• Anonym (Funde­rsam)
    Äldre 23 May 08:30
    2911 visningar
    11 svar
    11
    2911

    inbjudan till student. är hela familjen eller bara sambo bjuden?

    Igår kom det en inbjudan på posten. Skickat endast i min sambos namn. Inbjudan till student.
    Skulle hela familjen varit bjudna hade det väl stått

    Tex. Lars Gustavsson med fam på kuvertet.
    Nu står det bara Lars Gustavsson.

    Kan tillägga att det var från sambons bror. Som alltid pratar som om min sambo var själv.

    Min sambo vägrar fråga. O jag vägrar följa med. Hur tolkar ni inbjudan?

  • Svar på tråden inbjudan till student. är hela familjen eller bara sambo bjuden?
  • Anonym (tolk)
    Äldre 23 May 08:47
    #1

    Om din sambo brukar gå ensam på liknande tillställningar så skulle jag tolka det som att det bara gällde honom.
    I annat fall skulle jag ta det som självklart att det gällde hela familjen. Har ni gemensamma barn? Kommer du bra överens med hans bror och den familjen?

  • BCH52
    Äldre 23 May 08:50
    #2

    Enligt gängse etikett så bjuds etablerade par alltid tillsammans, som inbjudare delar man inte på ett par, om det inte är en ren herr- eller dammiddag förstås. Nu verkar det som om den som bjuder in antingen inte betraktar er som ett etablerat par eller också har dålig kunskap om vett och etikett.

    Ni måste nog våga fråga, allt annat blir pinsamt.

  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 23 May 08:53
    #3

    Om du vägrar följa med spelar det väl ingen roll? Eller är det barnen det handlar om? Är de släkt så följer de naturligtvis med och firar sin kusin.

  • Äldre 23 May 09:01
    #4
    BCH52 skrev 2015-05-23 08:50:28 följande:

    Enligt gängse etikett så bjuds etablerade par alltid tillsammans, som inbjudare delar man inte på ett par, om det inte är en ren herr- eller dammiddag förstås. Nu verkar det som om den som bjuder in antingen inte betraktar er som ett etablerat par eller också har dålig kunskap om vett och etikett.

    Ni måste nog våga fråga, allt annat blir pinsamt.


    Du tror att en student tänker på den typen av etikett? Haha, de inser nog inte att de bjuder in till nobelmiddag.

    TS om du inte ens vill gå så kan väl sambon gå själv? Fast jag undrar också vilken relation ni harbtill era familjer om ni inte ens kan reda ut detta? Pratar inte din sambo med sin bror rwgelbundet eftersom inbjudan kom per brev och inte har nämnts i övrigt?
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 23 May 11:55
    #5

    Kan ha o göra med att jag hade barn innan. Nu har vi en gemensam.

    Sambon vill inte stöta sig med sin familj.

  • Anonym (tolk)
    Äldre 23 May 12:04
    #6
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-05-23 11:55:55 följande:

    Kan ha o göra med att jag hade barn innan. Nu har vi en gemensam.

    Sambon vill inte stöta sig med sin familj.


    Så sambons familj tycker inte om dig. Måste vara tråkigt och jobbigt, särskilt eftersom ni har barn ihop.
  • Anonym (S)
    Äldre 23 May 12:06
    #7
    Rani skrev 2015-05-23 09:01:17 följande:
    Du tror att en student tänker på den typen av etikett? Haha, de inser nog inte att de bjuder in till nobelmiddag.

    TS om du inte ens vill gå så kan väl sambon gå själv? Fast jag undrar också vilken relation ni harbtill era familjer om ni inte ens kan reda ut detta? Pratar inte din sambo med sin bror rwgelbundet eftersom inbjudan kom per brev och inte har nämnts i övrigt?
    Det är med största sannolikhet inte studenten som bjuder, utan föräldrarna.

    Vår dotter ska också ta studenten, och det vi föräldrar som håller i festen, inte dottern.
  • Anonym (N)
    Äldre 23 May 12:08
    #8

    Jag skulle tolka som att bara din sambo är bjuden.

    Om det gällde oss skulle ingen av oss gå.

    Synd att din sambo inte står upp för dig.

  • Äldre 24 May 20:59
    #9
    Anonym (S) skrev 2015-05-23 12:06:18 följande:

    Det är med största sannolikhet inte studenten som bjuder, utan föräldrarna.

    Vår dotter ska också ta studenten, och det vi föräldrar som håller i festen, inte dottern.


    Mmmm...men du menar att gemene man kollar etikettboken innan de bjuder in? Möjligtvis till bröllop- men till studentfesten tror jag inte. Folk bjuder dem de vill bjuda. Jag tror att inbjudarna i det här fallet inte reflekterar kring detta. Antingen ville de bjuda bara mannen. Men allra troligast bjöd de mannen och tänkte att då kommer familjen självklart "på köpet".
  • sextio­talist
    Äldre 24 May 21:06
    #10
    Rani skrev 2015-05-24 20:59:22 följande:

    Mmmm...men du menar att gemene man kollar etikettboken innan de bjuder in? Möjligtvis till bröllop- men till studentfesten tror jag inte. Folk bjuder dem de vill bjuda. Jag tror att inbjudarna i det här fallet inte reflekterar kring detta. Antingen ville de bjuda bara mannen. Men allra troligast bjöd de mannen och tänkte att då kommer familjen självklart "på köpet".


    Det är det som lite är vitsen med vett och etikett. Man slipper sådana frågeställningar. Man vet vad som gäller

    Fick själv inbjudan till student men minns inte ens vad som stod på kuvertet. Det är min systerdotter så det var ingen tvekan att det gällde hela familjen. Hade det varit någon som endast jag kände så hade jag dubbelcheckat hur det var adresserat
  • Äldre 24 May 22:31
    #11
    sextiotalist skrev 2015-05-24 21:06:49 följande:

    Det är det som lite är vitsen med vett och etikett. Man slipper sådana frågeställningar. Man vet vad som gäller

    Fick själv inbjudan till student men minns inte ens vad som stod på kuvertet. Det är min systerdotter så det var ingen tvekan att det gällde hela familjen. Hade det varit någon som endast jag kände så hade jag dubbelcheckat hur det var adresserat


    Ja det är vitsen med vett och etikett. Min poäng var att den "regel" som BCH talar om här ovan inte är något som gemene man tänker på vid sådana tillfällen som studenten. Därmed kan inte den regeln vara någon hjälp för att TS ska kunna klura ut hur mannens familj har tänkt. Folk bjuder dem de känner för att bjuda helt enkelt tror jag.
Svar på tråden inbjudan till student. är hela familjen eller bara sambo bjuden?