• Sofia2

    Sommarlov, rutiner och förskolebarn

    Sommaren närmar sig och om en månad får vår familj semester. Förskolans rutiner går över till sommarledighet och jag undrar hur ni själva tänker kring det. Hur tänker ni om alla lediga dagar som ni får tillsammans med barnen? Planerar ni in vissa fasta rutiner eller låter ni alla ta dagen som den kommer? Är ni de som planerar in allt från morgon till kväll på vardagarna men håller helgerna fria? Eller låter ni "väder och vind" bestämma aktiviteterna utan planering och förberedelser?

    Jag är orolig att vårt barn kommer bli uttråkat utan struktur. I fjol var han 3-år och jag upplevde inga problem att "bara vara". Men med åldern har såklart behoven förändrats och jag märker att då det blir långledigt så älskar han att vara tillbaka på förskolan och rutinerna, aktiviterterna, leksakerna, de stora lokalerna och gården och de andra barnen förstås.

    Vi spenderar vår första sommar i området där vi nu bor. Här finns inga barn - vilket inte upplevts problematiskt under helgerna, men det kan såklart bli långtråkigt under sommaren. Så klart har vi vänner med barn och de kommer vi att träffa när det går osv.   

    Hur tänker ni kring rutiner eller till och med schemaläggning av dagarna för era barn under sommarledigheten?

  • Svar på tråden Sommarlov, rutiner och förskolebarn
  • Yonndax

    Har lite samma tänk som du. Förra året var sonen 3½ år och brydde sig inte så mycket om vad som skulle hända under dagen. Då var han oxå "bara" ledig i 5 veckor mot 10 veckor i år då jag kommer vara föräldraledig med småsyskon. Nu frågar han nästa direkt på morronen om det är vardag eller helg och vad vi ska göra under dagen. Att svara "vi får se" är inte poppis så nån from av rutiner eller halvplanering för dagen hade varit bra. Problemet för oss är att det inte bor så många barn när oss och vi har inga vänner nära oss som har barn. 

  • Natulcien

    Jag funderar inte ens på det.

    Vi har en son på 4,5 år. Han gillar att vara på förskolan, men han gillar ännu mer att vara hemma.

    Vi kommer såklart att göra en del resor och utflykter under de 8 veckor som sonen ska vara ledig, men de dagar vi är hemma kommer vi definitivt ta dagen som den kommer. Det är det som är ledighet för mig/oss. Om alla våra semesterdagar skulle vara planerade så skulle jag inte ens kalla det semester. Schema och ledighet är två ord som, för mig, inte går att kombinera öht.

    Men vår son är väldigt flexibel och har inga problem med anpassa sig till nya rutiner och/eller frånvaro av rutiner. Jag har hittills aldrig sett honom uttråkad heller. Han hittar alltid på nåt. Och skulle han bli uttråkad någon dag så dör han inte av det heller.

    Så tänker jag om detta. Glad

  • Sofia2

    Samma här. När han vaknar frågar han direkt om det vi är lediga eller om det är skola. Dagshumöret avgör om vårt svar till honom är urtrist eller kul! 


    Vill verkligen få en sommarledighet som är trygg och jag tror inte att allt för mycket "vuxenspontanitet" är så bra. Men samtidigt vill känner jag mig tveksam till allt för mycket schemaläggande. 

    Men ska jag lägga handen på hjärtat så vet jag väl inte heller vad jag ska fylla dagarna med för att det ska kännas inspirerande, kul och samtidigt vilosamt och somrigt. Inspiration någon?

  • Yonndax

    Sonen är rätt flexibel och kräver egentligen inga rutiner. Men han tycker om att veta vad som ska hända. Ha nått att se fram emot typ. Bara att åka och handla på Maxi tycker han är skoj så det behöver inte vara nått stort. Han har lite svårt att leka eller sysselsätta sig själv en längre stund. Vill inte ha ett bestämt inrutat schema att följa men ett hum om att idag åker vi till badet, imorron åker vi till farmor och leker i trädgården (vi bor i lägenhet) på torsdag åker vi till biblioteket. Sen kanske det inte alls blir så eller total omkastning av dagarna beroende på vädret. Men mer att vi ha nått litet inplanerat så att vi inte blir fast inne. Är rädd för att bli det då syskonet kommer att vara nästan nyfödd.

  • mammalovis

    Med tanke på att vi har en lillasyster som sover middag, så är våra liv ganska inrutade ändå.

    Hos oss äter vi frukost när båda barnen vaknat alternativt kräver det. Lunch vid ca 12, sedan går lillasyster och sover 1-2 timmar så då är vi hemma om vi är kvar i stan. Sedan är det inte lång stund kvar till middagen ska förberedas och vi äter runt 6. Dessförinnan kan det ju behövas ett mellanmål. Sedan brukar de få se lite på tv innan läggningsrutinerna påbörjas och de är i säng vid 20, ev förskjuts alla rutiner något när vi är lediga, men just nu blir deras humör miserabelt om de läggs för sent.

