• Idema

    Vikt

    Hej! Jag är gravid i v 6 (5+0) första barnet och har redan gått upp 5 kg???!!!????

    Jag har inte ändrat mina matvanor på något märkbart vis!

    Börjar få tankarna att jag har räknat fel och är mycket längre gången än vad jag tror ???? men det känns ju inte troligt.

    Har andra varit med om detta?

    För 3 veckor sedan då jag inte hade + än så vägde jag 67 kg så det är på bara 3 veckor!

  • Svar på tråden Vikt
  • Bubbel85

    Jag hade gått upp 5 kg när jag var i v.25, stod helt still på vågen fram till V.18 nångång. Har du gått upp 5 kg nu i vecka 6 så har du helt enkelt ätit för mycket (fast att du inte märkt det) eller om det är hormoner som spökar på nåt konstigt sätt så du samlat vätska eller nåt. Hursomhelst är det omöjligt graviditeten som väger. Jag gick upp totalt 11kg från 62 till 73. Hade turen att inte få så mycket sug på mat under graviditeten så gick bara upp vad en graviditet sägs väga och inte så mycket mer... Vikten rann lätt av direkt efter förlossningen och sen kom godissuget och jag gick upp 5 kg de första månaderna efter förlossningen ;) de kilona har jag fått kämpa av mig nu. Vill verkligen råda dig att inte tillåta dig att "spåra" ur med maten för det blir bara så jobbigt sedan. Fast att du tror att du äter som vanligt så var lite extra granskande så du inte lurar dig själv och äter för mycket. Säger såklart detta med välvilja och menar självklart inte att du inte ska njuta och äta vad du vill... Men det får ju finnas gränser :)

  • Idema

    Jag tycker det känns väldigt merkligt!

    Jag har verkligen inte ätit annorlunda, och mindre kan jag ju inte äta då får jag ju inte i mig nått nästan.

    För mig ser en dag ut ungefär såhär

    Frukost - 1 till 2 mackor med pålägg

    Middag- en normal potion, t.o.m bonus sonen på 8 äter mer än jag

    Kvällsmat- inte varjedag men ibland 1 till 2 mackor eller en frukt.

    Helgen blir det något litet men inte mycket.

    Så hur ska jag kunna dra ner på maten? Då svälter jag ju mig ????

  • Dr to be

    Äter du bara frukost och middag?

    För att må bra (även icke-gravid) så behövs frukost lunch middag och gärna ett mellanmål.

    5kg på typ 2-4 mackor om dagen å ett mål lagad mat är i princip omöjligt. Det måste vara gaser och vätska som väger....

    Men som sagt, äter du bara frukost och ett mål lagad mat så är det dags att se över din kost nu när du är gravid.

  • Idema

    Jag har anpassat min kost efter hur jag mår bäst och jag äter väldigt bra för mig!

    Att kritisera mig bara för att jag inte äter flera gånger per dag är ju löjligt. Och om du läser det jag faktiskt skrivit så äter jag oftast 3 gånger per dag och det är helt normalt.

    Min fråga var ifall någon annan har varit med om så kraftigt viktuppgång så tidigt in i graviditet när man fortsätter äta som man brukat?

  • Dr to be
    Idema skrev 2015-05-23 15:32:06 följande:

    Jag har anpassat min kost efter hur jag mår bäst och jag äter väldigt bra för mig!

    Att kritisera mig bara för att jag inte äter flera gånger per dag är ju löjligt. Och om du läser det jag faktiskt skrivit så äter jag oftast 3 gånger per dag och det är helt normalt.

    Min fråga var ifall någon annan har varit med om så kraftigt viktuppgång så tidigt in i graviditet när man fortsätter äta som man brukat?


    Att äta mackor två gånger om dagen samt skriva att den enda portionen mat är mindre än en åttaårings portion är inte en sund kost. Punkt. Om du tog illa upp så ursäkta.

    Det är iaf inte din kost som gjort att du gått upp 5kg redan.
  • BowserSchnauzer
    Idema skrev 2015-05-23 14:07:14 följande:

    Hej! Jag är gravid i v 6 (5+0) första barnet och har redan gått upp 5 kg???!!!????

    Jag har inte ändrat mina matvanor på något märkbart vis!

    Börjar få tankarna att jag har räknat fel och är mycket längre gången än vad jag tror ???? men det känns ju inte troligt.

    Har andra varit med om detta?

    För 3 veckor sedan då jag inte hade + än så vägde jag 67 kg så det är på bara 3 veckor!


    Kan tänka mig några andra förklaringar också, din kost verkar ju vara som innan och att gå upp 5kg måste man ju anstränga sig i vanliga fall... Är din våg trasig (dvs känns det i kroppen som att du gått upp 5kg)? Eller väntar du tvillingar månne...? Spekulerar vilt ;)

    Men att du nu är 5+0 och plussade för 3 veckor sen (?) låter osannolikt, det finns inga graviditetstest som visar plus i 2+0 då har du säkert gått minst 2-3v längre än du tror...
Svar på tråden Vikt