom min bransch) efter examen.

    Jag vet inte vad jag ska göra...

  • Svar på tråden Beordrad (schemalagd) övertid!
  • sportpappa

    Max 48 timmar per sjudagarsperiod är det som arbetstidslagen säger så om ni inte har något kollektivavtal som reglerar det så är det vad jag kan se helt lagligt.
    Du har även minst 11 timmars sammanhängande vila per 24 timmarsperiod och minst 24 timmars sammanhängande vila per sjudagarsperiod.
    Det verkar ok. 

    Om jag hade haft sån arbetstider hade jag nog kompat ut 4 timmar på torsdagar. Då hade jag bara jobbat sent på måndagar. Övriga dagar blir då normala 8-17.

  • Snufflan
    sportpappa skrev 2015-05-21 23:36:44 följande:

    Max 48 timmar per sjudagarsperiod är det som arbetstidslagen säger så om ni inte har något kollektivavtal som reglerar det så är det vad jag kan se helt lagligt.
    Du har även minst 11 timmars sammanhängande vila per 24 timmarsperiod och minst 24 timmars sammanhängande vila per sjudagarsperiod.
    Det verkar ok. 

    Om jag hade haft sån arbetstider hade jag nog kompat ut 4 timmar på torsdagar. Då hade jag bara jobbat sent på måndagar. Övriga dagar blir då normala 8-17.


    Okej alltså det jag läst är att man inte får schemalägga övertid. Så det är helt lagligt att ha beordras att jobba 8 timmar extra varje vecka obetalt? Det kan ju inte vara rimligt. Då skulle väll alla schemalägga övertid. Och ja vi har kollektivavtal.
  • Snufflan
    Rani skrev 2015-05-21 23:48:18 följande:

    Vad säger ditt fackförbund?


    Det svar jag fick va att det såg konstigt ut. Och så bifogades dokumenten som jag redan kollat igenom. Men kan inte riktigt avgöra vad som är okej fast jag tittat, googlat och letat. Vi står under friskoleavtalet (utan ferietjänst, alltså 40timmarsvecka)
  • Rani

    Är du lärare menar du? Låter jättekonstigt. Jag tycker du ska ringa till din representant på facket och be om hjälp, inte bara maila. Har ni ingen facklig representant på din arbetsplats.

  • Snufflan
    Rani skrev 2015-05-21 23:58:35 följande:

    Är du lärare menar du? Låter jättekonstigt. Jag tycker du ska ringa till din representant på facket och be om hjälp, inte bara maila. Har ni ingen facklig representant på din arbetsplats.


    Ja precis. Fast inte på kommunal och inte med ferietjänst. Nej vi jag inge någon facklig representant tyvärr.
  • Ramborg
    Snufflan skrev 2015-05-22 06:30:07 följande:

    Ja precis. Fast inte på kommunal och inte med ferietjänst. Nej vi jag inge någon facklig representant tyvärr.


    Ring facket igen. Du är medlem, du behöver hjälp. Stå på dig.

    Fast om jag var du skulle jag vänta tills provanställningen är över.
    42.
  • Rani

    Varför måste en lärare jobba till 21 på sin arbetsplats? Då finns det ju inga barn där?

    Att man måste jobba hemma är ju en sak men varför på jobbet? Och hur kan du bara gå hem 12 en dag sedan? Har du inte lektioner?

  • sportpappa
    Snufflan skrev 2015-05-21 23:44:35 följande:
    Okej alltså det jag läst är att man inte får schemalägga övertid. Så det är helt lagligt att ha beordras att jobba 8 timmar extra varje vecka obetalt? Det kan ju inte vara rimligt. Då skulle väll alla schemalägga övertid. Och ja vi har kollektivavtal.
    Normal arbetstid kan vara 48 timmar per vecka utan att bryta mot lagen. Övertid ska beordras vid särskilda skäl. Absolut inte schemaläggas.
    Kolla upp vad kollektivavtal säger och vad som står i ditt anställningsavtal.

    Jag undrar samma sak som Rani: Vad är det för jobb du gör fram till kl.21 och hur kan du gå hem när du känner för det?
    Vad gör du när du jobbar?
  • grind

    Det är företagens marknad idag såvida du inte har expertkompetens.

    Acceptera det företaget säger till dig. Om du fortfarande är missnöjd, begär högre lön eller säg upp dig. Att börja tjafsa med chefen om företagskulturen är ingen bra ide.

Svar på tråden Beordrad (schemalagd) övertid!