    I början av sommaren passar vi på att gå till öppna förskolan måndagar och fredagar. I juli är det sagostund utanför biblioteket på onsdagar och teater på lördagar. Sedan försöker vi hitta alla gratisaktiviteter som lockar barnen. Vi brukar åka en dag till Liseberg respektive djurpark samt är några dagar i farföräldrarnas sommarhus och träffar alla kusinerna, då blir det oftare bad varje dag. Sedan är det 3 födelsedagar, då de också träffar kusinerna som bryter av hemmalivet där vi inte kommit igång med kompislek på fritiden då de har långa förskoledagar ändå.

    Som regel blir det att vi går en sväng på stan/handlar mat någon gång per vecka, går till biblioteket en gång i veckan och lånar en massa böcker, ibland skivor eller filmer. Hemma finns det så 4-åringen kan pärla både plattor och halsband, väva, göra garnbollar, play-dohlera, duplo och lego, pussel, spel mm. Vi kan baka, läsa böcker och bara låta henne hänga på sitt rum där barbiedockorna sysselsätter henne länge. Sedan får man väl ha något nytt att erbjuda då och då. Tillsammans leker de bra korta stunder med mycket bråk dessemellan.

    Utomhus finns en trädgård med sandlåda, gunga, rutschkana, cyklar, bollar och diverse spel. I närheten finns några lekplatser att välja på. Sedan går det ju åka och bada om vädret tillåter och båda föräldrarna kan. Vi kan gå och mata änderna, åka till skogen, gå och spela minigolf om vi nu skulle vilja det. Så det finns ju att göra, det handlar ju mer om hur ofta man vill iväg och hur mycket hushållsarbete som också måste göras. Då jag är gravid orkar jag mest på förmiddagarna, annars kunde det gjort på kvällstid istället.

    Varannan helg kommer (halv)storasyster på 10 år och sedan är hon här totalt 4 veckor mer eller mindre sammanhängande en halv till en vecka i taget, då jag mer känner krav på att det ska hända lite.

    Sedan är det ju upp till varje familjs barn hur strukturerad man behöver vara. Kanske behöver de veta att det blir utelek VARJE förmiddag om inget annat sägs. Kanske vill man ha en lässtund efter maten som på förskolan o s v medan andra kan ha det mer spontant.

    Man skulle ju kunna lägga uppdragslappar i en burk och dra några gånger i veckan. Uppdragen kan ju vara pärla ett halsband/pärlplatta, göra egen play-dohlera, baka en kaka, gå till biblioteket. Utomhus kan det vara bygga ett sandslott, spela boccia, fotboll, bygga en koja, åka till skogen, besöka några djur i närheten om det finns.

  • Yonndax
    Sofia2 skrev 2015-05-22 12:29:37 följande:

    Samma här. När han vaknar frågar han direkt om det vi är lediga eller om det är skola. Dagshumöret avgör om vårt svar till honom är urtrist eller kul! 


    Vill verkligen få en sommarledighet som är trygg och jag tror inte att allt för mycket "vuxenspontanitet" är så bra. Men samtidigt vill känner jag mig tveksam till allt för mycket schemaläggande. 

    Men ska jag lägga handen på hjärtat så vet jag väl inte heller vad jag ska fylla dagarna med för att det ska kännas inspirerande, kul och samtidigt vilosamt och somrigt. Inspiration någon?


    Vad tycker din son om att göra på förskolan? Både inne och ute.

    * Picknic i trädgården eller liknande
    * Biblioteket
    * Olika lekplatser
    * Olika badplatser eller nått bad
    * Bjuda hem nån kompis
    * Läsa böcker
    * Pyssel i olika former: rita, måla, lera, gips, bygga saker av kartong och tändstickor....
    * Lägga pussel
    * Spela spel
    * Hjälpa till hemma, tex gör städningen till en skattjakt, baka, laga mat
    * Gå och plocka blommor på nån gräsplätt
    * Gå på museum
    * Gå ut i skogen 
    * Plocka bär/frukt att ta med hem och sen baka av
    * Finns vissa bondgårdar som man kan åka och besöka och titta på djuren och ibland få klappa dem
    * Bygga en hel liten stad i sandlådan med legogubbar eller liknande
    * Cykla en runda och bara titta på det som finns runt omkring. Öva på att cykla om han inte kan det
    * Köpa gatukritor och göra ett konstverk på nån asfaltsbit. 
  • scanmia

    Mina barn mår mycket bättre när de har rutiner och även om jag själv skulle föredra en med spontan och impulsiv sommartid, så vet jag att vi får mycket roligare om jag ser till att ge dem en förutsägbar dag. Inte in i minsta detalj, men måltider och sömntider hålls ganska lika. Aktiv utetid och, för att undvika tjat, tjat, tjat, så har vi också klara regler för skärmtid. Vi brukar spåna fram listor med utflykter och saker som barnen (och jag!) vill göra och sedan försöker vi pricka av dem eftersom dagarna går. Eftersom lillebror har lite problem med finmotoriken och måste göra dagliga skrivövningar så har vi solidariskt lagt in dagliga läxor åt alla.

