• Äldre 22 May 23:13
    2253 visningar
    10 svar
    10
    2253

    Det svider när jag kissar

    Jag fick bara för några dagar sedan reda på att jag var gravid vecka 5 (4+4) Det jag märker av redan nu är illamåendet, tröttheten och "mensvärken", dock så känns värken 5 resor värre än vanlig mensvärk och den ligger i nedre delen av magen och i ryggslutet (inget blod har kommit). Nu har jag även märkt att det börjar svida lite när jag kissar,det började igår. Jag tycker att jag tänker på att dricka mer nu men ändå så svider det, inte mycket men jag känner av det. Är detta något som är vanligt, är det något speciellt jag bör tänka på?

  • Svar på tråden Det svider när jag kissar
  • Äldre 23 May 00:47
    #1
    +1

    Hej!
    Med tanke på att du är gravid bör du kontakta jourmottagningen under helgen nu när vårdcentralen/barnmorskemottagningen är stängd så det går att utreda om det är urinvägsinfektion då det utgör en risk vid graviditet. Att kissa oftare är vanligt men sveda när man kissar är inte symtom på graviditet vad jag vet.

  • Äldre 23 May 04:13
    #2
    +1

    Kan vara urinvägsinfektion.

  • Äldre 23 May 09:42
    #3
    +1

    Definitivt kolla upp om du har urinvägsinfektion, på måndag!

  • Äldre 23 May 16:44
    #4

    Jag ringde vårdguiden idag och blev kopplad till gynakuten. Ringde mest dit för mina smärtor i magen men hon tyckte jag skulle avvakta och se om det blir värre. Hon trodde inte det var utomkvedshavandeskap då jag haft smärtorna till och från i tre dagar. Men hon sa att jag skulle ringa bm på måndag så skulle jag prata med dom. Köpte tranbärsjuice idag, får se om det hjälper. :)

  • Äldre 23 May 16:50
    #5
    Madeleine135 skrev 2015-05-23 16:44:59 följande:

    Jag ringde vårdguiden idag och blev kopplad till gynakuten. Ringde mest dit för mina smärtor i magen men hon tyckte jag skulle avvakta och se om det blir värre. Hon trodde inte det var utomkvedshavandeskap då jag haft smärtorna till och från i tre dagar. Men hon sa att jag skulle ringa bm på måndag så skulle jag prata med dom. Köpte tranbärsjuice idag, får se om det hjälper. :)


    Finns inga vetenskapliga belägg för att tranbärsjuice skulle hjälpa mot urinvägsinfektion. Det är mestadels en myt. Går du för länge med en infektion kommer den att gå upp i njurarna, och DET gör ont kan jag lova! Vet av erfarenhet, då jag inte känner av när jag får urinvägsinfektion förrän den nått njurarna.
  • Äldre 23 May 16:52
    #6
  • Äldre 24 May 07:02
    #7

    Tranbärsjuice innehåller tyvärr mycket socker idag, något bakterierna gynnas utav. Pressa istället citron och drick, skapar en ogynnsam miljö för bakterierna. På tal om din uvi så är det något du bör kolla upp eftersom det föranligger en ökad risk för missfall om det skulle sig riktigt illa (inte meningen att skrämmas). Hoppas att det går bra och att det onda snart försvinner.

  • Äldre 25 May 11:14
    #8

    Jag skippade tranbärsjuicen och körde på citron istället, det känns mycket bättre nu :). Jag har haft uvi några gånger så jag vet hur det känns, detta var mer som att jag hade druckit dåligt och det var därför det kändes så. Svårt att förklara. Nu får jag bara se till att dricka mycket och känns det minsta dåligt så får jag ta prover. Vill ju verkligen inte få missfall ????

  • Äldre 25 May 14:47
    #9
    Madeleine135 skrev 2015-05-25 11:14:05 följande:

    Jag skippade tranbärsjuicen och körde på citron istället, det känns mycket bättre nu :). Jag har haft uvi några gånger så jag vet hur det känns, detta var mer som att jag hade druckit dåligt och det var därför det kändes så. Svårt att förklara. Nu får jag bara se till att dricka mycket och känns det minsta dåligt så får jag ta prover. Vill ju verkligen inte få missfall ????


    Jag tycker ändå att du borde ringa din barnmorska, nedanstående kommer från 1177:

    "När ska man söka vård

    För det mesta läker blåskatarr hos kvinnor av sig själv utan behandling. Men ger inte besvären med sig eller om man har stora besvär bör man kontakta vården.


    Om man är gravid ska man alltid kontakta vården om man misstänker att man har blåskatarr. Män som misstänker att de har blåskatarr bör söka vård eftersom orsaken kan vara problem med prostatakörteln.


    Om man misstänker att man har njurbäckeninflammation ska man alltid kontakta vården direkt.


    Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för råd."

  • Äldre 25 May 14:47
    #10
    nadiana skrev 2015-05-25 14:47:15 följande:
    Jag tycker ändå att du borde ringa din barnmorska, nedanstående kommer från 1177:

    "När ska man söka vård

    För det mesta läker blåskatarr hos kvinnor av sig själv utan behandling. Men ger inte besvären med sig eller om man har stora besvär bör man kontakta vården.


    Om man är gravid ska man alltid kontakta vården om man misstänker att man har blåskatarr. Män som misstänker att de har blåskatarr bör söka vård eftersom orsaken kan vara problem med prostatakörteln.


    Om man misstänker att man har njurbäckeninflammation ska man alltid kontakta vården direkt.


    Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för råd."


    Och länken: www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Urinvagsinfektion/
Svar på tråden Det svider när jag kissar