• Anonym (Ts)

    storfamiljshushåll ändå gott om pengar

    Vi har 7 barn. Mannen jobbar heltid. Får ut ca 23000 efter skatt. Jag går hemma o sköter allt.

    Ändå bor vi i hus med sjötomt 2 bilar hundar. Barnen går i moderna kläder. Saknar inget. Osv.

    Varför är det sån skillnad på familj o familj.
    Vi får nog inte in mera än många andra barnfamiljer.

    Hur lever ni som har stor familj.

  • Svar på tråden storfamiljshushåll ändå gott om pengar
  • Anonym (.........)

    Beror väl helt på vart man bor och hur huspriserna boendepriserna ser ut, vad ens barn har för behov osv

  • Anonym (Hönan)

    Vi valde bort många barn. Har två. Satsar på att få bo i Stockholm vilket betyder mycket för oss. Vi vill också resa långt och lyxigt. Vi vill inte bara ha moderna kläder utan även dyra kläder och jag vill ha lyxiga handväskor smycken och hudkrämer. Vi väljer olika helt enkelt.

  • KaSaM

    Det är en enorm skillnad i att bo på en ort där hus kostar några hundra tusen jämfört med en ort där minsta lilla barack går loss på miljoner, bor man billigt och har låga omkostnader i övrigt klarar man sig på mindre totalt. Enkel logik och inte konstigt.

    Lever man över sina tillgångar och tar allt på avbetalning kan det leda till extra höga omkostnader och i längden har man fler utgifter än vad man får in.

    Svårare är det inte.

  • Anonym (y)

    Mannen får ut 23000 säger du. Antar att ni har 7 bb oxå.

  • Anonym (G.)
    Anonym (Ts) skrev 2015-05-23 11:59:47 följande:

    Varför är det sån skillnad på familj o familj.


    Skillnad på vad?
  • Anonym (prioriteringar)

    Det handlar nog om hur grundekonomin ser ut. Om ni undvikit avbetalningar, kreditköp och blancolån så är det absolut möjligt att leva gott på er inkomst TS. Ni har ganska mycket i barnbidrag så ni får nog ut en 8000-9000 kr på bara det. Plus lön. Har man då inga skulder, krediter eller andra lån än bolån så lever ni ändå ganska gott :)

  • Anonym (*)
    Anonym (y) skrev 2015-05-23 13:20:06 följande:

    Mannen får ut 23000 säger du. Antar att ni har 7 bb oxå.


    Alla med barn får barnbidrag. Deras barn kostar ju 7 gånger mer än 1 barn. Så det skiljer ju inte från andra familjer.
  • Anonym (prioriteringar)
    Anonym (*) skrev 2015-05-23 13:47:04 följande:
    Alla med barn får barnbidrag. Deras barn kostar ju 7 gånger mer än 1 barn. Så det skiljer ju inte från andra familjer.
    7 barn kostar inte 7x1 barn. Faktiskt. Och barn ärver kläder efter varandra.
  • Anonym (*)
    Anonym (prioriteringar) skrev 2015-05-23 13:49:11 följande:
    7 barn kostar inte 7x1 barn. Faktiskt. Och barn ärver kläder efter varandra.
    Nej, ett barn kostar betydligt mer än ett barnbidrag. Ett barnbidrag täcker inte alla kostnader för ett barn, utan man får själv betala resten. TS får alltså betala mellanskillnaden för 7 barn, visst kan hon spara lite på att ungarna ärver kläder, men det är det lilla.
  • Anonym (FK)

    10 414 kronor får man i barnbidrag för 6 barn. Står på FK hemsida. Tror man får 1½-2 till om man har 7 barn.
    Ofta får man bostadsbidrag också om man har många barn så det kan vara lönsamt. 

  • Anonym (prioriteringar)
    Anonym (*) skrev 2015-05-23 13:54:27 följande:
    Nej, ett barn kostar betydligt mer än ett barnbidrag. Ett barnbidrag täcker inte alla kostnader för ett barn, utan man får själv betala resten. TS får alltså betala mellanskillnaden för 7 barn, visst kan hon spara lite på att ungarna ärver kläder, men det är det lilla.
    Jag sa inte annat. Jag sa att 7 barn inte kostar 7 gånger mer än ett barn. Med alla omkostnader kostar naturligtvis ett barn mer än ett barnbidrag och det är inte meningen att staten skall betala för barnets totala levnadsomkostnader. Men dagiskostnader bortgår i det här fallet ex.vis. Men har man sju barnbidrag samt flerbarnstillägg så blir det en väldigt stor intäkt. Så förvrid inte vad jag skriver - tänk själv.
  • Anonym (G.)
    Anonym (*) skrev 2015-05-23 13:47:04 följande:
    Alla med barn får barnbidrag. Deras barn kostar ju 7 gånger mer än 1 barn. Så det skiljer ju inte från andra familjer.
    Förutom att man får flerbarnstillägg. Enligt denna barnbidrag.info/flerbarnstillagg/ så får TS 7350 i barnbidrag plus 5364 i flerbarnstillägg, alltså 12700 totalt. Ganska stor skillnad från andra familjer, eller hur?
  • Anonym (Ensam mamma)
    Anonym (G.) skrev 2015-05-23 14:05:28 följande:
    Förutom att man får flerbarnstillägg. Enligt denna barnbidrag.info/flerbarnstillagg/ så får TS 7350 i barnbidrag plus 5364 i flerbarnstillägg, alltså 12700 totalt. Ganska stor skillnad från andra familjer, eller hur?
    Oj, jag som bara har ett barn, får nog"tillverka" några fler. Tungan ute 
  • Anonym (y)
    Anonym (*) skrev 2015-05-23 13:47:04 följande:

    Alla med barn får barnbidrag. Deras barn kostar ju 7 gånger mer än 1 barn. Så det skiljer ju inte från andra familjer.


    Ja men det är ju en väldigt skillnad på 2 vuxna o fem barn som lever på 23000 eller 33000-35000
  • Anonym (barn som inkomstkälla?)
    Anonym (G.) skrev 2015-05-23 14:05:28 följande:
    Förutom att man får flerbarnstillägg. Enligt denna barnbidrag.info/flerbarnstillagg/ så får TS 7350 i barnbidrag plus 5364 i flerbarnstillägg, alltså 12700 totalt. Ganska stor skillnad från andra familjer, eller hur?
    så Ts har 23.000 plus 12.700= 35.700 efter skatt..ja,det är nog inte vidaresvårt att klara sig på det..visst 7 barn men...
  • Anonym (*)
    Anonym (prioriteringar) skrev 2015-05-23 14:02:36 följande:
    Jag sa inte annat. Jag sa att 7 barn inte kostar 7 gånger mer än ett barn. Med alla omkostnader kostar naturligtvis ett barn mer än ett barnbidrag och det är inte meningen att staten skall betala för barnets totala levnadsomkostnader. Men dagiskostnader bortgår i det här fallet ex.vis. Men har man sju barnbidrag samt flerbarnstillägg så blir det en väldigt stor intäkt. Så förvrid inte vad jag skriver - tänk själv.
    Man har en stor utgift också.


  • Anonym (*)
    Anonym (y) skrev 2015-05-23 15:35:09 följande:
    Ja men det är ju en väldigt skillnad på 2 vuxna o fem barn som lever på 23000 eller 33000-35000
    35 000 är en rätt vanlig inkomst idag, med två vuxna i hushållet. Det som skiljer TS från den mer "vanliga" familjen är att de har 5 barn till.


Svar på tråden storfamiljshushåll ändå gott om pengar