• Maramina

    Sälja bil privat

    Jag ska till att sälja min bil och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Den eventuella köparen vill betala bilen kontant. Helt ok skulle jag tyckt om det inte hade handlat om en bil på ca 50000kr. Köparen säger att denne har så mycket kontanter liggandes (!) efter en försäljning av en moped och motorcykel. Köparen vet däremot inte om denne har så mycket på sitt konto och kan inte ta sig till banken för att kolla upp det förrän på söndag då vi ska träffas. Vi har samma bank så jag ser en eventuell banköverföring omgående. Hur skulle ni göra?

  • Svar på tråden Sälja bil privat
  • Maramina

    Det är lite så jag tänker också. Särskilt som köparen inte satt in pengarna själv på sitt konto tidigare. Jag menar, hur många normala människor har 50000kr liggandes hemma i byrålådan? Vi bestämde redan igår att vi ska ses i helgen.

  • Djävulens Högra Hand

    Jag kör uteslutande med kontanter i bilaffär. Av olika skäl så det hade varit tvärnit hos mig med överföringen eller bankväxel. Svårt att bli bedragen då om man såvida gör själv rätt med papperen på bilen.

  • Tom Araya

    Upp till 10-20 tusen cash. Större summor än så har inte jag haft lust att släpa runt på. När jag köpte en bil för 40+ (annonspris på runt 50) hade jag en postväxel på 40 och resten kontant, det gick bra.

  • Tom Araya

    Jag köpte förövrigt lite grejer via Blocket för någon tusenlapp, använde Blocket betaltjänst, kostade 20-30 spänn och funkade skitbra. Smidigt och säkert för båda.

  • sportpappa
    Maramina skrev 2015-05-22 18:18:56 följande:

    Köparen vet däremot inte om denne har så mycket på sitt konto och kan inte ta sig till banken för att kolla upp det förrän på söndag då vi ska träffas.


    Hur många idag har inte internet- eller telefonbank? Det låter märkligt.
    Internetbank är i regel gratis så pengar borde inte vara ett hinder.
  • Maramina
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-05-22 18:54:19 följande:

    Jag kör uteslutande med kontanter i bilaffär. Av olika skäl så det hade varit tvärnit hos mig med överföringen eller bankväxel. smile1.gif Svårt att bli bedragen då om man såvida gör själv rätt med papperen på bilen.


    Även när det handlat om summor runt 50000kr?

    Är det inte obehagligt att gå omkring med så mycket pengar på/med sig?
  • Djävulens Högra Hand
    Maramina skrev 2015-05-22 20:20:59 följande:

    Även när det handlat om summor runt 50000kr?

    Är det inte obehagligt att gå omkring med så mycket pengar på/med sig?


    Man ska ju inte skylta med vad man har pga rånrisken vid köp, nej jag tycker det inte är obehagligt.

    Men jag avsåg vid försäljning helst med post och bankväxel sen dessutom över en helg då kan strul uppstå. Lika förskottsbetalning där man erhåller en växel. Så jag är väldigt anti det där med dom, är väldigt osäker betalning, helst på en helg när man inte kan kolla täckningen på den. Med kontanter vet man alltid vad man får, sen ska dessutom båda posta ägarbeviset när det är underskrivet. Man ska även vara nog, för noga kan man aldrig bli att det är just personen som står där är den som blir ägare. Annars kan det bli strul med transportstyrelsen.

    Man ska nämligen nästan vara maniskt noggrann och misstänksam mot både köpare och säljare av bliar. Finns inga mer osäkra affärer där mycket kan fallera där det är större summor.
Svar på tråden Sälja bil privat