• Alexi

    HUR begränsar ni barnens skärmtid, vilka regler har ni och varför?

    Ni som har reglerat tid framför TV/dator/surfplatta/mobil (d.v.s. skärmar) för barnen. Hur har ni resonerat fram begränsningarna, hur/när får de tillgång till skärmarna, hur fungerar det, gör ni undantag någon gång och hur fungerar det då? Har ni haft begränsningar hela tiden eller införde ni dem och hur togs i så fall begränsningarna emot? Är det skillnad vardag/helg, vanliga veckor/semesterveckor, hemma/borta osv?


     


    Vi har barn på 4,5 och 6,5 år och har nu plötsligt känt ett behov av att reglera framför allt den äldstas Ipad-tid då det gått överstyr och framför allt kraftigt hämmar fantasin att hitta på annat, vanlig lek. Men frågan är hur man hittar en lagom nivå som känns ok för henne, som vi orkar hålla på (om man tex själv gärna vill hänga i soffan framför tvn vid en tidpunkt när de inte har skärmtid, hur gör man då?) och som går att göra lite lagom flexibel vid behöv.

  • Svar på tråden HUR begränsar ni barnens skärmtid, vilka regler har ni och varför?
  • byggd av bomull

    Min son har speldagar. Han får varje vecka välja vilka dagar han vill spela (ipad, mobil, dator, sak samma) De dagarna får han exempelvis spela innan middagen eller efter middagen. Det brukar bli ett par timmar. Han har 3 eller 4 speldagar. De övriga 3 eller 4 dagarna får han inte spela alls. De dagarna behöver man inte ens fundera på det, och man slipper tjatet eftersom det ju inte är speldag och han vet det. 

    Vi räknar inte om tex hela familjen vill se Sveriges Mästerkock eller nåt annat program tillsammans. Då ser vi det som familjetid eftersom vi kollar på så lite TV. 

    Han är 9 år och har haft såhär i tre år iallafall, som jag kan minnas. Vid semester och speciella tillfällen (tex om vi är bortbjudna och sitter och vuxenpratar i timmar) så blir det undantag helt enkelt. 

  • Miew

    Jag har 3 barn, 12, snart 11 och 6år. De har olika sysslor de ska göra innan de får spela. T ex gå ut med hundarna, läxor, städa rummet, klippa gräs, mm. Så efter det har de egen tid precis som vi vuxna. Hela familjen hjälps alltså åt med allt som ska göras under dagen och sen gör vi det vi vill.

    Det resulterar ofta i att jag och sonen spelar tillsammans eller att vi spelar kort eller yatzy ????.

  • Catti41

    Barnet är 7,5. Ingen skärmtid må-tors och det gäller alla i familjen. Dvs inte tv, mobil eller platta eller spel eller dator före eller efter jobb/skola. Vi föräldrar får jobba när barnet gått och lagt sig, men det är "allt". Undantag vid sporthändelser och som nu, Eurovision. Och om man är hemma sjuk.

    Fredag kväll väljer barnet om hannvill titta på film eller spela tv-spel eller ipad och så anpassar vi vuxna oss lite efter det.

    På lördagmorgonen får han spela/titta valfritt tills vi vuxna gått upp (och vi sover gärna till 9 och han till 6).

    Resten av helgen beror lite på vädret och vad vi gör.ibland har han en kompis över med syftet att de ska spela tv-spel ihop tex. Regnar det hela helgen och vi bara sitter inne så blir det massa skärmtid för oss alla.

    Och när han sitter med padda eller spelar tv-spel så är vi ofta med eller spelar ihop. Det är viktigt att ha lite koll som förälder, självklart behöver han lära sig hantera dator och liknande, men det innebär inte nödvändigtvis att man spelar angry birds hela tiden utan att man lär sig tekniken bakom. Just nu lär han mig minecraft tex. Så vi sitter bredvid varandra och så visar han mig.

    Just eftersom det inte är nåt med skärm på vardagar för någon av oss så är det enkelt att vara mer generös på helgerna. Men ofta villkoras speltid med att vi ska ha gjort nåt tillsammans först, gärna ute...

    Men han minns ännu med glädje de dagar i december då jag var magsjuk och hans pappa bortrest. Jag kunde bara ligga i badrummet och kräkas i två dygn och han fick klara sig helt själv (jag kunde ju inte köra till skolan) så han varvade mellan att spela, titta på tv, och bredde mackor till sig själv när han blev hungrig....

  • fluu

    Har en treåring och hon får ingen ensam skärmtid alls. Hon får sitta korta stunder tillsammans med oss bara.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Gladskit

    Vi har en modell där vår nioåring får 10 enheter per vecka i speltid. Sen får han välja om ha kollar på något på Youtube, spelar PS4 eller om han har sin padda. Det är upp till honom att planera.
    Varje enhet är 30 min så fem timmar i veckan har han.

    Sen kan det bli undantag någon gång om vi får gäster och barnen vill spela Minecraft i samma nätverk, om vi reser långt med tåg och sånt. Men en normal vecka är det vårt upplägg som gäller och det har sonen snabbt lärt sig och han sköter det bra tycker jag.

    Det är som "byggd av bomull" skriver att om barnet bara kommer in i rutinen och vet vilka regler som gäller så blir det inget tjafs för barnet vet att nu är tiden slut eller så är det inte speldag idag.

    Och sen kommer ditt barn att protestera lika mycket om du bryter efter 30 eller 60 min som om du bryter spelandet efter tre timmar, de har ganska kass uppfattning om tid..

