• Anonym (S)

    Bli gravid på naturlig väg precis innan äggplock?

    Jag gjorde nyligen ett äggplock för att jag fryste in ägg (alltså jag satte inte in några utan de är för framtida bruk). Under behandlingen får man ju inte använda preventivmedel så jag och pojkvännen hade avbrutet samlag. Han drog alltså ut den innan han kom. Jag är van vid att använda denna metod eftersom jag och exet körde så under fyra år utan att det blev något.

    De fick ut ägg vid själva plocket och ingen har sagt något om att jag skulle vara gravid, men nu börjar jag bli orolig eftersom min blödning inte har kommit som den skulle efter plocket.

    Men hur skulle det i så fall ha gått till när de suger ut alla ägg under plock? Har det befruktade ägget isf hunnit vandra vidare till livmodern?

    /en som inte hängde med under biologilektionerna

  • Svar på tråden Bli gravid på naturlig väg precis innan äggplock?
  • Anonym (S)
    En PantherTant skrev 2015-05-22 13:41:23 följande:

    Men du har ju tagit hormoner för äggplock. Det gör ju att mensen inte kommer exakt på pricken rätt dag


    Det vet jag. Den skulle komma inom 10-14 dgr och det har nu passerat.
  • Anonym (Wildrat)

    Det är inte säkert att de får med alla ägg vid plocket och det räcker ju med ett för att bli gravid. Du får ta ett graviditetstest.

  • Anonym (S)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-05-22 14:21:50 följande:

    Det är inte säkert att de får med alla ägg vid plocket och det räcker ju med ett för att bli gravid. Du får ta ett graviditetstest.


    Jag misstänkte det. :/ Men kommer man inte visa falskt positivt efter att ha gått på alla hormoner?
  • Jag är bara jag

    Det kan släppa nåt enstaka ägg i förväg,men det är väldigt ovanligt. Att du dessutom skulle både släppt ägg och blitt gravid av avbrutet låter långsökt,men man vet aldrig. Jag har läst om en som fick tvillingar efter IVF-hon blev gravid nån dag innan ÄP plus efter IVF:en. FörvånadGlad

  • Mamori

    De lyckas inte alltid få ut alla ägg vid äggplock (de omogna lämnas kvar), min syster blev gravid på det sättet. Det är stor chans/risk för flerbörd eftersom det bildas så många ägg... så gör tidigt ultraljud ifall du vill behålla.

  • Anonym (40 dagar)

    För mig tog det över 40 dagar att få igång min blödning igen som vanligt. Jag var inte heller gravid, tog flera tester och tyckte det var konstigt med tanke på att jag ALDRIG har över 29 dagar annars. Men det är ju egentligen inte så konstigt eftersom man tar starka hormoner som påverkar kroppen, fertiliteten, mensen och allt runt omkring där. Men det enda sättet du kan veta är väl att ta ett test. Det borde ju inte visa falskt positivt eftersom du säger att du har passerat 10-14 dagar, och den sprutan som kan visa positivt minskar så att den inte visar efter 10 dagar.

Svar på tråden Bli gravid på naturlig väg precis innan äggplock?