• Jue

    Virus i datorn? Pop up

    Jag har en MacBook Air och rätt ofta kommer det upp pop-ups utan att jag gör någonting särskilt. Hände senast precis nu när jag tryckte på ett av googles sökalternativ. Alltså jag fullföljde ingen länk till någon sida, utan var endast på google. Då poppar den här rutan upp och mitt antivirusprogram skriker virusvirus och ett flertal rutor poppar upp med information om det. Håller på att skanna min dator just nu, men vet inte hur jag skulle kunnat få virus? Har som sagt antivirusprogram som hindrar mig från att gå in på skumma sidor och laddar heller inte ner från dåliga sidor.

    Finns det någon risk att det har med Chrome att göra? Att något tillägg eller så tillkommit utan att jag manuellt lagt till något? Nyligen har det kommit upp rutor på skärmen, som reklam (fast jag har adblock) med tips på saker att köpa. Det heter "... Shopping" nånting, minns inte riktigt. Det dyker upp helt plötsligt och jag har ingen aning om hur jag fick det.

  • Svar på tråden Virus i datorn? Pop up
  • Jue

    Skanningen är nu klar och hade 0 virus. Popupen har dykt upp flera gånger sedan jag startade tråden. Ofta kommer jag till dejtingsidor/luredrejarsdor/sexsidor/bettingsidor. 

    Kom på att det kan finnas ett samband med att jag kollar en del på streamade filmer och serier, och i vissa players kommer det popups om man trycker på filmen när den spelas, om ni förstår vad jag menar. Men jag har alltid tryckt ner dem och aldrig fullföljt något de på sidan bett mig om. Vart ligger problemet och hur får man bort det? Känns löjligt att det ska komma popups bara jag trycker på en länk på ex. familjeliv...

  • Aniiee

    Ok, gör så här, i den här ordningen, noga:

    1: ladda ned Malwarebytes (länk!)
    2: Installera Malwarebytes
    3: skanna datorn med malwarebytes
    4: Ladda ned JRT (länk!)
    5: Kör JRT
    6: Ladda ned Adwcleaner (Länk!)
    7: Kör Adwcleaner
    8: Starta om datorn
    9: Ladda ned och installera Adblock till chrome (länk)

    Nu bör du vara malware-fri.


    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Jue
    Aniiee skrev 2015-05-23 00:14:40 följande:

    Ok, gör så här, i den här ordningen, noga:

    1: ladda ned Malwarebytes (länk!)
    2: Installera Malwarebytes
    3: skanna datorn med malwarebytes
    4: Ladda ned JRT (länk!)
    5: Kör JRT
    6: Ladda ned Adwcleaner (Länk!)
    7: Kör Adwcleaner
    8: Starta om datorn
    9: Ladda ned och installera Adblock till chrome (länk)

    Nu bör du vara malware-fri.


    Är det alltså malware som jävlas med datorn? 
  • Aniiee
    Jue skrev 2015-05-23 14:23:21 följande:
    Är det alltså malware som jävlas med datorn? 
    Förmodligen.
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Jue
    Aniiee skrev 2015-05-23 00:14:40 följande:

    Ok, gör så här, i den här ordningen, noga:

    1: ladda ned Malwarebytes (länk!)
    2: Installera Malwarebytes
    3: skanna datorn med malwarebytes
    4: Ladda ned JRT (länk!)
    5: Kör JRT
    6: Ladda ned Adwcleaner (Länk!)
    7: Kör Adwcleaner
    8: Starta om datorn
    9: Ladda ned och installera Adblock till chrome (länk)

    Nu bör du vara malware-fri.


    Ingen av de programmen du länkade har stöd för Mac. Har du några andra länkar man kan lita på som fungerar för Mac OS?
  • Jue

    Jag vill inte rensa historiken så om det finns något sätt man kan få bort viruset på utan att behöva installera om Chrome eller något program som raderar alla settings/historik osv vore det bra...

  • därför

    Saken är antagligen den att du ej har nåt virus i din dator!


    I bästa fall är det så att ditt antivirusprogram (tack för att du använder rätt benämning) defakto skyddar dig emot nåt som det anser vara virus. Dvs det skriker virus virus förrän det sprider sig i din dator, dvs ditt antivrusprogram gör det det skall göra.


    Var glad för att malwarebytes ej fungerade i din dator, är inte nåt jag skulle installera i min dator.


    Du skulle ju kunna skriva här vad exakt ditt antivirusrogram anser sig ha hittat.

  • Jue
    därför skrev 2015-05-30 16:26:02 följande:

    Saken är antagligen den att du ej har nåt virus i din dator!


    I bästa fall är det så att ditt antivirusprogram (tack för att du använder rätt benämning) defakto skyddar dig emot nåt som det anser vara virus. Dvs det skriker virus virus förrän det sprider sig i din dator, dvs ditt antivrusprogram gör det det skall göra.


    Var glad för att malwarebytes ej fungerade i din dator, är inte nåt jag skulle installera i min dator.


    Du skulle ju kunna skriva här vad exakt ditt antivirusrogram anser sig ha hittat.


    Jag har Avast på min dator. Och som sagt när jag skannade datorn hittade den ingenting... Har även Avast som tillägg i Chrome så det brukar stå om det är en säker sida eller ej, samt att det kommer upp en liten ruta som säger till om det är virus på den. Men det hindrar den inte från att få upp pop-up fönster lite när som helst...
Svar på tråden Virus i datorn? Pop up