• Malla Gustavsson

    Vill du ha en bilfri innerstad?

    Buller och skadliga dieselpartiklar gör att bilar i innerstaden förstör boendemiljön för många. Vore det inte mer barnvänligt med bilfria innerstäder?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du ha en bilfri innerstad?
  • MelonP

    Ditt önskemål kan bli verklighet inom mandatperioden. För att uppnå klimatmålen föreslås att privatpersoner mantalsskrivna inom en 10 km radie från centrala Stockholm, Göteborg och Malmö inte har rätt att registrera motorfordon. 

    Genom denna enkla åtgärd kommer antalet fordon i Sverige att minska med c:a 450.000 per år, och totalt kommer 3.650.000 fordon att skrotas ut ut vagnparken.

    Detta kommer att medföra mer än 40% minskade CO2-utsläpp, oräknat det bränsle som åtgår för att fylla på besinmackarna, och är det enda realistiska sättet att uppnå de klimatmål Sverige utfäst sig till.

    Efterssom dessa tre stora städer har en väl fungerande kollektivtrafik, kommer tillflödet av passagerare att möjliggöra 24-timmarstrafik med relativt måttliga skattehöjningar, och skapa 10.000 tals nya arbeten.

    Senare kan systemet utökas till andra större städer i Sverige, där kollektivtrafiken möjliggör en sådan lösning.

  • Gert

    Innerstaden ska vara bilfri från privatbilister. Däremot ska yrkestrafik få köra i innerstaden.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • driver28

    Däremot vill jag se en snabb omställning till elbilar som är tysta släpper ut noll avgaser och är utomordentligt lämpade för storstadsregioner. Skattestimulans och fler laddningsstationer längs E och Riksvägarna.

  • Rataxes
    MelonP skrev 2015-05-23 10:47:50 följande:
    Ditt önskemål kan bli verklighet inom mandatperioden. För att uppnå klimatmålen föreslås att privatpersoner mantalsskrivna inom en 10 km radie från centrala Stockholm, Göteborg och Malmö inte har rätt att registrera motorfordon. 

    Genom denna enkla åtgärd kommer antalet fordon i Sverige att minska med c:a 450.000 per år, och totalt kommer 3.650.000 fordon att skrotas ut ut vagnparken.

    Detta kommer att medföra mer än 40% minskade CO2-utsläpp, oräknat det bränsle som åtgår för att fylla på besinmackarna, och är det enda realistiska sättet att uppnå de klimatmål Sverige utfäst sig till.

    Efterssom dessa tre stora städer har en väl fungerande kollektivtrafik, kommer tillflödet av passagerare att möjliggöra 24-timmarstrafik med relativt måttliga skattehöjningar, och skapa 10.000 tals nya arbeten.

    Senare kan systemet utökas till andra större städer i Sverige, där kollektivtrafiken möjliggör en sådan lösning.
    Antar att detta förslag inte kommer att drabba de styrande, dvs politikeradeln som fortsatt kommer att få åka bil i innerstaden.
    Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
  • Efraim Barkbit

    Varför inte införa miljözoner som i Tyskland. Då har man koll på att alla som kör i känsligaste milözonen har nya kontrollerade bilar med senaste tekniken. Bilar som parkerar/kör i en för just den bilen otillåten zon kan bötfällas och/eller beslagtas.

    Att förbjuda bilar helt låter mer som ett MP-förslag utan någon verklighetsförankring.


    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • sextiotalist

    Då skulle troligen de redan nu ekonomiskt ansträngda stadskärnorna dö ut och konkurreras ut av andra köpcentrum som ligger utanför staden


    MelonP skrev 2015-05-23 10:47:50 följande:

    Ditt önskemål kan bli verklighet inom mandatperioden. För att uppnå klimatmålen föreslås att privatpersoner mantalsskrivna inom en 10 km radie från centrala Stockholm, Göteborg och Malmö inte har rätt att registrera motorfordon. 

    Genom denna enkla åtgärd kommer antalet fordon i Sverige att minska med c:a 450.000 per år, och totalt kommer 3.650.000 fordon att skrotas ut ut vagnparken.

    Detta kommer att medföra mer än 40% minskade CO2-utsläpp, oräknat det bränsle som åtgår för att fylla på besinmackarna, och är det enda realistiska sättet att uppnå de klimatmål Sverige utfäst sig till.

    Efterssom dessa tre stora städer har en väl fungerande kollektivtrafik, kommer tillflödet av passagerare att möjliggöra 24-timmarstrafik med relativt måttliga skattehöjningar, och skapa 10.000 tals nya arbeten.

    Senare kan systemet utökas till andra större städer i Sverige, där kollektivtrafiken möjliggör en sådan lösning.


    Skulle tippa på att det är en orealistisk lösning, bott i alla tre städerna det skulle inte fungera, även om jag inte använder bilen i vardagen, så finns det många tillfällen där ingen kollektivtrafik eller cykel kan ersätta bilen.
    Skulle vilja veta hur man transporterar 5 säckar jord på buss eller cykel t.ex
    Och hur vi får ut det vi ska slänga på buss eller cykel
  • Batmamba

    Nej. Men gärna någon sorts begränsning av biltrafiken. Har ingen bra idé själv just nu...

  • BlommanSverige
    Rataxes skrev 2015-05-25 11:53:17 följande:

    Antar att detta förslag inte kommer att drabba de styrande, dvs politikeradeln som fortsatt kommer att få åka bil i innerstaden.


    Samt flyg mellan Bromma och Arlanda.
  • Batmamba
    Gert skrev 2015-05-23 11:28:48 följande:

    Innerstaden ska vara bilfri från privatbilister. Däremot ska yrkestrafik få köra i innerstaden.


    Jag har tyckt så här tidigare. Men efter att ha blivit rörelsehindrad en längre tid har jag verkligen ändrat mig. Det finns en massa folk som blir väldigt begränsade i sitt liv om de inte får ta bilen. Man kan tycka att det skulle räcka med att ge dem specialtillstånd, men det rör sig om så många människor att det skulle bli en jätteapparat att administrera alla de där tillstånden. För många handlar det dessutom om en begränsad period, en trasig fot som ska läka, en graviditet som ska ta slut etc. Vi har bilfri stadskärna där jag bor (några gator). Under det knappa år jag varit dålig och inte kunnat gå har det varit ett elände.
Svar på tråden Vill du ha en bilfri innerstad?