• BlackFlyingBird

    Är du beredd att betala mer för mjölken?

    Skriv gärna vilken summa ni kan tänka er, och övriga tankegångar såklart.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du beredd att betala mer för mjölken?
  • Aniiee

    Det är redan dyrt, men jag kan tänka mig att betala 12 kr/l. 

    Det är inte slutkonsumenten som ska ha höjda priser, de är försäljarna som ska sluta stoppa pengarna i egen ficka. Om mjölkpriset höjs med en krona får mjölkbonden ungefär 20 öre av de. Vem får resten, tror du?


    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Cizi

    Fast frågan är egentligen inte om man kan tänka sig att betala mer, frågan är om man fortfarande väljer den dyra mjölken när det står en bredvid för halva priset.

    Jag tror många kan tänka sig att betala mer, men när de flesta (inte alla så klart) sedan står där i affären och ska köpa 10 liter och får välja mellan den som kostar 7 och den dom kostar 11 så kommer de att välja den billiga. Vi kommer inte undan att det alltid kommer att finnas lågprisalternativ och höjer en aktör priserna, oavsett om det är ett ädelt syfte, så kommer den att förlora konsumenter.

  • Anonym (andra mejerivaror)

    Problemet för bonden är inte vad du betalar för konsumtionsmjölken, problemet är vad du är villig att betala för alla de andra mjölkprodukterna (ost, yoggi, creme fraiche osv). Där är inte konsumenterna alls lika noga med mjölkens ursprung och konkurrensen från andra länder blir större.

  • Mascaraklumpar

    Om all mjölk kostade 50 kr per liter så skulle jag fortfarande köpa den (är kaffeberoende och kan inte dricka kaffe utan mjölk), däremot tar jag alltid den billigaste i affären. Jag tycker generellt att fri konkurrens ska råda och att vi inte ska ha fler bönder i Sverige än vad som behövs, men jag erkänner att jag inte är så jätteinsatt i ämnet. 

  • xSpinell

    Vadå , betala mer .

    Nu kommer väll mjölken att bli billigare för nu har dom gått ut med att 
    dom ska ge mjölkbonden mindre betalt för mjölken .
    Enkel mattematik  (eller har jag missat nåt)

    Men den dagen den sista mjölkbonden stänger igen , det är väll
    först då vi kommer på att ????

    Ja , vad ska vi då dricka .
    Rent vatten kanske , men det har vi ju snart inte heller att ta till.(då dör vi)

  • Anton Chigurh
    xSpinell skrev 2015-05-22 12:48:34 följande:
    Vadå , betala mer .

    Nu kommer väll mjölken att bli billigare för nu har dom gått ut med att 
    dom ska ge mjölkbonden mindre betalt för mjölken .
    Enkel mattematik  (eller har jag missat nåt)

    Men den dagen den sista mjölkbonden stänger igen , det är väll
    först då vi kommer på att ????

    Ja , vad ska vi då dricka .
    Rent vatten kanske , men det har vi ju snart inte heller att ta till.

    (då dör vi)
    Hujedamej !!!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • MayaAndTheQueen

    Köper jag Arlas lättmjölk på Willys, så kostar den 7,90:-. På konsum kostar den 9,80:- och på ica 8,90:-.

    Kan tänka mig högst en tiokrona. Förutsatt att kossorna har det jävligt bra. Annars köper jag hellre mjölken direkt av bonden jag känner.

    Köper dock endast typ en liter i veckan. Mer om det är pannkaka eller våffla.

    Här i huset är det endast barnet som dricker komjölk. Själv dricker jag kokosmjölk (som gärna kan få bli billigare!).

  • MayaAndTheQueen
    xSpinell skrev 2015-05-22 12:48:34 följande:

    Vadå , betala mer .

    Nu kommer väll mjölken att bli billigare för nu har dom gått ut med att 

    dom ska ge mjölkbonden mindre betalt för mjölken .

    Enkel mattematik  (eller har jag missat nåt)

    Men den dagen den sista mjölkbonden stänger igen , det är väll

    först då vi kommer på att ????

    Ja , vad ska vi då dricka .

    Rent vatten kanske , men det har vi ju snart inte heller att ta till.(då dör vi)


    HAHA! Så det finns bara mjölk och vatten på jorden!?

    Du har aldrig druckit juice? Mandelmjölk? Soyamjölk? Kokosmjölk? Rismjölk? Hasselnötsmjölk?
  • Anton Chigurh
    MayaAndTheQueen skrev 2015-05-22 15:24:12 följande:
    HAHA! Så det finns bara mjölk och vatten på jorden!?
    Du har aldrig druckit juice? Mandelmjölk? Soyamjölk? Kokosmjölk? Rismjölk? Hasselnötsmjölk? smile2.gif
    Tack Maya, jag blev allt lite orolig ett tag. 
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
Svar på tråden Är du beredd att betala mer för mjölken?