• Anonym (Lucky­)
    Äldre 21 May 23:39
    10192 visningar
    157 svar
    157
    10192

    Kan inte en pojke ha nagellack?

    Min son som är 6 år vill ibland ha nagellack i nån kul färg. Jag ser inget fel i det!
    Hans pappa däremot accepterar det inte alls. 
    Sonen bor vv och sist han åkte till pappan var han i så fin med guldnaglar som han var så glad för. Att det var borta när han kom tillbaka en vecka senare tänkte jag inte så mycket på, för det är klart det nöts o att man då kan vilja ta bort det.
    Efter några dagar ville han ha nagellack igen vilket var helt ok. Men då vill han ängsligt försäkra sig om att vi måste komma ihåg att ta bort det innan han ska till pappa igen. Detta för att pappa hade blivit arg då han sett det sist, sagt att det bara är för flickor o genast tagit bort det.
    Egentligen hade jag nog kunnat lista ut att pappan hade kunnat resonera så givetvis skulle jag varit klok nog att låta sonen ha det bara hos mig....
    Blir bara så irriterad på hans attityd! Han idiotförklarar mig totalt och undrar om jag vill att sonen ska bli mobbad eller "vara som en flicka". 
    Att man inte låter sin son ha nagellack fattar väl vem som helst!

    Så nu frågar jag "vem som helst"?! Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Kan inte en pojke ha nagellack?
  • Äldre 21 May 23:41
    #1

    Jag har inte låtit mina 6-åringar ha nagellack oavsett kön. Inte smink, inte hårfärgning, inte nagellack. I vår familj får de vänta till minst 12-13 år.

  • Anonym (Ja du)
    Äldre 21 May 23:43
    #2
    -7 +4

    Frågar man får man svar! Tungan ute Ja,han kan eftersom det ju rent praktiskt går att måla hans naglar,men han bör inte ha det eftersom det är endast tjejer som bör ha det. Varför böga till smågrabbar?!

  • Äldre 21 May 23:44
    #3

    Nej jag fattar inte varför det skulle vara ett problem.

  • Anonym (Agda)
    Äldre 21 May 23:44
    #4
    -2 +1

    Pojkarna har det på förskolan där jag jobbar och det ser för jävligt ut. 

    Man ser ingen skillnad mellan pojkar och flickor längre. Gissa vad som händer då man kommer till en ny klass och hen ber en att gissa vad dom heter.. "MEN SER DU INTE ATT JAG ÄR EN POJKE?!" Har du långt hår, nagellack, rosa kläder, kjol och massa hjärtan gulligull då får du räkna med att folk tror att du är en flicka!

  • Äldre 21 May 23:49
    #5
    +5

    På vilket sätt är det ett problem att man inte ser skillnad på 6-åriga flickor och pojkar?

  • Äldre 21 May 23:58
    #6
    +2

    Jag tycker att pappan är en idiot och att sonen ska få ha hur mycket jävla nagellack han vill.

  • Anonym (Agda)
    Äldre 21 May 23:59
    #7
    +1

    Som i exemplet ovan, då okända barn vill att man ska gissa vad de heter. Tro mig, barn blir mer och mer könsneutrala nuförtiden. En stor hensoppa.

  • Äldre 21 May 23:59
    #8
    +1
    Rani skrev 2015-05-21 23:49:41 följande:
    På vilket sätt är det ett problem att man inte ser skillnad på 6-åriga flickor och pojkar?
    Problem uppstår när barnet självt känner sig förolämpat av att man inte "självklart" ser om det är pojke eller flicka.
  • Äldre 22 May 00:23
    #9
    +2

    Det blir ju bara ett problem om man som vuxen ser det som det. Igår pratade jag med en 5-åring som tyckte att jag borde ha förstått att han naturligtvis inte ville ha potatis. Han hade inte sagt nägot om det utan jag borde tydlogen ha gissat mig till det/listat ut det själv. Jag tyckte inte det var någon big deal och gav honom ingen stor reaktion på det utan sa "jaha, nu blev det potatis-men nu vet jag att du inte gillar det". Jag hade reagerat på samma sätt om han sagt MEN SER DU INTE ATT JAG ÄR POJKE?!. Jag hade svarat "Jaha, jamen då kanske du heter Peter, typ". Det är bara vi vuxna som ser det senare som ett större problem än det första.

  • Äldre 22 May 00:25
    #10

    Ska tilläggas att femåringen blev mycket förnärmad/stött av att jag trodde han ville ha potatis. Därav jämförelsen.

Svar på tråden Kan inte en pojke ha nagellack?