• Anonym (Snart flinti­s)
    Äldre 23 May 15:02
    5808 visningar
    2 svar
    2
    5808

    Håravfall efter slutat med Yasmin p-piller

    Jag har ätit Yasmin p-piller i typ 5 år. I februari bestämde jag mig för att sluta. Inte för att jag mådde dåligt utan mer för att se om jag kanske till och med mår bättre utan. Plus att det känns helt enkelt lite fel att dra i sig hormoner i många år.

    Ett par månader efter jag slutat började jag tappa ovanligt mycket hår. Inte så att jag oroade mig, utan tänkte bara att det var något tillfälligt. Men ytterligare två månader senare tog sig håravfallet till en helt ny nivå. Jag tappar nu sanslösa mängder!

    Googlade håravfall och dess orsaker och har nu insett att det är pga att jag slutade med Yasmin. Har hittat flera gamla inlägg på nätet där tjejer har stora problem med håravfall efter att de slutat med Yasmin. Men ingenstans finns det lyckliga slut att ta del av.

    Så min fråga är nu, finns det någon som varit i samma sits som jag? Avtog håravfallet? Kom håret tillbaka? Finns det något jag kan göra??

    Jag försöker tvätta mitt hår max två gånger i veckan för att inte "vara på det" för mycket. Och jag schamponerar völdigt försiktigt, sover med fläta osv.

    Tjockleken av min toffts är inte mycket större än en ärta nu och jag börjar verkligen oroa mig för att bli helt flintis :(

  • Svar på tråden Håravfall efter slutat med Yasmin p-piller
  • Äldre 25 May 08:31
    #1

    Upplevde samma när jag slutade med yaz. Var så att jag tappat stora sjok med hår när jag duschade. Skitläskigt!

    Kan meddela att det nu mer än ett halvår senare lugnat ner sig (slutade i dec 2014). Äntligen!

    Misstänker att det är samma reaktion som när man varit gravid. Det påminde väldigt mycket om det. Och isf växer en del ut i igen men det kan vara så att precis som när man är gravid så hade du kanske lite tjockare hår medan du åt p-pillerna och det "extra" håret kommer inte tillbaka.

  • Anonym i samma sits
    Äldre 15 Jun 08:45
    #2

    Nyfiken på hur det har gått för dig? Jag är lite i samma sits. Jag slutade med yasminelle även jag för att jag ville testa att vara utan. Jag var utan det i ca ett halvår. Började märka av håravfall. Började äta yasminelle igen i ett år med förhoppning att håravfallet skulle avstanna men det blev värre. Nu har jag bytt p-piller till cilest och håravfallet är värre än någonsin. 


    Jag vet inte om det är bäst att fortsätta vara på p-piller eller bara sluta helt. 


    Hoppas att det har gått bra för dig och att ditt hår är på väg tillbaka.

Svar på tråden Håravfall efter slutat med Yasmin p-piller