• FruBeck

    Gravid och överviktig, kan man räkna med en gravidmage?

    Hej alla!

    Jag är en överviktig tjej(176cm/104kg), som är gravid i vecka 11+6. Än så länge har jag lyckats hålla min vikt och kämpar för att inte gå upp i onödan. Min kropp är "proportionerlig" man kan väl säga att jag är "jämntjock" har storlek 46-48 i kläder. Förutom att jag ser svullen ut på magen då och då har ingen synlig förändring skett.

    Jag vet att allt är individuellt men när kan graviditeten börja synas när man inte är smala?

    Är chansen stor att jag inte kommer få en "gravidmage" utan bara se "pluffsig" ut?

    Ska göra kub-test om två veckor, löper jag stor risk för att inte kunna se något på ultraljudet?

    Vart hittar man mammakläder i större storlekar?

    Om någon skulle vilja delge en bild på sin gravidmage skulle det uppskattas! :)

    Seriösa och vänliga svar tack! Behöver ingen predikan om kosthållning eller motion!

  • Svar på tråden Gravid och överviktig, kan man räkna med en gravidmage?
  • Br0k3n


    Jag är tjockis och gravid för tredje gången. Är i vecka 25 nu men kan fortfarande dölja om jag vill. Beroende på vilka kläder. Har gått ner 10 Kg denna gången än så länge så får se var det slutar. Men i slutet har jag alltid sett gravid ut och inte bara tjock. Beror ju på från person till person med
  • Anonym (jag)

    Med första barnet så vägde jag 110 kg vid start och 112 vid förlossningen. Länge såg jag bara tjockare ut, man kunde inte se att jag var gravid fören runt v.30.

    Nu i andra graviditeten började jag få gravidmage redan i v.12-13. Men det är MYCKET svårare att hålla vikten den här gången. Startade på 89 kg och nu i v.21 har jag redan gått upp 8 kg.

  • Annelie 76

    Stora gravidkläder finns på bonprix och en del på ellos. Annars är det svårt. HM har mest smått. Lindex har ok billiga amningsbhar i större storlekar. De har även gravidkläder på hemsidan (endast online) men jag vet inte hur de är i storlekar. Dyrare amningsbhar i stora storlekar är svårare att hitta i butik. Twilfit har ett par modeller av märket Swegmark som är ganska stora.

    Kolla Tradera också. Ibland finns det bra grejer där i stora storlekar.

  • FruBeck

    Tack för alla svar, tips och bilderna, uppskattas verkligen!

    Känns som att man oroar sig för det mest just nu.

  • Anonym (Vatten)

    Grattis till kommande bebisen!

    Jag kunde själv känna att magen växte och blev lite annorlunda från ca vecka 16-18 och nu i vecka 32 syns det att det är en gravidmage.

    Det sägs att det kan vara lite svårare att se med ultraljud om man är överviktig men vet inte hur stor skillnad det verkligen är. Jag gjorde inget Kub test utan gjorde två tidiga vul och sedan vanliga rul vid vecka 18 och då var det inga problem.

    Gravidkläder är ju inte helt lätt att hitta men H&Ms tröjor tycker jag funkar. Sen har Indiska ofta lite lösa tröjor/tunikor och klänningar som passar även stora gravidmagar. Har även hittat jättefina sommarblusar på Åhlens som är väldigt vida runt magen. Byxor är svårast och tack vare sommarens mode med resår i midjan har jag hittat några som fungerar men även besällt leggings, byxor och jacka från Bonprix som faktiskt satt bra (vet dock inte hur bra kvalitet det är än :)

Svar på tråden Gravid och överviktig, kan man räkna med en gravidmage?