• Äldre 23 May 12:06
    1795 visningar
    2 svar
    2
    1795

    Kost för ökad fertilitet och minskad missfallsrisk

    Hej!

    Tänkte starta en tråd där vi kan diskutera hur man på ett naturligt sätt kan öka fertiliteten och minska missfallsrisken tex genom förändrad kost, extra vitaminer mm.

    Jag har ett barn på 5 år som tog nästan fem år att bli till. Flera hormonbehandlingar och IVF men han blev till på naturlig väg. Har 4 missfall (2 före sonen och 2 efter) och utredningen visar inget direkt avvikande förutom ett något förhöjt FSH värde som jag tagit Levaxin för. Jag mådde dock inte bra av Levaxinet så jag har valt att sluta (värdet hade sjunkit)

    Nu vill jag göra ett försök med naturmedel och kost för att bli gravid. Planen är att utesluta gluten, laktos, koffein och socker och istället ta d-vitamin, magnesium, folsyra, omega3, munkpeppar och akupunktur.

    Hoppas det finns fler därute som går i samma tankar eller kanske redan gjort det har och vill dela med sig. Vi kan peppa och rådgöra med varandra

    / Mere

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-23 13:43
    TSH menar jag inte FSH

  • Svar på tråden Kost för ökad fertilitet och minskad missfallsrisk
  • Äldre 23 May 22:12
    #1

    Levaxin är ersättning för hormon som din kropp producerar för lite av. Du kan alltså inte bara sluta när TSH går ner, då blir det brist igen och TSH går upp. På vilket vis mådde du dåligt av det?

  • Äldre 24 May 10:54
    #2

    Ja, du har rätt men jag tänkte försöka balansera det med hjälp av kosten istället. Jag hade inte så högt till att börja med, 2,4 bara men eftersom jag har svårt att bli gravid fick jag börja med Levaxin. Jag kände mig väldigt nedstämd, orklös, ingen sexlust. Märkte stor förbättring redan efter en vecka utan Levaxin.

Svar på tråden Kost för ökad fertilitet och minskad missfallsrisk