  • Kina79

    Våra tjejer är 5,9 och 11 år gamla. De har ingen skärmtid måndag-torsdag. Fredag en film eller motsvarande tid vid valfri skärm. (Ca 2h). Undantag är ställa larm, kolla sin mail (vi bor utomlands så kontakten med Sverige är viktig), Viber eller synka sitt aktivitetsarmband. Lördag/söndag har de 2 timmars skärmtid. Vill de ha extra får de köpa det med hjälp av poäng som de tjänar ihop. Likaså lördagsgodis får köpas av sina poäng. Detta system funkar bra, vi har haft just detta i ca 6 månader. Är vi borta får de använda skärm mer.

  • Alexi

    Vi har nog hela tiden (sen barnen intresserade sig för tv/Ipad) lite för lätt hamnat i ”bekvämlighetsfällan”, det är ju skönt när de sitter där. Så då blir ju lite ångest över om man inför begränsningar att man själv måste leka mer med barnen. I höstas hade vi en lång period när barnen lekte oerhört mycket och de var väldigt ointresserade av skärmar. Sen blev det vinter och det blev en kraftig ökning av skärmtiden.

    Men nu när man då ska ta en konflikt om det här och dra ner så känns risken stor att det kräver massa konflikter och att vi hittar på massa saker de kan göra och gör det med dem. Och just nu känns det inte så lockande att behöva aktivera barnen flera timmar per dag mer än vad vi gör nu, jag är ganska sliten just nu av lite olika skäl och orkar inte två timmar leka med bilar på golvet eller lägga pussel per dag… Jag tror att på sikt så kommer de ju hitta mer fantasi igen på egen hand om de sitter mindre framför skärm men övergången gruvar jag mig för. Och jag vet att vi behöver dra ner på det, det är bara hjälp med övergång och omställning jag efterlyser.

    Vi har också nästan så länge de gått på förskola haft tv-stund direkt när vi kommit hem, typ fram till middagen. Så de är otroligt vana vid att få sitta i soffan och slöa då, även om de inte alltid gör det. Vad har ni för vanor för avkoppling efter skola/förskola/jobb?

    Ni som inte har skärmtid alls på vardagarna, betyder det att ni själva alltså aldrig ser på tv då? Jag ser på tv väldigt lite men tittar gärna på lite nyheter, på lite inredningsprogram och liknande ibland. Och framför allt slösurfar jag på FB, familjeliv och liknande en stund varje kväll när barnen somnat.

  • Catti41

    Vi har haft som regel före barnet att tvn står bara på om man tittar aktivt. (Med undantag av viss sport) och vi vuxna sitter vid varsin dator på jobbet hela dagarna så vi klarar oss utan skärm på kvällarna vi också. Jag läser tidningen på ipad på t-banan och kanske kollar senaste nyheterna då också. Så när vi kommer hem lägger vi undan telefoner och sånt och sätter på musik, (vi kör visserligen spotify från telefonerna så helt skärmfritt är det ju inte...) ofta ligger vi i soffan och läser varsin tidning, eller tillsammans, eller så lagar vi mat medan barnet slappar. Barnets relaxing är ofta att sitta i lugn och ro på sitt rum och bygga lego. Efter maten har vi piggnat till och antingen gör vi nåt nyttigt (städar, fixar, viker lakan) eller så spelar vi spel (monopol eller försvunna diamanten typ) eller så grejar vi i trsägården eller så. Barnet kan greja för sig själv också.

    Sen när barnet lagt sig så sitter vi ofta och jobbar nån timme vid varsin dator och sen är det typ läggdags. Roligare än så blir det inte.... Under vintern har vi inomhusrenoverat och då har vi jobbat ihop på kvällen med det: måla, spackla, sy gardiner mm, allt som är tyst.

    Men jag ska erkänna att om maken är borta och barnet har somnat så kan jag slänga mig vid tvn ett tag på kvällen....

  • Kina79

    Barnens skärmtid gäller inte för oss vuxna. Så enkelt är det här hos oss. Vi bor utomlands så TV ser vi aldrig på utan de gånger tv'n är på så är det Netflix eller DVD.
    Behövs skärm till läxor får de naturligtvis kolla.
    I perioder havererar detta, liksom många andra regler. Men det går att ta tag i det igen. Mina barn får bryta ihop, gnälla, ja tråkigt en tid det tar för dem att acceptera vad som gäller - och har alltid fått. Jag kan ge något/några förslag på vad de kan göra, men de får göra det själva eller med syskon.

  • modsey

    Vi har ingen direkt regel kring detta då det fungerar bra ändå, just nu i alla fall.
    De spelar en stund efter skolan, alternativt tittar på lite film och det känns helt ok att slappna av så efter en aktiv dag. Oftast leker de en stund ute när vi kommer hem också eller inne på sitt rum.
    Helgerna är det lite mer spel på, men i takt med att det blir mer o mer kul att vara ute så blir det automatiskt mindre spel tid inne.
    Jag er ärligt talat inte det här som ett problem och tycker att det är ok att få slappa framför TV;n efter skolan .
    Om de bara var det de gjorde kanske jag resonerat annorlunda, men det känns inte som vi behöver styra upp det.

  • I969

    Att begränsa barnens skärmtid medan man själv sitter och tittar/surfar verkar vara en dålig idé. Vi har gjort så att samma gäller för alla, vi undviker skärm före kvällsmaten (även på helger), vi lägger alla våra telefoner/paddor vid laddningsstationen innan man går och lägger sig, inga datorer på barnens rum (eller i vårt sovrum). Vår 16 åring låter vi numer ta ansvar för sitt eget, där blir det mer dialog än regler. Jag hörde en psykolog på TV som jobbar med detta och som sa att det är bättre att ha lite skärmtid regelbundet än t.ex. skärmfria dagar, då får barnen abstinens...

Svar på tråden HUR begränsar ni barnens skärmtid, vilka regler har ni och varför?