• Mammamia77

    Måste sluta amma tvärt,hur undvika mjölkstockning

    Jag ska ta ut amalgamfyllningar akut idag och är livrädd för att amma efteråt så har bestämt mig för att passa på att sluta amma. Sonen är 8 månader så det är ingen fara. men han äter jätte dåligt och tar ej välling så blir lite svårt med maten och nätterna kommer bli tuffa då han äter ofta fortfarande och jag det har varit svårt att trösta på annat sätt än amning. men jag måste för vill ej riskera att han får i sig amalgam.

    Sedan är jag orolig för mina bröst för det kommer bli stockning för jag ammar ofta.

    Hur tusan gör man? Pumpa ur?

    vad mer kan jag göra för att underlätta? Sonen kommer vara sååååå ledsen

  • Svar på tråden Måste sluta amma tvärt,hur undvika mjölkstockning
  • Fian88

    När det blir så pass spänt att det börjar göra ont så pumpa ut lite, inte för mycket utan bara så att smärtan och den värsta spänningen släpper. Alternativt handmjölka ut lite. Det blir nog jobbigt några dagar/nån vecka, blev det för mig när sonen plötsligt inte ville amma mer. För mig gav det sig efter ca 1,5-2 veckor.

  • Mammamia77

    Har nu pumpat ut ca 30 ml per bröst när det varit outhärdligt,men har sååå ont och brösten lika stora som fotbollar. Gör jag fel?

  • Fian88
    Mammamia77 skrev 2015-05-24 14:58:42 följande:

    Har nu pumpat ut ca 30 ml per bröst när det varit outhärdligt,men har sååå ont och brösten lika stora som fotbollar. Gör jag fel?


    Hade jag varit du så hade jag kontaktat Amningshjälpen! För mig räckte det att pumpa ut lite bara så släppte smärtan.
Svar på tråden Måste sluta amma tvärt,hur undvika mjölkstockning