    Rutinerna är till för att barnen ska må bättra och orka ha riktigt roligt så de är inget självändamål i sig. Vi avviker ofta från dem när något roligt eller viktigt lockar, men nästa dag, när barnen är ur fas och bråkiga så vet vi ju också varför och kan vara lite extra förstående och även se till att planera aktiviteter som inte är så krävande.

  • Alexi

    Jag vill verkligen inte ha något schema för semestern, det är ju det som är så skönt. Måltider äts ju ungefär samma tider som vanligt så ur det perspektivet behåller vi dygnsrytmen men i övrigt tar vi dagen som den kommer. Det tycker våda våra barn är jätteskönt, att bara vara hemma, i trädgården, gå ut en sväng i området osv.

    Mina barn har aldrig föredragit förskola framför att vara ledig, de vill ju vara med oss, så jag kan inte ens relatera till att det skulle vara ett problem att inte ha förskole-rutiner.

  • Sofia2

    Det är verkligen roligt att höra hur olika vi tar oss an lediga sommardagar. Jag attraheras lika mycket av Scanmias strukturerade dagar som Alexis mer fria dagar.
    Jag uppskattar verkligen alla tips!


    Våra sov och matrutiner är fasta rutiner som inte bekymrar mig - de fungerar toppen. Det är mer aktiviteter och förutsägbarheten i lediga dagar som jag funderar på. Att han känner sig delaktig i vad som ska ske under dagen.

    Vår som föredrar också att vara med oss på lediga dagar. Men att barn behöver andra barn att leka med är viktigt för deras sociala utveckling. Jag som förälder kan aldrig ersätta samspelet han har med andra barn. Att vara ensambarn tror jag är annorlunda än om man har syskon och någon att leka (och bråka) med under dagarna. Men det handlar såklart också om personlighet eftersom jag känner flera ensambarn som hellre är ensamma än med andra och trivs med det.

    Jag ska passa på att utöka pysselhörnan med fler saker och kanske kan det även inspirera sonen till pysselaktivitet vissa stunder under dagen. Han behöver också träna sin finmotorik och att skriva. Men eftersom han har svårt för det tycker han också  det är tråkigt och väljer det inte själv spontant. Att också träna i att hålla uppmärksamheten på en sak från "början till slut" innan nästa aktivitet påbörjas tror jag är viktigt att uppmuntra i hans ålder. Hur lång tid kan era barn hålla uppmärksamhet vid en aktivitet?

  • Alexi

    Våra barn leker massor tillsammans och det gör ju att behovet av lek med andra barn är litet. Vi träffar mycjet folk under semestern men inte så mycket barn i precis samma ålder.

    Fyraåringen kan utan problem rita, klippa och klistra i någon timma i sträck men det är också hams favoritsysselsättning.

  • modsey

    Skulle avsky att styra upp vår ledighet så, utan tar det efter väder och vind. Ja de kan få tråkigt i bland, men vad gör det?
    Vi behöver, och så även barnen fri tid utan tider att passa och där leken och vädret styr dagarna av lättja tror jag Solig
    Sen har man ju massa saker man kan om man vill göra om det passar; baduflykter, lekparker, picknickar, besök till museum eller djurparker osv. 
    men att styra upp en hel somarledighet med fasta rutiner skulle få mig att krackelera!

  • mammalovis

    Det


    Sofia2 skrev 2015-05-24 09:36:36 följande:

    Jag ska passa på att utöka pysselhörnan med fler saker och kanske kan det även inspirera sonen till pysselaktivitet vissa stunder under dagen. Han behöver också träna sin finmotorik och att skriva. Men eftersom han har svårt för det tycker han också  det är tråkigt och väljer det inte själv spontant. Att också träna i att hålla uppmärksamheten på en sak från "början till slut" innan nästa aktivitet påbörjas tror jag är viktigt att uppmuntra i hans ålder. Hur lång tid kan era barn hålla uppmärksamhet vid en aktivitet?


    Jag tror inte du ska tvinga fram skrivandet. Min dotter är nu 4,5 år, men hon började mer vilja skriva i julas då hon fick i uppdrag att skriva på julkorten till mor- och farföräldrar. Däremot kan man ju inspirera barnen genom att ha ett alfabet på väggen, magnetbokstäver, träpussel med bokstäver, visa när man skriver listor, ha ett tangentbord som leksak mm. Länge har hon haft sitt namn som träbokstäver att plocka med på sitt rum. Ritar gör hon fortfarande inte speciellt mycket, utan anlitar hellre kompisarna att rita prinsessor mm åt henne.

