• Anonym (Är vi egoister?)

    Varför bryr vi oss om andra människor?

    Varför bryr vi oss om andra?

    Är det så att vi egentligen bara bryr om oss andra människor för att vi förväntar oss samma sak tillbaka? Ställer vi upp för andra för att vi vill att de sen ska ställa upp för oss när vi sen behöver dem för våra egna egoistiska behov? Vi umgås ju med andra för att vi mår bra av det, eller hur? Det är för våran egen skull. Man mår bra av att hjälpa andra, så gör vi endast det för att vi själva mår bättre av det?

    Skaffar vi familj och bryr oss om dom vi älskar dem, eller för att vi själva mår bättre av deras kärlek tillbaka? Skulle vi vara mindre egoister om vi bara fullständigt sket i alla andra? Om man gjorde allt på egen hand, utan att vara beroende av andra människor och utav samhället? Bryr vi oss om andra bara för att vi behöver dem för olika saker, t.ex jobb, mat, pengar och kärlek?

    Har kommit in på lite djupa tankar.. Tror ni att att det kan vara så att ju mer man bryr som om varandra och samhället, desto större egoist är man? Man gör andra glada för att man vill ha samma sak tillbaka, för att man helt enkelt bara ute efter sina egna egoistiska behov.

    Desto godhjärtade desto större egoist?

    Jag menar inte att jag inte bryr mig om andra för det gör jag, men varför gör vi det egentligen?

  • Svar på tråden Varför bryr vi oss om andra människor?
  • Tacksamt

    vad sägs om medmänsklighet och medkänsla och att kunna hjälpa någon?
    utbyte utav erfarenheter?
    det du inte kan kan kanske nånannan,det du inte varit med om har nånannan varit med om...
    du lär dig något i utbutet med en annan person.

  • Anonym (Är vi egoister?)
    Tacksamt skrev 2015-05-23 15:13:24 följande:

    vad sägs om medmänsklighet och medkänsla och att kunna hjälpa någon?

    utbyte utav erfarenheter?

    det du inte kan kan kanske nånannan,det du inte varit med om har nånannan varit med om...

    du lär dig något i utbutet med en annan person.


    Absolut, men frågan är fortfarande varför vi gör det? För att vi behöver andras tips och råd för att själv ta sig framåt, är inte det egoistiskt?
  • Anonym (Maja)

    Om vi inte bryr oss om och hjälper andra blir vi till slut utstötta och ensamma. Jag hjälper andra men inte av egoistiska skäl utan för att se den andra bli glad och må bra av det jag gör. Väntar mig inte något tillbaka.

    Att hjälpa andra och ställa upp kan också ses som ett behov av bekräftelse.

  • Anonym (kvality)
    Anonym (Är vi egoister?) skrev 2015-05-23 15:16:40 följande:
    Absolut, men frågan är fortfarande varför vi gör det? För att vi behöver andras tips och råd för att själv ta sig framåt, är inte det egoistiskt?
    mänsklig evolution ...
    hur tänkte du där när du tänkte att det är egoistiskt?
    det r väl absolut inte egoistiskt att vilja ställa upp,fråga om man kan hjälpa till med nåt..??? tvärtom.

    känner du dig egoistisk om du frågar din granne om du får låna hans häcksax,exempelvis??? eller frågar din vän när deklarationen ska vara inlämnad senast? känner du dig egoistisk då? förstår faktiskt inte dina tankegångar där måste jag säga.
    mycket får man ta reda på själv,men att visa att man finns där för någon annan är bara mänskligt och inte egoistiskt överhuvudtaget.

Svar på tråden Varför bryr vi oss om andra människor?