• Anonym (TS)

    Det här med arv

    Jag har en fundering gällande arv till särkullbarn.

    Min sambo har 2 barn sen tidigare och vi har ett gemensamt. Vi säger att sambon går bort, han står skriven på en postbox men bor här i lägenheten, den står på mitt namn (hyresrätt). Vi har även 2 bilar och en husvagn. Allt står i mitt namn.

    Vad händer om han går bort? Eftersom att vi inte är gifta så kan väl tidigare barnen ej ärva dessa grejer då de står i mitt namn(lån osv.), eller hur funkar det?

  • Svar på tråden Det här med arv
  • Ego Lovers

    Nej de kan inte ärva saker som står i ditt namn eftersom du är ägare av dom. En hyresrätt kan de inte ärva då det är ägarn av fastigheten som äger den och du står på kontraktet. Däremot lösöre kan de ärva eller livförsäkringar om han kryssat i att barnen ska ärva före sambo. Men du sitter säkert

  • Kjell2

    Barnen delar på hans tillgångar.

    Då ni är sammanboende sker en bodelningen på saker inlöpta till bostaden. Hälften av det går till barnen.

  • Anonym (anna)
    Kjell2 skrev 2015-05-23 06:48:12 följande:

    Barnen delar på hans tillgångar.

    Då ni är sammanboende sker en bodelningen på saker inlöpta till bostaden. Hälften av det går till barnen.


    Vadå, så då kan särkulebarn ärva saker som deras pappas sambo har köpt för dom delar inköpa saker i bostaden? fast det står skrivet i hennes namn?
  • Anonym (Ja...)
    Anonym (anna) skrev 2015-05-24 06:56:49 följande:

    Vadå, så då kan särkulebarn ärva saker som deras pappas sambo har köpt för dom delar inköpa saker i bostaden? fast det står skrivet i hennes namn?


    Ja om sakerna är inköpta till det gemensamma hemmet så är det så. Varför är det så konstigt??
  • Anonym (tulle)
    Anonym (TS) skrev 2015-05-23 00:07:09 följande:

    Jag har en fundering gällande arv till särkullbarn.

    Min sambo har 2 barn sen tidigare och vi har ett gemensamt. Vi säger att sambon går bort, han står skriven på en postbox men bor här i lägenheten, den står på mitt namn (hyresrätt). Vi har även 2 bilar och en husvagn. Allt står i mitt namn.

    Vad händer om han går bort? Eftersom att vi inte är gifta så kan väl tidigare barnen ej ärva dessa grejer då de står i mitt namn(lån osv.), eller hur funkar det?


    Nej de kommer ärva det som finns skrivet på postboxen och eventuella pengar.

    Om ni är sambo och inte registrerade som sådan. Han bor ju på postboxen så att säga. 
    Men det ni kanske bör se över och skriva är exempelvis förmånstagare vid dödsfall och försäkringar. Det kan finnas försäkringar som löser ut via exempelvis hans arbetsplats (kollektivavtal) De är inte självklara.

    Lättast är väl "vita arkivet"
    www.fonus.se/vi-hjalper-dig-med/planera-egen-begravning

    Men är din oro över två bilar och en husvagn så är inte arvsfrågan något större problem. Då är snarare er vardag ett större problem. 

    Postbox, sambo, lägenhet. Låter lite oroväckande i sig.
    Låt mig gissa.. Bostadsbidrag och på pappret ensamstående med barn?
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (anna) skrev 2015-05-24 06:56:49 följande:
    Vadå, så då kan särkulebarn ärva saker som deras pappas sambo har köpt för dom delar inköpa saker i bostaden? fast det står skrivet i hennes namn?
    Självklart. Hälften av det inköpta bohaget (sen de blev sambo) är hans, och hans barn ärver det.
  • Anonym (arv)

    Man kan inte vara folkbokförd på en postbox. Man har sin adress där. Utredning kommer att göras när han går bort var han haft sin huvudsakliga dygnsvila och det skrivs som bostadsadress

  • Anonym (*)
    Anonym (tulle) skrev 2015-05-24 07:43:30 följande:
    Nej de kommer ärva det som finns skrivet på postboxen och eventuella pengar.

    Om ni är sambo och inte registrerade som sådan. Han bor ju på postboxen så att säga. 
    Men det ni kanske bör se över och skriva är exempelvis förmånstagare vid dödsfall och försäkringar. Det kan finnas försäkringar som löser ut via exempelvis hans arbetsplats (kollektivavtal) De är inte självklara.

    Lättast är väl "vita arkivet"
    www.fonus.se/vi-hjalper-dig-med/planera-egen-begravning

    Men är din oro över två bilar och en husvagn så är inte arvsfrågan något större problem. Då är snarare er vardag ett större problem. 

    Postbox, sambo, lägenhet. Låter lite oroväckande i sig.
    Låt mig gissa.. Bostadsbidrag och på pappret ensamstående med barn?
    Man kan inte bo i en postbox, det är ett litet fack där man får sin post.
  • Anonym (stämmer det?)
    Kjell2 skrev 2015-05-23 06:48:12 följande:
    Barnen delar på hans tillgångar. Då ni är sammanboende sker en bodelningen på saker inlöpta till bostaden. Hälften av det går till barnen.

    Nu minns jag inte var jag läste det, så jag kan ha fel, men har man inte rätt att behålla bohag upp till ett visst värde (typ ett basbelopp) ifall ens sambo dör?
  • Anonym (stämmer det?)
    Anonym (stämmer det?) skrev 2015-05-24 10:10:35 följande:
    Nu minns jag inte var jag läste det, så jag kan ha fel, men har man inte rätt att behålla bohag upp till ett visst värde (typ ett basbelopp) ifall ens sambo dör?

    Det var visst inte så svårt att googla fram. Sambolagen, §18: "Om ett samboförhållande upphör till följd av att en sambo avlider, har den efterlevande sambon rätt att vid fördelning av samboegendomen som sin andel alltid få ut så mycket av den behållna egendomen efter avdrag för skulder, i den mån den räcker, att det motsvarar två gånger det vid tiden för dödsfallet gällande prisbasbeloppet enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken." Skönt att veta att svärföräldrarna inte kan hävda någon rätt till tvättmaskinen, soffan etc. (Inte för att mina söta svärpäron skulle få för sig något sådant, men ändå)!
Svar på tråden Det här med arv