    Sedan har vi en korkbräda med spikar, former och hammare, plastmekano, mosaik, stora pluppar till den lilla att sätta i en ram med hål, knappar att trä skosnören i mm. Jag har passat på när jag hittat billiga saker på loppisar eller rea.

    Sedan går det ju ha tyger, färgade papper, silkespapper, färgad wellpapp, klister, paljetter, glitter, lim och sax att pyssla med , liksom toapappersrullar mm.

    Uppmärksamheten beror nog på vad det gäller. Vi fick kämpa med att få ihop ett megablockslego med 129 bitar från 4 år häromdagen, men gäller det att leka på egen hand fixar hon samma tid galant.
  • scanmia
    Sofia2 skrev 2015-05-24 09:36:36 följande:

    Det är verkligen roligt att höra hur olika vi tar oss an lediga sommardagar. Jag attraheras lika mycket av Scanmias strukturerade dagar som Alexis mer fria dagar.
    Jag uppskattar verkligen alla tips!


    Våra sov och matrutiner är fasta rutiner som inte bekymrar mig - de fungerar toppen. Det är mer aktiviteter och förutsägbarheten i lediga dagar som jag funderar på. Att han känner sig delaktig i vad som ska ske under dagen.

    Vår som föredrar också att vara med oss på lediga dagar. Men att barn behöver andra barn att leka med är viktigt för deras sociala utveckling. Jag som förälder kan aldrig ersätta samspelet han har med andra barn. Att vara ensambarn tror jag är annorlunda än om man har syskon och någon att leka (och bråka) med under dagarna. Men det handlar såklart också om personlighet eftersom jag känner flera ensambarn som hellre är ensamma än med andra och trivs med det.

    Jag ska passa på att utöka pysselhörnan med fler saker och kanske kan det även inspirera sonen till pysselaktivitet vissa stunder under dagen. Han behöver också träna sin finmotorik och att skriva. Men eftersom han har svårt för det tycker han också  det är tråkigt och väljer det inte själv spontant. Att också träna i att hålla uppmärksamheten på en sak från "början till slut" innan nästa aktivitet påbörjas tror jag är viktigt att uppmuntra i hans ålder. Hur lång tid kan era barn hålla uppmärksamhet vid en aktivitet?


    He, jag tror egentligen att vi är ganska fria från struktur med om man får räkna bort mat- och sovtider. De är ju de stora ramarna i våra sommardagar.  

    Vad jag brukar tänka på är att försöka varva väldigt aktiva dagar med lugnare, och aktiviteter som jag vet är stressande för mina barn (tex gå på bio, äventyrsbad och spela fotboll, lek med vissa intensiva barn, vissa typer av ärenden och resor) med sådana som är mer lugna och harmoniska (strosa i skogen, bada på stranden och hänga i trädgården, lek med lite lugnare barn). Vi hinner med allt, men kanske inte samma vecka...

    Och jag tycker att pyssel är urtråkigt, jag kan verkligen inte få upp intresse att tillverka en toarullesstaty eller pärlplatta. Däremot är jag bra på coola experiment och kan visa mycket roligt i naturen så jag satsar på det istället. De får pyssla mer på dagis och med andra. Med andra ord: försök att dela med dig av saker som du tycker är kul och se om det faller i god jord.
  • Sofia2

    Vilka fina tips ni ger!
    Jag håller med om att det inte är bra att tvinga barn till att lära sig skriva. Det var inte riktigt så jag menade, utan mer inspirera. Han är 5 år i oktober och tycker inte att skriva och rita är kul (just nu), just för att hand och tanke inte kommuniceras varandra så bra för tillfället. Men bokstäver gillar han och kan. Han går på Montessori-förskola där barnen tränar mycket på just bokstäver och att följa dess konturer med fingar osv. Han älskar också pussel så det ska vi fortsätta med.

    Men om det är något han har svårt med så är det att leka ensam och att hitta på saker att göra själv en längre stund (mer än 10 min) vilket kommer att behövas under sommarledigheten. Men jag har lovat mig själv att i allafall försöka se till att ge honom åtminstone en ordentlig stund "golvsällskap" per dag under sommaren. Sedan gillar han att torka av och damma bord etc. så han får självklart vara med i veckostädningen också. =)

    Jag håller också med om att man ska låta sina barn göra saker som man själv tycker om och att man inte ska behöva sitta och göra saker man själv tycker är tråkiga osv. I sommar tänker jag prova på lite betong-gjutning - så då får vi skapa något tillsammans. =)

Svar på tråden Sommarlov, rutiner och förskolebarn